Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man importere "stärköl" fra sverige når man er 19?

konduktans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inne på Systembolaget kan du kjøpe akkurat så mye du vil, men du burde isåfall ikke ha med deg kameraten din inn som er under aldersgrensen. Hvis de da spør etter leg og ikke han kan vise eller viser et med under 20 år så kan de nekte deg også å handle.

Når dere kommer over til Norge har dere hver deres ølkvote på 5 liter (så sant dere ikke handler andre alkoholholdige varer). Innførsel av alkohol under 22% er det 18 års grense på i Norge.

Lenke til kommentar

har han på 19 maks 5 liter? er det ikke 3,5 da? den siste literen kommer jo fra spritdelen av kvota og den har jo ikke han på 19.

reff toll.no

A

lkoholholdige drikkevarer

Brennevin/likør o.l. over 22 % til og med 60 % 1 liter

Vin o.l. mellom 4,7 % og 22 % 1,5 liter

Øl over 2,5 % (også sterkøl),

eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 % 2 liter

"Brennevinskvoten" kan byttes i 1,5 liter av enten vin eller øl, mens vinkvoten kan byttes i øl, liter for liter.

Eksempler på lovlige kombinasjoner:

* 1 liter brennevin + 1,5 liter vin + 2 liter øl

* 3 liter vin + 2 liter øl

* 5 liter øl

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke hvorfor man ikke skal kunne bytte spritkvoten til øl når man er under 20. Greit at man ikke har lov å innføre sprit, men det er lov til å ta øl i stedet noe som er 18 år på.

det er akkurat det jeg skal frem til da, man kan jo ikke bytte noe man ikke har.

Lenke til kommentar

Ser ut som at dette rett og slett er eit udefinert spørsmål.

Reglane seier at du må være over 20 år for å kunne importere alkohol over 22% og over 18 år for å importere alkohol.

Står ingen plass at du må være over 20 år for å få spritkvota om du ønsker å bytte den ut med øl eller vin.

Slik eg ser det så er det ein ca 50/50 sjangse for begge alternativa.

På den eine sida så virker det rart om du får ei spritkvote som du kan bytte om du ikkje er gammal nok til å få importere sprit.

På den andre sida så er nok kvota lagt opp etter mengden alkohol kvar person over 18 har lov til å importere, slik at om du berre skal ha øl så får du samme kvote som 18 åring som ein 20 åring.

Trur at du her bør ringe tollvesenets informasjonssenter å spørre på tlf 0 30 12.

Lenke til kommentar

Teksten på tollvesent sin side er bare der for å gjøre det mer forståelig for mannen i gata.

Man har aldersgrense og "mengdegrense". Dvs. man må være over 20 år for å ta med alkoholholdige drikker over 22%.

Man har 3 valg:

- 1 liter brennevin + 1,5 liter vin + 2 liter øl

- 3 liter vin + 2 liter øl

- 5 liter øl

Det øverste alternativet kan kun benyttes av de over 20 år pga. brennevinet, mens de to under er det 18 års grense på pga. de har under 22%.

Hvis det hadde vært andre regler for de mellom 18 og 20 år så hadde det kommer klart fram på tollvesent sin side og ikke minst så hadde ikke Color Line/Duty Free etc. kunne solgt den mengden til den aldersgruppen. ;)

Lenke til kommentar

Teksten på tollvesent sin side er bare der for å gjøre det mer forståelig for mannen i gata.

Man har aldersgrense og "mengdegrense". Dvs. man må være over 20 år for å ta med alkoholholdige drikker over 22%.

Man har 3 valg:

- 1 liter brennevin + 1,5 liter vin + 2 liter øl

- 3 liter vin + 2 liter øl

- 5 liter øl

hvor står det hen? jeg har leite noe veldig men finner lite ret og slett, har sendt en mail til tollvesent og venter på svar.

Det øverste alternativet kan kun benyttes av de over 20 år pga. brennevinet, mens de to under er det 18 års grense på pga. de har under 22%.

