Gå til innhold

Streik - Ofrenes rettigheter?


Anbefalte innlegg

Det relativt unike med de fleste streiker i Norge er at streiken ofte svir mer for en uskyldig tredjepart enn for firmaet hvor arbeiderne streiker.

 

Hvilke rettigheter har jeg som uskyldig tredjepart som plutselig blir satt i en situasjon hvor dagliglivet mitt er snudd opp ned pga. streik i Staten Norge AS?

 

Siden streik tydeligvis er lovlig regner jeg med det finnes regler om kompensasjon for ulempene og tapene jeg har i forbindelse med streik?

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er desverre slik at streik ofte går utover en uskyldig tredjepart. Jeg kan ikke se at dette er noe unikt eller spesielt for streiker i Norge.

 

Streik er et lovlig virkemiddel, og endel av spillereglene i arbeidslivet. Retten til å streike reguleres av to lover arbeidstvistloven av 1928 og tjenestetvistloven av 1958. Lovene sier noe om hvem som har lov til å streike, og når det er lov til å gå til streik.

 

Lovene har ingen regler om kompenasjon for de ulemper en streik medfører i hverdagen.

Endret av hunus
Lenke til kommentar

Dersom barnehagen stenges og man må passe barna selv, skal man da likevel betale fullt for barnehagen?

 

(Spørsmålet er mer teoretisk enn aktuelt, er antakeligvis snakk om noen få 100-lapper).

kristiansand kommune har iallefall gått ut å sagt at de sparer millioner per dag på å ikke betale lønn, men samtidig taper de penger på at de ikke kan ta betalt for en tjeneste de ikke leverer som barnehage og SFO...

 

ref: fvn.no:kommunen sparer millioner på streiken

Lenke til kommentar

Det er desverre slik at streik ofte går utover en uskyldig tredjepart. Jeg kan ikke se at dette er noe unikt eller spesielt for streiker i Norge.

 

Streik er et lovlig virkemiddel, og endel av spillereglene i arbeidslivet. Retten til å streike reguleres av to lover arbeidstvistloven av 1928 og tjenestetvistloven av 1958. Lovene sier noe om hvem som har lov til å streike, og når det er lov til å gå til streik.

 

Lovene har ingen regler om kompenasjon for de ulemper en streik medfører i hverdagen.

 

Som tredjepart er du jo ikke en del av arbeidstvisten. Men stat og kommune leverer jo en rekke produkter til deg som du betaler gjennom f.eks. kommunale avgifter. Når dette ikke blir levert, er det ikke da snakk om et kontraktsbrudd som de må stå til rette for?

Lenke til kommentar

så har du denne saken: Politibåten aldri sendt til Norge

vet ikke om det kan sammenlignes dog.

quote fra saken:

Speditøren, DFDS Lys Line, ønsket nemlig ikke å betale den daglige leien for å bli stående med gods på havna under streiken. Det er bestemmelser om ”force majeure”, ekstraordinære hendelser, som trer inn i slike tilfeller.

 

så er spørsmålet, har man krav på noe erstatning for dette eller er det bare noe som er gjort for å blidgjøre de som ikke egentlig er endel av konflikten men allikevel blir skadelidende...

Lenke til kommentar

Det er desverre slik at streik ofte går utover en uskyldig tredjepart. Jeg kan ikke se at dette er noe unikt eller spesielt for streiker i Norge.

 

Streik er et lovlig virkemiddel, og endel av spillereglene i arbeidslivet. Retten til å streike reguleres av to lover arbeidstvistloven av 1928 og tjenestetvistloven av 1958. Lovene sier noe om hvem som har lov til å streike, og når det er lov til å gå til streik.

 

Lovene har ingen regler om kompenasjon for de ulemper en streik medfører i hverdagen.

 

Som tredjepart er du jo ikke en del av arbeidstvisten. Men stat og kommune leverer jo en rekke produkter til deg som du betaler gjennom f.eks. kommunale avgifter. Når dette ikke blir levert, er det ikke da snakk om et kontraktsbrudd som de må stå til rette for?

De kan vel pårope seg force majure? I en del kontrakter jeg har sett står blant annet streik nevnt som et "force majure".

Lenke til kommentar

i Bergen var det så freidig å true med bøter til huseierne hvis de ikke fikk orden på søplet da de som skulle gjøre den jobben var i streik.

 

hvis nå huseieren leier noen til å gjøre den jobben (som de mest sanselige må gjøre ) er det da ikke streikebryteri ?

 

hvis jeg ikke kommer meg på jobb p.g.a. streik hvem skal da stå for mine arbeidsinntekter ?

hvis jeg blir ufrivillig pålagt ekstra kostnader ved reise til/fra jobb hvem er da ansvarlig ?

 

det er jo slik at private firmaer som streiker ( tatt ut i streik p.g.a organisering) kan i verste fall p.g.a. tapte inntekter rett og slett gå konkurs. hvem er da ansvarlig ?

