Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan pusse opp gamle blomsterpotter / blomsterkrukker ?

Anbefalte innlegg

Hei

Både vi og mine foreldre har en hel mengde gamle blomsterpotter / blomsterkrukker. De fleste av dem er glasserte og er etter vår smak i dag, lite interessate. De fleste av disse har former som uten problem kan bli pene hvis vi bare får gjort noe med fargene på dem.

Er det noen som vet hvordan vi kan gi dem en overhaling?

Eventuelt sider på nettet med tips, ideer og how-to's.

Vanlig maling/spray rett på disse overflatene ser jeg for meg at ikke vil holde særlig lenge.

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig maling/spray rett på disse overflatene ser jeg for meg at ikke vil holde særlig lenge.

Maling/lakk vil nok kunne skalle av litt, ja. Forarbeidet er viktig, å matte dem ned med sandpapir som DemonFudge foreslår er en god ide. Som minimum bør de avfettes med salmiakkvann eller spesielt vaskemiddel for flater som skal males som fargehandleren kan anbefale, men en nedmatting/sliping først er definitivt lurt. Selv vil jeg anbefale smergelpapir (finere enn sandpapir) men dersom pottene har relieff kan man komme bedre til med stålull, eller en klut med skurepulver eller Jif skurekrem. Muligens vil også en grunning før maling eller lakk gjøre at det hefter bedre og ikke flasser.

Som lakk, vil jeg tro at Bengalac egner seg perfekt.

Lenke til kommentar

Grovt sandpapir vil kunne lage grove riper som kan være synlige gjennom lakken.

Hvis du sliper vekk den gamle overflaten vil det rimeligvis være en grundig nok avfetting (hvis du ikke setter masse feite fingeravtrykk mens du sliper), men etter slipingen vil du kunne trenge å vaske vekk slipestøv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...