Gå til innhold

Logikk Nøtt - 3 Cowboyer


Anbefalte innlegg

Klarer du å redde Cowboyene?

 

Det var en gang 3 Cowboyer (nr. 1, 2 & 3) som ble fanget av en indianerstamme.

 

De 3 fikk bind for øynene og ført til en plass med 5 totempæler. 3 av pålene var farget RØDE, 2 av pålene var farget BLÅ.

 

Cowboyene ble bundet til hver sin påle og de kunne bare se fremover (i retning som bildet viser).

 

De fikk beskjed om at hvis en av de fant ut hvilken farge han var så ville de 3 overleve. Hvis en svarte feil så ble de alle ofret til solguden.

 

De fikk bare lov til å si en av tre ting:

 

a) Jeg er RØD

b) Jeg er Blå

c) Jeg vet ikke

 

Alle svarte en av alternativene og en av de klarte å svare riktig med 100% sikkerhet. Hvem var det og hvorfor svarte han riktig?

 

3cowboyspwnd.png

PS! Solen og indianerhytten er bare ment som illustrasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så lei denne gåten, hørte den første gang for 6 år siden. De siste årene har den dukket opp oftere og oftere i alle forskjellige former og farger. Svaret er ganske glupt tho.

 

 

Om de fikk vite at der var 3 røde, og 2 blå stolper.

 

Og alle sa "Jeg er på rød stolpe", så klarte nr 1 å få rett.

 

 

 

Riktig?

 

Du er på en måte inne på det, men det blir feil. Det er nok mer komplisert enn som så.

Endret av Erratum
Lenke til kommentar

Han bakerste aner ikke hva han er, så han vil si "Vet ikke".

Han fremste aner heller ikke hva han er, så han sier også "Vet ikke".

Da tenker han midterste, at siden den bakerste ikke vet, så betyr det at de to framste stolpene er av ulik farge, og dermed er han motsatt farge av den som står forran han.

Lenke til kommentar

Indianer nr 3 svarer "vet ikke".

Indianer nr 2 spør indianer nr 3 og får svaret.

Indianer nr 1 spør indianer nr 1 og får svaret.

 

Så da får alle gå :)

 

De fikk bare lov til å si en av tre ting:

 

a) Jeg er RØD

b) Jeg er Blå

c) Jeg vet ikke

 

Hmm.. Har de lov til å snakke med hverandre?

Lenke til kommentar

Først sier indianer tre "jeg vet ikke".

 

Dermed vet indianer 1 og 2 at deres to påler er av ulik farge eller røde begge to, fordi om begge hadde vært blå, ville indianer tre ha visst at hans påle er rød.

 

Deretter svarer indianer to "jeg vet ikke", fordi indianer 1's påle er rød. Hadde indianer 1's påle vært blå ville indianer 2 ha vært sikker på at hans egen var rød, basert på svaret fra indianer 3.

 

Indianer 1 vet at hans påle er rød, fordi én av de to pålene fremfor indianer tre må være røde.

Lenke til kommentar

Hm... ser cowboy nr 3 baksiden av totemen som cowboy #1 er festet til?

 

Hvis vi antar dette, dermed...

 

#3 vet ikke selv hva han har slags farge, men han ser at de to andre er bundet til en rød og en blå. Siden #1 ikke har noe å se på for å gjøre seg opp et svar må #3 finne en måte å hjelpe han på, nemlig få han til å si "jeg er rød". Derfor sier #3 "jeg er blå".

 

Dernest vet #2, som bare ser #1 foran seg (som er rød), at han også må si "jeg er blå" for at #1 skal svare riktig.

 

#1 vil, siden to blå totemer er sagt, si "jeg er rød" med 100% sikkerhet

 

Alle har rett, ingen blir spist... drept... whateva

Lenke til kommentar

Han bakerste aner ikke hva han er, så han vil si "Vet ikke".

Han fremste aner heller ikke hva han er, så han sier også "Vet ikke".

Da tenker han midterste, at siden den bakerste ikke vet, så betyr det at de to framste stolpene er av ulik farge, og dermed er han motsatt farge av den som står forran han.

Det er feil.

 

nr. kan kun svare "Rød" eller "Vet ikke". Rød er kun riktig om de to foran er blå, og det er de ikke. Nr 3. må si "vet ikke"

 

Nr 2. vet da at 1 og 2 er av ulik farge eller røde begge to. Siden nr 1 er rød, må nr 2. svare "vet ikke".

 

Nr 1. vet at dersom han hadde vært blå hadde Nr 2 vist, men ettersom nr 2. ikke vet, må nr 1 være rød.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...