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke kommer meg på jobb p.g.a. streik hvem skal da stå for mine arbeidsinntekter ?

 

Du må da finne alternativ transport - Sykkel, gå, bil, sammkjøring etc. Du er selv ansvarlig for dine arbeidsinntekter. Finnes det ikke alternative transportmåter kan en høre om muligheter for å ta ut ferie, eller ulønnet permisjon.

 

hvis jeg blir ufrivillig pålagt ekstra kostnader ved reise til/fra jobb hvem er da ansvarlig ?

Du er selv ansvarlig. 

 

det er jo slik at private firmaer som streiker ( tatt ut i streik p.g.a organisering) kan i verste fall p.g.a. tapte inntekter rett og slett gå konkurs. hvem er da ansvarlig ?
 

 

Streik er først og fremst en meget sjelden årsak til insolvens. Skulle derimot et firma gå konkurs under en streik, så behandles det på lik linje med alle andre konkurser, gitt at streiken er lovlig. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

hvis jeg blir ufrivillig pålagt ekstra kostnader ved reise til/fra jobb hvem er da ansvarlig ?

Du er selv ansvarlig.

 

 

det du sier at selv om det er utenfor min kontroll så er jeg selv ansvarlig ?

det er for meg en noe merkelig logikk

 

et klassisk eksempel her er at folk som bruker kollektivtransport til og fra jobben må ta drosje ( en betydelig økning i reise kostnadene). man kan nesten sammenligne det med alle pendlerne som er avhengig av togene i Oslo som ikke går .

kommer disse seg på jobb i det hele tatt.

det kan hende at de har en snill arbeidsgiver , hvis ikke har de sparken.

 

de kan selvfølgelig kjøre egen bil i stedet . problemet her er igjen at det er ikke alle som har råd til bil ( ihvertfall ikke av nyere årgang ). skaffer de seg bil så kommer de seg kanskje på jobben i tide hvis det ikke er alt for mye kø.

da kommer også spørsmålet om det faktisk lønner seg å jobbe hvis de har del-stillinger.

 

dette blir litt merkelig at man tvinges til å skaffe seg eget transportmiddel når når det fleste kreftene jobber mot det.

det finnes også boliger det et ikke er plass til parkering.

 

i realiteten så kan noen som streker i yretste konsekvens frata andre jobben

 

man føler seg ingen ting verd når det er på denne måten.

 

 

 

 

Nå som vekteren streiker og minibanken og bank filialen kan gå tom for penger så finnes det fortsatt noen som kan få store problemer.

det er ikke alle kollektivselskap som godtar kort betaling ved påstiging .

da blir det konsekvenser av det.

og uskyldige personer rammes .

 

f.eks det busselskapet jeg bruker godtar bare kontantbetaling på bussen.

hvis man bor ute i distriktet og er fri for penger samtidig som busskortet er tom ( det er ikke alle som har kontroll med det ) spørs det om man kommer seg ( med bussen) til nærmeste butikk (for å ta ut penger ) eller til billettkontoret.

 

 

hvis man ser på hva mange av de streikende faktisk tjener så har jeg ikke så veldig stor respekt til dem.

poenget med streiken skulle jo være at de lavtlønte fikk en ekstra pott.

nå virker det som denne potten er liten i forhold til de som er lenger oppe i systemet som også fikl sin del.

jeg oppdater det som grådighet

de lavlønte burde få hele potten.

Lenke til kommentar

 

det du sier at selv om det er utenfor min kontroll så er jeg selv ansvarlig ?

det er for meg en noe merkelig logikk

Hvem mener du skal betale for dine ekstrakostnader egentlig? Det er vel heller ikke logisk at tjenestetilbyderen skal betale ekstrakostnadene fordi arbeidstakerne velger å streike.

 

 

Lenke til kommentar

det du sier at selv om det er utenfor min kontroll så er jeg selv ansvarlig ?

det er for meg en noe merkelig logikk

Hvem mener du skal betale for dine ekstrakostnader egentlig? Det er vel heller ikke logisk at tjenestetilbyderen skal betale ekstrakostnadene fordi arbeidstakerne velger å streike.

 

 

 

vel, nå er det de som sliter og jobber ,- som ikke er har bedt om denne streiken som betaler dette i dag.

er det mer rettferdig ?

hvis man ikke kommer seg på jobb så er det arbeidsgiveren som betaler lønn uten at arbeide blir gjort.

arbeidet blir nok gjort senere. da går det utover annet arbeide

 

 

det er et moment med kommunestreiken som det virker som få tar til etterretning :

kommunen har en pott med penger som er fordelt allerede før streiken .

når noen har forhandlet/ streiket frem en høyre lønn så må kommunen nødvendigvis få mere penger i denne potten.

 

når de ikke får mere fra staten hvor skal de da hente pengene fra ?

jo, det går på skatter og avgifter .

avgiftene kommer nok til å øke p.g.a lønnforhandlingene.

