Gå til innhold

Frikort eller skattekort?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg, som flere andre studenter, skal jobbe i sommer. I motsetning til norske studenter (jeg går skole i utlandet), så har jeg en sommerferie på nesten 4 måneder, og regner dermed med å jobbe inn endel penger. Men så har tanken slått meg, hvor mye lønner det seg egentlig å jobbe? Hva skjer om jeg går over frikortsgrensen på 39 997 kroner?

Jeg er usikker på dette fordi hvis jeg f.eks bestiller et skattekort, og jobber inn 50 000 kroner, hvor mye skatt ville jeg måtte ha betalt av det? Hva med 60 000? I fjor hadde jeg samme type jobb og jobbet inn 150 kroner under frikortet iløpet av 2 måneder, men skal ikke ha like mye jobb denne sommeren.

Noen tips? Gjerne hvor mye skatt jeg må regne med å betale for 40k, 50k og 60k, og hva vil skje om jeg bestiller frikort og tjener 50k?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du går over frikortbeløpet så skal det trekkes 50% i skatt av det du har gått over, hvor en del vil bli tilbakebetalt ved neste skatteoppgjør. Hvis man tjener over frikortbeløpet og dermed må betale skatt, kan det være smart å ha en BSU konto hvor man kan få inntil 4000 i skattefradrag per år ved å spare maksimalt 20000 per år.

Lenke til kommentar

Blir ingen baksmell så lenge arbeidsgiver gjør jobben sin og trekker riktig. Personlig ville jeg nok benyttet skattekort fra starten av dersom jeg visste at frikortet ville bli overskredet for å slippe 50% trekk men dette er nå opp til den enkelte å avvgjøre. Hvis du er usikker på hvorvidt du vil tjene over i det hele tatt så er frikort likegreit også.

Lenke til kommentar

I praksis har det ingenting å si hva du gjør. Det aller mest profitable du kan gjøre er vel å bruke frikortet for det der er verdt, så bestille et skattekort med minimalt trekk (5%) og bruke det resten av året. Det du BURDE betalt i skatt setter du inn på høyrentekonto. 31. mai betaler du inn alt du skylder i skatt, og dermed slipper du unna litt renter. Men det er altså helt minimalt du sparer på dette, så i praksis har det ingenting å si hva du gjør så lenge du slipper unna gebyrer og renter.

Men for de fleste er jo det å betale inn ekstra skatt en fin måte å spare penger på, folk har generelt sett liten selvkontroll. Så de fleste unge har nok bare godt av å bruke skattekort med litt høyt trekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...