Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte muntlig eksamen 2010 10.trinn


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kommet opp i matte prøvemuntlig. Oppgaven heter "Hallen"

Hallen er en flerbruks hall i Vestfossen.

 

Der hvor stikkordene er:

 

-Show

-Billettinntekter

-Budsjett

-Planlegging

-Areal

-Tidsskjema

-Salg

-Fart tid streking.

 

Også står det bruk fantasien og prøv å få inn diverse temaer fra mattematikken, for eksempel prosent, statistikk, sannsynlighet, mål, areal, volum, geometri, likninger, ulikheter, tetthet, funksjoner, formler og mer.

 

Trenger hjelp!

Endret av I_Langz_I
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi ble trukket ut til muntlig eksamen i dag og kom selvfølgelig opp i matte. Jeg fikk temaet "Familietur til Sverige" med stikkordene:

  • Reiseplan
  • Budsjett
  • Kostnader: Opphold - Reise
  • Valuta
  • Fart/vei/tid
  • Målestokk
  • Rabatter
  • Funksjoner
  • Flagg - Symmetriegenskaper

 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Huff, det er så typisk at vi skulle bli trekt ut til matte muntlig.

 

Noen som har forslag til hva som kan være med eller hvordan jeg skal legge opp?

Lenke til kommentar

Hei alle sammen !

 

Kom opp i matte muntlig akkurat nå, fikk jo omtrent sjokk..

Oppgaven ble "I hobbyrommet", verste faget, og verste oppgaven.

Stikkordene er :

-Måleenheter

-Matrialberegning

-Innkjøp

-Konstruksjon

-Areal, volum

-Arbeidstegninger

-Målestokk

 

Er det noen som er så snille at de kunne tenkt seg å hjelpe meg bittelitte grann? Er helt blank selv ! På forhånd, takk !

Lenke til kommentar

ja hjelp, hadde samfunsfag med tema demokrati somstyreform i dag.(det verste faget, med det VERSTE TEMAET) jeg sto helt fast og hadde et notatark som jeg hadde skrevet i full fart. jeg surret eksremt og havnet på en 3'er. ahhh, men en hyggelig sensor(trodde seriøst jeg skulle få 2) så jeg er happy.det er anbefal å øve mye og ikke stresse deg opp, det er ikke så ille som du tror det er :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei. Har nå kommet opp i Matte muntlig eksamen og vet ikke helt hvordan jeg skal framføre dette. Plages med noen punkter jeg skal ha med som:

 

- Fart/Vei/tid

- Målestokk

- Funksjoner

- Flag symmetriegenskaper

 

De andre punktene som sto på arket var:

 

- Reiseplan

- Budsjett

- Kostnader

- Valuta

 

De her har jeg problemer med å få fyllt ut.

 

Oppgaven er "Familietur til Sverige" og jeg har tenkt å ha med disse punktene over som sto på arket. Har en Reiseplan der en familie på 2 voksne og 3 barn under 16 år skal dra me tog fra Namsskogan - Göteborg. Der skal de være i to dager for å dra på Liseberg og ett universeum.

 

Har tatt med kostnadene for hver ting jeg kan komme på og jeg har tatt med tiden de bruker fra og ankomst på forskjellige steder.

 

Kan noen være så snill å hjelpe meg?! :)

 

Beklager skrivefeil, har aldri vert nå flink i gramatikk! :)

Lenke til kommentar

Postet disse tipsene i en annen tråd, men poster de her også :)

 

Her er noen tips:

 

1. GEOMETRI: Regn volum, areal (og omkrets) av litt "kompliserte" figurer, f.eks. pyramide, eller kjegle.

 

2. Dra inn så mye tallteori som mulig. Gjør om til brøk, prosent, standardform osv.

 

3. Få med pytagoras, prosentregning, målestokk, sannsynlighetsregning/kombinatorikk, faktorisering (av bokstavuttrykk), likningssett (eventuelt 2. gradslikning) og algebra. De to sistnevnte kan det lønne seg å regne på tavla.

 

4. Bruk matematiske uttrykk: Addere, multiplisere osv., katet, hypotenus, regulær, tesselere, pi, kvadrattall, fakultet osv.

 

5. Ha med grafer og funksjoner! Fortell om lineær og proporsjonal funksjon, omvendt proporsjonalitet og parabel. Si formlene for dem og gi eksempler.

 

6. Bruk Excel og GeoGebra! Data scorer høyt.

 

7. Sist, men ikke minst - vær overbevisende når du prater! Det hjelper alltid.

 

Lykke til, alle som skal opp i matte muntlig!

Lenke til kommentar

Jeg hadde fremføring i matematikk i dag, og jeg fikk søren meg 6!! :D <3

Jeg er ikke så utrolig flink i matte... Jeg hadde 2 til jul, men jobbet ekstremt hardt med matte i hele år og sto med en 4'er nå til sommeren, pluss 6 på eksamen nå da.. Deilig følelse <3 Jeg har 4.9 i snitt.. Hva har du?

Lenke til kommentar

hei! kom opp i matte muntlig jeg også. Mitt tema er "min første leilighet"

 

noen som har tips for hva jeg kan trekke inn?

enten er formler eller noe med selve temaet :)

 

sier takk nå til de som svarer :D

 

Hei, jeg kom også opp i det på tirsdag(fikk 6).. BRUK EXCEL! Det gir pluss.. Husk at du burde pusse opp i leiligheten.... Det er veldig viktig at du hele tiden tenker at du skal ha vanskelige oppgaver. Det har mye og si.. Bruk pytagoras.... Jeg laget et trekantet speil, med to ukjente sider(vanskelig oppgave.. x på hypotenus og den lengste kateten).. Bruk gjerne massetetthetsopgaver.. Lat som om du skal lage en peis i stuen, og mål volum for pipen og masse forskjellig..

 

Dette går bra!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg er kommet opp i matte muntlig i år!! Det jeg trenger hjelp med er å finne på oppgaver osv, har rett og slett ingen fantasi! Jeg er god i matte, har en sterk 5, så ikke vær redd for å komme med vannskelig hjelp(hvis det gir mening!). her er oppgaven:

 

Bryllup

Du skal lage en presentasjon på 15 min om temaet bryllup. Du kan bruke de mattematiske områdene tall og algebra, geometri, måling og statistikk, sansynlighet og kombinatorikk(dette har jeg aldri hørt om??)

 

Tenkte meg at jeg skulle prøve å komme innom alle de 5 temaene, med 3 min per tema. Hva er dine ideer? Trenger noe som ligger på HØYT kompetansenivå! Er veldig interisert i å høre dine ideer.

Takk på forhånd! :new_woot: :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...