 

her får alle økete avgifter - også de som har lav lønn samt de som ikke hadde noe med streiken å gjøre.

når noe slikt skjer da ender man tilbake på samme kjøpekaraten som før.

 

her vil jeg tro at de med lavest lønnstillegg får dette spist opp først

 

da er det lite å tjene på en slik streik.

Lenke til kommentar

det er et moment med kommunestreiken som det virker som få tar til etterretning :

kommunen har en pott med penger som er fordelt allerede før streiken .

når noen har forhandlet/ streiket frem en høyre lønn så må kommunen nødvendigvis få mere penger i denne potten.

siden alle ikke jobber i staten eller kommunen og staten og kommunen allerede har en pott som er beregnet på lønnsøkning vil aldri en eventuell avgifts og/eller skatteøkning på grunn av lønnsforhandling bli like høy som lønnsøkningen.

 

 

vel, nå er det de som sliter og jobber ,- som ikke er har bedt om denne streiken som betaler dette i dag.

er det mer rettferdig ?

hvis man ikke kommer seg på jobb så er det arbeidsgiveren som betaler lønn uten at arbeide blir gjort.

arbeidet blir nok gjort senere. da går det utover annet arbeide

eneste gangen jeg har sett en arbeidsleder som er irritert på ansatte som ikke kommer på jobb i forbindelse med at andre streiker er når den ansatte tidligere har sagt at det å komme seg på jobb når det er transportstreik er jo ikke noe problem for å så ikke møte opp.

det meste kan løses med dialog og forståelse.

eller får påberope det force majeur og si at hendelser utenfor din kontroll hindrer deg i komme på jobb.

regner med det er det jobben din vil gjøre når du ikke får gjort jobben din på grunn av streiken.

 

 

hvis man bor ute i distriktet og er fri for penger samtidig som busskortet er tom ( det er ikke alle som har kontroll med det ) spørs det om man kommer seg ( med bussen) til nærmeste butikk (for å ta ut penger ) eller til billettkontoret.

viss man bor i distriktet er det mindre sjanse for at det er tomt for penger en om man bor i et område med høy befolkingstetthet.

 

 

her vil jeg tro at de med lavest lønnstillegg får dette spist opp først

 

da er det lite å tjene på en slik streik.

hvordan da, at regjeringen kommer med tilleggskatt for lavtlønnede?

 

 

hvis man ser på hva mange av de streikende faktisk tjener så har jeg ikke så veldig stor respekt til dem.

poenget med streiken skulle jo være at de lavtlønte fikk en ekstra pott.

nå virker det som denne potten er liten i forhold til de som er lenger oppe i systemet som også fikl sin del.

jeg oppdater det som grådighet

de lavlønte burde få hele potten.

hvem er det du snakker om egentlig? det er så mange som har streiket i det siste i kortere eller lengre tid så jeg er usikker på hvem du mener.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

et klassisk eksempel her er at folk som bruker kollektivtransport til og fra jobben må ta drosje ( en betydelig økning i reise kostnadene). man kan nesten sammenligne det med alle pendlerne som er avhengig av togene i Oslo som ikke går .

kommer disse seg på jobb i det hele tatt.

det kan hende at de har en snill arbeidsgiver , hvis ikke har de sparken.

At det at man ikke kommer seg på jobb grunnet andre som streiker er gyldig oppsigelsesgrunn kan du gjerne komme med en kilde på.

 

Force majeure (som streik vanligvis regnes som) betyr i korthet at begge parter i en avtale (her:arbeidsavtale) løses fra sine forpliktelser; du plikter ikke å stille på jobb dersom det er umulig å komme seg dit, og arbeidsgiver plikter heller ikke å betale deg for de dagene du ikke er der*. Men dette gjelder så vidt jeg vet kun så lenge situasjonen varer, og du har både rett og plikt til å fortsette i jobben så snart det er praktisk mulig.

 

*Derimot er det nok antakelig mulig å få dagpenger fra NAV for samme periode.

Lenke til kommentar

Force majeure (som streik vanligvis regnes som) betyr i korthet at begge parter i en avtale (her:arbeidsavtale) løses fra sine forpliktelser; du plikter ikke å stille på jobb dersom det er umulig å komme seg dit, og arbeidsgiver plikter heller ikke å betale deg for de dagene du ikke er der*. Men dette gjelder så vidt jeg vet kun så lenge situasjonen varer, og du har både rett og plikt til å fortsette i jobben så snart det er praktisk mulig.

 

*Derimot er det nok antakelig mulig å få dagpenger fra NAV for samme periode.

 

Konseptet force majeure gjelder vel bare når ingen av partene er skyld i problemet? Altså i tilfelle streiken forhindrer deg å komme på jobb. Man kan vel ikke misbruke begrepet å nekte å levere en vare fordi dine egne ansatte streiker?!?! (noe bedriften har blitt varslet om uker på forhånd av fagorganisasjon OG hatt mulighet til å rette opp i).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...