Gå til innhold

Hvordan koble surroundanlegget sammen, og deretter til tv?

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte et surroundanlegg for en uke siden. Alt var toppen helt til jeg skulle åpne esken, for det låg det ingen kabler.:hmm:

Bildet av anlegget det er snakk om (proson libra): http://www.mpx.no/img/p/1200/595217.jpg

For å komme til poenget, jeg trenger kabler til å koble alt dette sammen, og deretter koble det til tv'n (eller parabolboksen viss det er det som må til?). Hvilke kabler trenger jeg? (Kan forøvrig nevne at tv'n er av den "gamle sorten". Dvs. ikke flatskjerm og svært få kontakter.)

Takker for svar!

Endret av mingi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må kjøpe deg surround forsterker også.

blir en del ekstra tusenlapper på deg desverre.

Hmm, kan hende far allerede har en :w00t: Hehe, beklager jeg er litt (for) grønn på dette området :whistle:

Lenke til kommentar

Hmm, kan hende far allerede har en :w00t: Hehe, beklager jeg er litt (for) grønn på dette området :whistle:

pass på at det er en forsterker som er sterk nok til å drive anlegget ditt da.

Lenke til kommentar

pass på at det er en forsterker som er sterk nok til å drive anlegget ditt da.

Joda, men er ikke helt sikker om jeg har enda ;). Viss ikke, har du noe å anbefale? =)

Lenke til kommentar

Har visst en receiver ja :D Den er dog noen år gammel, men likevel av høg kvalitet viss dette kan spille en liten rolle?

På tv'n er det egentlig bare scart-utganger og en vanlig "rød-hvit-gul"-kabel inngang. Men har bestilt en ny paraboldekoder fra canal-digital viss noe kan kobles til her?

Takker for mange gode svar

Lenke til kommentar

høytalerne MÅ kobles inn i en forsterker før de kobles inn i tv eller paraboldekoder

Ja. det kreves en del strøm for å få liv i høytalere, Så hverken en parabol-boks eller f.eks dvd-spiller vil kunne drive de.

Hvis tv-en har phono/rca -utganger som dette

hPhonoInputs.jpg

Kopler du bare en kabel mellom tv-en og en passende inngang på forsterkeren.

Regner med du bruker scart mellom sattelittdekoderen og tv-en (?)

Lenke til kommentar

høytalerne MÅ kobles inn i en forsterker før de kobles inn i tv eller paraboldekoder

er den røde og hvite i tv'n som skal kobles sammen med likans farger på forsterkeren. RCA kontakter.

:thumbup: Hadde vært flott om du kunne linket til alt jeg trenger (viss du gidder da :!:). Er det forskjell på om jeg kobler til parabol eller tv? og isåfall hva er best? Et siste spørsmål: Hvilken kabel trenger jeg fra receiver til tv/parabol, og hvordan koblet jeg alle høytalerne sammen? (er det en slags "seriekobling" der jeg til slutt får en kabel til receiveren eller blir det en kabel mellom hver eneste høytaler og receiver?)

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar

Ja. det kreves en del strøm for å få liv i høytalere, Så hverken en parabol-boks eller f.eks dvd-spiller vil kunne drive de.

Hvis tv-en har phono/rca -utganger som dette

hPhonoInputs.jpg

Kopler du bare en kabel mellom tv-en og en passende inngang på forsterkeren.

Regner med du bruker scart mellom sattelittdekoderen og tv-en (?)

Bruker scart mellom dekoder og tv ja ;) Når det gjelder denne kabelen mellom tv og receiver så har jeg jo bare denne "rød-hvit-gul"-utgangen, hvorav rød og hvit er til lyd. Hadde det funket å koble lyden til denne utgangen? Har forøvrig en slik utgang på dekoderen viss det blir det samme:

http://parabol.canaldigital.no/upload/marius/artikler/hdmottaker/hd_mottaker_back.jpg

Takker for svar!

Edit: Skriveleif

Endret av mingi
Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig kople lyden rett fra sattelittdekoderen til forsterkeren, men da må du også kople eventuell dvd-spiller eller konsoll til forsterkeren.

Høyttalerne koples en og en til hver sin utgang på forsterkeren. Er det en surroundforsterker med 5 utganger trekker du en ledning fra høyre front-utgang til høyre fronthøyttaler osv. Ingen ledninger skal koples fra en høyttaler til en annen. Er det en stereoforsterker bruker du bare de to gulvstående høyttalerne.

Eksempel på høyttalerutganger på surroundforsterker

speaker_posts.gif

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig kople lyden rett fra sattelittdekoderen til forsterkeren, men da må du også kople eventuell dvd-spiller eller konsoll til forsterkeren.

Høyttalerne koples en og en til hver sin utgang på forsterkeren. Er det en surroundforsterker med 5 utganger trekker du en ledning fra høyre front-utgang til høyre fronthøyttaler osv. Ingen ledninger skal koples fra en høyttaler til en annen. Er det en stereoforsterker bruker du bare de to gulvstående høyttalerne.

Eksempel på høyttalerutganger på surroundforsterker

speaker_posts.gif

Er litt usikker på om det er 2 eller 5 utganger (skal sjekke dette selvsagt, men den ligger på hytta atm). Viss det bare er 2 utganger, fins det da alternativer?..utenom å kjøpe en ny en selvsagt.

Lenke til kommentar

... fins det da alternativer?..utenom å kjøpe en ny en selvsagt.

Du mener å kople alle høytalerne til 2-kanals forsterker ?

Det ville være bortkastet å kople alle fem høyttalerne til en stereoforsterker. Du får uansett ikke surround, i tillegg risikerer du at lyden blir dårligere, og i værste fall at høyttalerne og/eller forsterkeren blir ødelagt.

Viser det seg at det er en stereoforsterker, bruker du den sammen med Proson Libra 653 (gulvstående) til du har spart opp penger til å kjøpe en surroundforsterker. (Eller kjøp en surroundforsterker nå hvis du har penger.)

Lenke til kommentar

... fins det da alternativer?..utenom å kjøpe en ny en selvsagt.

Du mener å kople alle høytalerne til 2-kanals forsterker ?

Det ville være bortkastet å kople alle fem høyttalerne til en stereoforsterker. Du får uansett ikke surround, i tillegg risikerer du at lyden blir dårligere, og i værste fall at høyttalerne og/eller forsterkeren blir ødelagt.

Viser det seg at det er en stereoforsterker, bruker du den sammen med Proson Libra 653 (gulvstående) til du har spart opp penger til å kjøpe en surroundforsterker. (Eller kjøp en surroundforsterker nå hvis du har penger.)

Okei, du ga meg et klart nok svar nå :D

Setter pris på tålmodigheten din! :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du meiner kabelen frå satelittdekoder til receiver kanskje? ;) Det er HDMI som er det beste ja, men dersom du har ein gammal TV uten støtte for HDMI kan du like gjerne bruke scart.

Receiveren må naturlegvis også ha HDMI inn- og utgangar for å gjere dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...