Gå til innhold

Tyrefekteren som ble spiddet

Manlulu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man deltar i noe som er uetisk, så kan man ikke fraskrive seg ansvaret ved å si at "det er ikke jeg som har gjort dette lovlig." Hvis Stoltenberg & Co hadde gjort det lovlig å slå og sparke hunder i Norge, vil det si at det slett ikke er mitt ansvar om jeg sparker min hund? Det er kun Stoltenbergs ansvar? Jeg anser en slik ansvarsfraskrivelse som en tankegang som er på vei i en farlig retning.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med Hewitt, det er ingenting vi kan gjøre. For dem så er det som fottball der, det er mange kjente tyrefektere for de. Selv syns jeg at det på grensa til dyreplageri. Selv om det er mange som er uenige, så er det fortsatt kultur for de.

Lenke til kommentar

Er enig med Hewitt, det er ingenting vi kan gjøre. For dem så er det som fottball der, det er mange kjente tyrefektere for de. Selv syns jeg at det på grensa til dyreplageri. Selv om det er mange som er uenige, så er det fortsatt kultur for de.

På grensen til dyreplageri? Tror kanskje du skal lese litt om hva de oksene opplever på en slik arena.

De blir låst inne i totalt mørke i flere døgn uten mat og drikke, på den store dagen stikker de lange og store spyd i oksen og vifter med rød som en okse reagerer på. Til slutt kommer idioten av en tyrefekter og plager den videre. Til slutt dreper de oksen. Kjempe koslig sport, fantastisk ting og kalle for kultur, noe som resten av verden kan forbinne med Spania.

Som andre så har jeg også full respekt for kulturforskjell, selv om andre tenker ulikt oss og har andre verdier enn oss så skal vi respektere dem. Men jeg nekter og respektere noen som plager og dreper uskyldig dyr for å tjene penger og lage underholdning, jeg blir kvalm av tanken.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Vel, man MÅ ikke, men jeg gjør det hvert fall. Er ikke enig i dem, men respekterer kulturforskjeller. Derfor synes jeg det er de som avgjør at dette er lovlig det burde protesteres mot.

Man trenger ikke respektere dyreplageri selv om man respekterer en annen kultur.

For meg er det helt uvesentlig om dette er nasjonal sporten deres over mangen hundre år eller ikke. Det er ufattelig grov dyreplageri!

Og uansett om det er låv eller ikke så er det ingen som tvinger tyrefekteren til å drive med dette. Tipper det er mange i spania som er veldig imot denne sporten og, selv om det er i deres kultur osv. Tyrefekteren er like mye med på dette f**nskapet som de som styrer landet og lar dette fortsette.

Lenke til kommentar

På grensen til dyreplageri? Tror kanskje du skal lese litt om hva de oksene opplever på en slik arena.

De blir låst inne i totalt mørke i flere døgn uten mat og drikke, på den store dagen stikker de lange og store spyd i oksen og vifter med rød som en okse reagerer på. Til slutt kommer idioten av en tyrefekter og plager den videre. Til slutt dreper de oksen. Kjempe koslig sport, fantastisk ting og kalle for kultur, noe som resten av verden kan forbinne med Spania.

Som andre så har jeg også full respekt for kulturforskjell, selv om andre tenker ulikt oss og har andre verdier enn oss så skal vi respektere dem. Men jeg nekter og respektere noen som plager og dreper uskyldig dyr for å tjene penger og lage underholdning, jeg blir kvalm av tanken.

Jeg vet hva di gjør. Selv er jeg ikke for det, men det er det at vi må respektere andre sine kulturer og syn på ting.

Lenke til kommentar

Jeg vet hva di gjør. Selv er jeg ikke for det, men det er det at vi må respektere andre sine kulturer og syn på ting.

Det er absolutt ingenting som tilsier at vi må respektere en kultur som driver med slike ting. Så klart vi skal respektere kulturer, uansett om de er annerledes enn oss. Men jeg syns det er feil at vi skal respektere dyreplageri bare fordi det inngår i en kultur.

