Gå til innhold

Kompakte USB-høyttalere med god lyd?


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en kompakt og hendig høyttaler som kan kobles til laptop via USB. Jeg har en gammel Creative Travelsound 200. Den har helt fabelaktig lyd for en så liten sak, med overraskende fyldig lydbilde (og absolutt godkjent bass) og vanvittig bra stereospredning. Problemet er bare at den går på batteri, og den kan ikke festes på skjermen. Den kobles til med minijack, så den kan ikke trekke strøm fra PC-en. Jeg har lyst på noe med samme lydkvalitet i samme formfaktor, men som kan få strøm og ta imot lydsignalet via USB. Kjøpte meg nettopp en Philips SoundBar, men sammenliknet med gamle Travelsound var det en skuffende opplevelse. Veldig lite bass og ubehagelig skarp diskant. Det er dog praktisk at den kan festes på toppen av skjermen. Har sett på Logitech Z205, men jeg vet jo ikke om den er noe bedre. Er det noen som har prøvd den, ev. kan tipse meg om noe som kan måle seg med Creative Travelsound 200? Ser at Logitech har et par andre varianter (V10 og V20), men de kan ikke festes på skjermen, og det begynner jo å bli litt stort og tungt. Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru den opp da :p

Og fest fast en usb kabel..

Der batteriene skulle vert :p

Enkelt og greit..

Men en usb kabel gir bar 5volt..

I motsetning til batteriene som gir 12 volt..

Prov aa finn en 5 til 12 volt ting, som gjor 5 volt om til 12 :)

Da vil du kunne bruke sound tingen paa pcen :D

Men ikke ha batteriene i hogtaleren naar du plugger den i pcen!

Men uansett her er noen jeg har kjopt:

 

Her en liten sak som gir knall GOD lyd! :D

Ser liten og svak ut men er ett monster :p

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250545996203&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_4174wt_804

(Den bruker usb strom ;) )

Lenke til kommentar

Skru den opp da :p

Og fest fast en usb kabel..

Der batteriene skulle vert :p

Enkelt og greit..

Men en usb kabel gir bar 5volt..

I motsetning til batteriene som gir 12 volt..

Prov aa finn en 5 til 12 volt ting, som gjor 5 volt om til 12 :)

Da vil du kunne bruke sound tingen paa pcen :D

Men ikke ha batteriene i hogtaleren naar du plugger den i pcen!

Men uansett her er noen jeg har kjopt:

 

Her en liten sak som gir knall GOD lyd! :D

Ser liten og svak ut men er ett monster :p

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250545996203&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_4174wt_804

(Den bruker usb strom ;) )

 

Takk for tips.

 

4 stk AA-batterier i serie blir da virkelig 4 x 1,5V = 6V, og ikke 12 V, som du sier. Høyttaleren kan også kjøres på strømadapter på 5V. Bilde:

travelsound200.jpg

Adapter fulgte dessverre ikke med. Men nå ser jeg at kabelen som følger med den pingvin-høyttaleren du linka til ser ut til å kunne passe. I så fall burde jeg jo kunne kjøre Travelsound med en slik "USB-til-strømplugg"-kabel, hvis USB leverer 5V, som du sier. Strøminngangen på Travelsound har diameter på 3,5 mm etter mine målinger.

 

Et kjapt søk på ebay, og jeg fant en kabel som antakelig er akkurat det jeg trenger. Tenker jeg bestiller meg en sånn. Det burde jo virke?

 

Men jeg er fortsatt interessert om noen har erfaringer med Logitech Z205. Hvis den kan levere like god lyd som Travelsound 200, så hadde det vært gull. Mye mer praktisk når man kan feste høyttaleren på toppen av skjermen, samt at man bare trenger USB-kabelen (og ikke lydkabel i tillegg).

 

EDIT: Ser i manualen til Travelsound 200 at den tar inn 5V/1,2A strøm. Så vidt jeg vet, leverer USB 500mA. Hvordan går det da?

Endret av Samilainen
Lenke til kommentar

Du får ikke høytalere med god lyd på usb, siden de kun klarer å levere 0.5A, som ikke bare skal holde til fortserker og høytalere, men også til lydkretser som tar i mot digital PCM og oversetter til analog lyd.

Du kan ikke drive travelsound fra en usb-kontakt, i værste fall kan du ødelegge usb-porten.

Lenke til kommentar

Du får ikke høytalere med god lyd på usb, siden de kun klarer å levere 0.5A, som ikke bare skal holde til fortserker og høytalere, men også til lydkretser som tar i mot digital PCM og oversetter til analog lyd.

Du kan ikke drive travelsound fra en usb-kontakt, i værste fall kan du ødelegge usb-porten.

 

Hm, det var synd. Men har fortsatt et lite håp om at Logitech Z205 kan være litt bedre enn Philips Soundbar som jeg kjøpte. Det var rett og slett fryktelig plagsom diskant på den. Ellers ser jeg at folk skryter av bassen på Logitech V20, som også er USB-høyttalere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flimzes har rett, tror ikke du får noe bedre lyd på usb, det blir ofte værre..

Men kjøp deg en usb 6 volt adapter så er saken i boks =)

 

 

Gi meg godt rykte ? =]

Det er ikke magi i slike bokser, de øker spenningen, på bekostning av strømmengden.

Vanligvis gir usb 5v og 500ma, de boksene kan konvertere det til 6v og 400mah. Men det hjelper ikke, siden han trenger mer strøm, og det kan man ikke få fra usb-konmtakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...