Hvis det hadde vært andre regler for de mellom 18 og 20 år så hadde det kommer klart fram på tollvesent sin side og ikke minst så hadde ikke Color Line/Duty Free etc. kunne solgt den mengden til den aldersgruppen. ;)

color line og duty free har vel ikke noe med det å gjøre strengt tatt. vet det var snakk om å gjøre de ansvarlig men det er har vel aldri blitt noe mer en interne retningslinjer.

er jo omtrent som at de skal nekte deg å kjøpe mer øl en du kan ta inn på kvota, som igjen er tull for du har lov til å fortolle mer.

Lenke til kommentar

Om det har skjedd en forandring i det siste vet jeg ikke, men står litt om saken her hvertfall.

På tollvesent sin side så står aldersgrensene for seg under, så de har ikke direkte tilknytning til mengden man kan ta med.

Her ligger det et rundskriv om endringen og quoter slutten:

Dette betyr at man feks. kan ta med 5 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer.

Igjen: ingenting tilsier at en mellom 18 og 20 år har noen begrensning eller andre vilkår. ;)

Lenke til kommentar

Sendte mail til tollvesenet:

Fra: *MEG*

Sendt: 3. juni 2010 17:03

Til: Tollregion Oslo og Akershus

Emne: Inførsel av alkohol

Hei! Hypotetisk sett; To kompiser på hhv 19 og 20 år drar til Sverige på harrytur, og 20-åringen kjøper 10 liter "stärköl"(4,7%). De blir stoppet i tollen i grønn sone, og tollerne finner 10L øl. Er det da ulovlig? Det står på nettsidene deres at man kan ha med 5L øl tollfritt, men ettersom den ene er under 20 - som er aldersgrensen for kjøp av 4,7% øl i sverige - blir det da ulovlig?`

Takk for svar!

Mvh

*MEG*

Svar:

Hei *MEG*

Ved innførsel til Norge er det de norske bestemmelsene som må overholdes. For vårt vedkommende kan hver reisende over 18 år ha med seg inntil fem liter øl toll- og avgiftsfritt inn til Norge.

Du finner reisendebestemmelsene her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=no&parentid=44766

Vennlig hilsen

Tollregion Oslo og Akershus

Infosenteret

Telefon 0 30 12

E-post: [email protected]

Web: www.toll.no

EOD :)

Lenke til kommentar

Sendte mail til tollvesenet:

Fra: *MEG*

Sendt: 3. juni 2010 17:03

Til: Tollregion Oslo og Akershus

Emne: Inførsel av alkohol

Hei! Hypotetisk sett; To kompiser på hhv 19 og 20 år drar til Sverige på harrytur, og 20-åringen kjøper 10 liter "stärköl"(4,7%). De blir stoppet i tollen i grønn sone, og tollerne finner 10L øl. Er det da ulovlig? Det står på nettsidene deres at man kan ha med 5L øl tollfritt, men ettersom den ene er under 20 - som er aldersgrensen for kjøp av 4,7% øl i sverige - blir det da ulovlig?`

Takk for svar!

Mvh

*MEG*

Svar:

Hei *MEG*

Ved innførsel til Norge er det de norske bestemmelsene som må overholdes. For vårt vedkommende kan hver reisende over 18 år ha med seg inntil fem liter øl toll- og avgiftsfritt inn til Norge.

Du finner reisendebestemmelsene her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=no&parentid=44766

Vennlig hilsen

Tollregion Oslo og Akershus

Infosenteret

Telefon 0 30 12

E-post: [email protected]

Web: www.toll.no

EOD :)

da tok jeg feil og det er helt greit det. :D

Lenke til kommentar

Trådstarter, trykk på "Løst" knappen, så blir det litt mere oversiktlig for folk.

Sir, yes Sir! :)

Nyttig å vite, da er vel tråden å ansjå som løyst med svaret JA

? :dontgetit:

JA! :)

Men husk at en ikke kan kjøpe ordentlig øl før man er 20 i Sverige! Så om du har med en som er over 20 som skal handle, ikke bli med inn i butikken. Du får mest sannsynligvis spørsmål om leg, og da er dere fucked (ô.ô)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...