Jeg har ingenting i mot å respektere spanjoler og kulturen deres og ikke minst folket. Men når det kommer til at uskyldige dyr blir plaget, torturert og drept så tar jeg avstand fra det. Og jeg syns ingen burde respektere det. De burde ikke slippe unna, bare ved å kalle det en del av kulturen deres. Hverken tyrefekterne som utgjør handlingene, og maktpersonene som lar det skje.

Lenke til kommentar

Om man deltar i noe som er uetisk, så kan man ikke fraskrive seg ansvaret ved å si at "det er ikke jeg som har gjort dette lovlig." Hvis Stoltenberg & Co hadde gjort det lovlig å slå og sparke hunder i Norge, vil det si at det slett ikke er mitt ansvar om jeg sparker min hund? Det er kun Stoltenbergs ansvar? Jeg anser en slik ansvarsfraskrivelse som en tankegang som er på vei i en farlig retning.

Nå vil jeg ikke si de situasjonene er sammenlignbare. Uansett hva du mener om tyrefekting, så er det to forskjellige ting å drive med random dyreplaging til daglig, og å drive med en sport.

Men for all del, jeg er helt enig, jeg er imot tyrefekting (og ble det enda mer etter at jeg så det live) og synes det er en makaber variant av "sport". Men det jeg sier er at jeg synes det blir feil å legge hatet på tyrefekterne, og nærmest ønske dem død som det blir sagt i tråden, da man må se litt mer nyansert på dette enn som så. Jeg synes det er ignorant å ikke vektlegge kulturforskjellene til dette når man uttaler seg i de retninger. Man bør protestere mot det gjennom de riktige instanser og på en riktig måte for å bli oppfattet seriøs, og ikke legge seg ned på nivået til de som driver med dette.

Ellers er jeg litt overrasket over at det er så lite oppmerksomhet rundt tyrefekting og motstand mot det. Om det er fordi det er få som vier seg til å protestere på det, eller at media ikke vektlegger det i det hele tatt, det vet jeg ikke, men når man ser hvordan dyrene blir behandlet og drept for underholdning synes jeg det er rart at dyreforkjemperne ikke er mer på banen.

Lenke til kommentar

Sant det, derfor hvertfall jeg sympatiserer med oksene. De kan ikke akkurat velge å ikke delta. Tyrefekterne kan. Derfor så fryder det meg litt det som skjedde med han tyrefekteren. Ja, det er trist for han og hans pårørende, men det som han og hans kollegaer bedriver og har bedrevet i årens løp er faen meg verre.

Imo så klart.

Lenke til kommentar

Det er jo helt retard-aktig å holde med oksen når et menneske blir skadet. De som mener det burde bli kastet inn i okse-land og bli tvunget til å leve sammen med dem istedet, faens Judaser.

12.000 okser blir drept årlig i Spania i forbindelse med tyrefekting. At et menneske blir skadet er et lite offer i forhold. Imo.

Retard? Du er en sakelig person må jeg si. Juads? Sorrry, jeg er ikke religiøs så jeg skjønner ikke "poenget" ditt.

Endret av Kaare_Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så er problemet at oksen ikke har noe valg om den vil være med på leken eller ei.

Så er oksen et dyr og dette et menneske. Nei det er ikke greit og plage dyr på noen som helst måte. Men mennesker må gå over okser.

Ja jeg også vil si at et menneskeliv er mer verdt enn et dyrs liv. Men jeg syns ikke et menneskeliv har mye verdi igjen når det går rundt og torturer et dyr og samtidig setter sitt eget liv i fare.

Hvis jeg derimot hadde vært "Gud" og stod ovenfor et valg, enten måtte oksen dø, eller så måtte tyrefekteren dø. Der har man et dilemma.

Lenke til kommentar

Men så er problemet at oksen ikke har noe valg om den vil være med på leken eller ei.

Så er oksen et dyr og dette et menneske. Nei det er ikke greit og plage dyr på noen som helst måte. Men mennesker må gå over okser.

Og derfor er det ingen som tvinger mennesker til å torturere hverandre på denne måten.

Hvertfall ikke like åpent som tyrefekting

EDIT: Var jo slik med gladiatorene i sin tid da, men det begynner å bli en stund siden

Endret av kjermy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...