bahamuten Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hei! Jeg skal ha eksamen på onsdag i automatiserte anlegg vk1 (reform94) Det er 7-8 år siden jeg tok det faget sist, så startet i bunn og grunn på nytt :-s Har fått noen gamle eksamens-eksempler som jeg prøver meg på, men går rett vest føler jeg. Har noen oppg. som jeg trenger litt hjelp på. (som sagt så er jeg helt blank i dette faget, må nesten repetere ohms låv ) oppg 1: IT-nett på 230V / 50Hz. Elektromotor skal drive en stempelkomoressor. Beregning av driftstrømmen til motoren når den belastes fullt ut? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Erm, du er relativt sparsom med informasjonen her. Har du noe mer du kan gi oss ? Lenke til kommentar
bahamuten Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Ok, sorry, hva trenger du? motor info: - merkeeffekt: 18,5 kW - 1460 o/min - effektfaktor (cos): 0,84 - merkemoment (Nm): 121 trenger du noe mer? (takk for interessen foresten ) Lenke til kommentar
bahamuten Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 " Tegn et hovedstrømskjema for automatisk Y/D kopling av motoren under start. Tegningen skal være så detaljert at du kan bygge et starterskap etter den. Kursen fram til starteren er kortslutningssikret i fordelingstavlen, slik at det ikke er nødvendig med ytterligere kortslutningbeskyttelse i starterskapet. " Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
bahamuten Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Trenger også forslag til minst 3 forskjellige startmetoder som kan være aktuelle når det er nødvendig å redusere strømmen ved start. Dette på grunn av store og plutselige strømsjokk på elnettet grunnet motorens størrelse. Eventuelle skisser tas imot med takk Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hei. Kan svare på første post siden. Har ikke kalkulator her akkurat nå. Hovedstrøm stjerne trekant Startmetoder -Stjerne/trekant. -Frekvensomformer. -Mykstarter Lenke til kommentar
bahamuten Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Hei. Kan svare på første post siden. Har ikke kalkulator her akkurat nå. Hovedstrøm stjerne trekant Startmetoder -Stjerne/trekant. -Frekvensomformer. -Mykstarter Tusen takk for det du! Hadde eksamenen i dag, og følte det gikk sånn hallveis bra, står hvertfall håper jeg;) Takk for hjelpen uansett Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Det er bra å høre. Beklager at jeg ikke fikk svart på den første. Er midt i eksamenskjøret selv nå, så har lite tid til å gå på diskusjon.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå