Gå til innhold

Hvorfor er bildene mine så "lyse"?

Anbefalte innlegg

Når jeg tar bilder med autofokusen til et Canon Ixus et eller annet, så blir bildene så utrolig lyse. Jeg har tatt noen bilder fra luften, og dere kan se på blant annet de hvite husene at det er ubehaglig.

Er det noe jeg kan gjøre? Hvis jeg setter den til manuell isteden for auto, og kanskje justerer litt?

Hva skal jeg eventuelt justere på for at bildene ikke skal bli så "reflektert"? Jeg vil ikke ha for mørke bilder, og bilde skal være av god kvalitet.

Eks. (Bildene er tatt i sollys, og sola var "bak" kameraet.

Det er ikke bare i sollys dette skjer med bildet. Det skjer i overskyet vær også.

post-175008-1275228811,9411_thumb.jpg

post-175008-1275228860,0295_thumb.jpg

post-175008-1275228879,8807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Sjekk data på bildet som er tatt i auto og juster lukkerhastigheten kjappere enn dette.

Prøv deg frem til hvordan kameraet reagerer på de forskjellige hastighetene til du er fornøyd.

Det KAN være at auto velger litt høy iso, prøv å justere iso ned hakk for hakk til du er fornøyd. Men prøv deg frem med lukkerhastighet og iso hver for seg.

EDIT: er bildene tatt fra RC-heli forresten?

Endret av barerobert
Lenke til kommentar

Heisann.

Sjekk data på bildet som er tatt i auto og juster lukkerhastigheten kjappere enn dette.

Prøv deg frem til hvordan kameraet reagerer på de forskjellige hastighetene til du er fornøyd.

Det KAN være at auto velger litt høy iso, prøv å justere iso ned hakk for hakk til du er fornøyd. Men prøv deg frem med lukkerhastighet og iso hver for seg.

EDIT: er bildene tatt fra RC-heli forresten?

Ja, det er tatt fra et T-rex 600 ;]

Lenke til kommentar

Det er ikke en plastdome eller noe du tar bilder igjennom? Ser nesten ut som gjenskinn fra filter..

Det er nok heller dårlig optikk. Min erfaring er at kompaktkameraer er ekstremt utsatt for flare, og de har heller ingen solblender til å avhjelpe problemet.

Ut over å konstruere en hjemmesnekret solblender, så tror jeg ikke det er så mye annet å gjøre enn å kjøpe et anstendig kamera.

Lenke til kommentar

Kan være verdt å justere eksponeringskompensasjonen ned intill en blender hvis den ikke allerede står på pluss siden da.

Hvis du ikke vet hva det er så er det den skalaen i menyen som kan justeres fra minus 2 -> 0 -> +2 i 1/3 dels trinn. Skal vanligvis stå på ±0.

Ellers så kan det være kveldslyset som lurer kamera. Lav sol som gir mindre lys på flatmark, men mer på vertikale vegger ??

Lenke til kommentar

Sitter med samme inntrykk som Tronster, at det nærmest er noe tull foran objektivet - og derfor ville jeg sjekket om du har fått noe belegg på frontelementet (fett eller liknende).

Hvis sollys treffer frontelementet, må du regne med flares - men det ser jo ut som du har solen bak eller i verste fall på siden. Glem da ikke at dersom solreflekser fra et glinsende blank helikopter treffer frontelementet, så kan dette fortsatt bli et problem. Å skjerme objektivet mot dette burde vel la seg gjøre.

Ellers er eksponeringskompensasjon en grei måte å redusere problemet med utbrente områder, enig i det. (Løser ikke problemer som stammer fra flare eller fett på objektivet, da.) Et problem med kompaktkamera - dvs små bildebrikker - er nettopp at de mangler det dynamiske omfanget (greier ikke dekke både mørke og lyse områder godt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...