Gå til innhold

MacBook pro, 4 eller 8 gb ram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du ha 8gb ram kostar det ca 3100 + frakt på komplett. Tapar ikkje mykje på å kjøpe direkte fra applestore. Ved litt større prosjekt, evt mange program kjørende på likt vil du merke forskjell på 4 og 8gb ram.

Taper en del jo..

3400,- er for å bytte fra 4 GB til 8 GB, du har allerede betalt for de 4. Med andre ord tar de 3400,- for 4 GB ekstra ram.

Kjøper du fra komplett f.eks, sitter du igjen med 12 GB samt det er billigere.. Så ja, Apple raner kundene sine

Lenke til kommentar

Skal du ha 8gb ram kostar det ca 3100 + frakt på komplett. Tapar ikkje mykje på å kjøpe direkte fra applestore. Ved litt større prosjekt, evt mange program kjørende på likt vil du merke forskjell på 4 og 8gb ram.

Taper en del jo..

3400,- er for å bytte fra 4 GB til 8 GB, du har allerede betalt for de 4. Med andre ord tar de 3400,- for 4 GB ekstra ram.

Kjøper du fra komplett f.eks, sitter du igjen med 12 GB samt det er billigere.. Så ja, Apple raner kundene sine

De gamle 2x2 gb brikkene vil jeg jo ikke ha noe bruk for uansett, så i praksis taper jeg ikke stort på å kjøpe ferdigmontert fra apple. Det er vel ikke så mange som gidder å kjøpe brukt ram?

Lenke til kommentar

Nei! Du vil knapt merke forskjell, alt over 4GB er overfladisk da de fleste applikasjoner fortsatt kjører på 32bit.

Det som skjer med mye minne, uansett om det er 32 eller 64-bit applikasjon, er at 60% dumpes til pagefiling og HDD-optimalisering. Med andre ord har du mer å tjene på å kjøpe en SSD.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nei! Du vil knapt merke forskjell, alt over 4GB er overfladisk da de fleste applikasjoner fortsatt kjører på 32bit.

Det som skjer med mye minne, uansett om det er 32 eller 64-bit applikasjon, er at 60% dumpes til pagefiling og HDD-optimalisering. Med andre ord har du mer å tjene på å kjøpe en SSD.

Alright, takk for svar! Da satser jeg på 4gb, så kan jeg heller eventuelt oppgradere senere en gang.

Lenke til kommentar

Bullshit, til videoredigering er mer enn 4GB ram nesten et must. Kjekt og ha dersom man driver med virkelig store bildefiler også.

Kjøp så mye ram du har råd til, óg en SSD.

Lenke til kommentar

Nei... 4GB skal ikke gi noen vesentlig forskjell. Alt det Photoshop gjør med minnet er å dumpe cache til det, noe som er det samme som pagefiling.

Du vil absolutt ikke merke forskjell med mindre du skal veksle mellom flere gigabyte med bilder i løpet av en photoshop-økt, noe som selv jeg vet at ikke er nødvendig.

Men om TS vil sparte 300ms av lastetiden i 5% av tilfellene så skal han gjerne få kjøpe 2000kr i minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...