Gå til innhold

Båtreparasjon på youtube, noen spørsmål!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen noen spørsmål angående en film på youtube om reperasjon av hull i båt.

 

 

Dette er flere videoer som spilles av automatisk etter hverandre.

 

For meg ser det ut som like mye en reklamefilm for West System men det har ikke noe å si.

 

Har arbeidet en del med glassfiber og polyester tidligere så jeg har litt erfarng men det er lenge siden.

 

Så til spørsmålene mine....

 

1. Ca 3:40 ut i video nr. 1 blander de sammen "West System Resin and Hardener", går ut i fra at det er epoxy med herder. Vil denne epoxyen fra Biltema gjøre samme nytten....

 

http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksy-supersterk/

 

2. Hva er "Ply wood"?

 

Har en liten følelse på hva det er men kommer ikke på det norske ordet.

 

3. Hva er "Peel Ply"?

 

Beste norske ord jeg har funnet for dette er "avrivningsduk", er det noe som heter det og vil den ikke feste seg til epoxyen/polyesteren?

 

4.

 

Ca 1 minutt inn i video nummer 2 begynner de å ha på noe med brunfarge, først ser det ut som maling, deretter har de på noe av det samme med forskjellig konsistens. Klarer ikke å få med meg hva det er for noe men tør ikke begynne med noe reperasjon før jeg vet hva det er.

 

5.

 

Enkelt å greit spørsmål.... til slike reperasjoner hva er forskjellen på epoxy og polyester?

 

Håper noen har litt peiling på dette og kan svare riktig slik at jeg ikke gjør noe feil....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polyester og herder er mest vanlig, men det er fult mulig å bruke epoxy.

 

Ply wood = kryssfiner

 

Den brune 'malingen' er epoxyen. Glassfiberbitene må være gjennomtrukket av epoxy (eller polyester) for at det skal bli hardt og få sin styrke. Å lime fast biter av ren glassfiber vil hverken bli sterkt nok eller gjøre båten vanntett.

 

Vet ikke om den biltema-epoxyen kan brukes. Kommer an på konsistensen, den må være tyntflytende for å trenge inn i glassfiberen godt nok.

 

Det du kan gjøre feil er å slurve med forarbeidet. F.eks ikke slipe overflaten rund hullet bra nok. Og ikke rengjør området godt nok før du har på epoxy og glassfiber. Det andre er å ha i for mye eller for lite herder i epoxyen eller polyesteren. Har du for mye, herder det før du får gjordt jobben. Og for lite herder fører til at det ikke blir hardt i

det hele tatt.

Lenke til kommentar

....

Takke for svar...

 

Tror jeg bare gjør som sist, veldig likt som den første filmen men bare med polyester og fiberduk. Resultatet der ble jo egentlig bra etter hva jeg husker.

 

Men etter hullet er tettet, hva skal jeg ha på av stoff?

 

Ser dette for meg...

 

- ett lag med primer kun på det reparerte området

- når det er tørket primer jeg hele utsiden på skroget, 1-2 lag

- grunning utenpå primeren

- deretter bunnstoff under vannlinjen og male båten med rett maling over vannlinjen

 

Har jeg skjønt dette rett da?

 

Og det kan vel legges utenpå den gamle malingen bare jeg fjerner løse rester, pusser og avfetter... ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...