Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt assistanse. Har begynt og vurdere kjøp av en stasjoner pc for mitt CAD bruk. Dvs bruker programmer som Alias AutoStudio, Maya (for rendering samt et par andre (solidworks, +Adobe pakken).

Det jeg trenger er en komplett pc uten skjerm, tastatur og mus. Men alt av selve maskinen. I selve maskinen ønsker jeg et ok priset samt velfungerende CAD skjermkort. samt 4 kjerners prosessor og en dugelig mengde ram.. 6-8 GB bør vel holde.

Noen som har inspill på hva slags opsett som er lurt?? Tenker en max pris på 12000 i første omgang, men det er ønskelig å ha gode oppgraderingsmuligheter senere :)

Takke for inspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag fra Dustinhome:

Handlevogn

Antall Artikkelnr. à pris Totalt rekker

st. INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366 5010383103 På lager 2 199,00 kr 2 199,00 kr

st. CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 1600MHZ CL9 (3X2GB) 5010198499 På lager 1 479,00 kr 1 479,00 kr

st. ASUS P6T SE X58 S-1366 ATX 5010223661 På lager 1 649,00 kr 1 649,00 kr

st. INTEL X25-M 2,5# 80GB SSD SATA/300 MLC 34NM 5010447857 På lager 1 769,00 kr 1 769,00 kr

st. SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB 5010329452 På lager 569,00 kr 569,00 kr

st. Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA 5010330472 På lager 179,00 kr 179,00 kr

st. COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK 5010206296 På lager 599,00 kr 599,00 kr

st. COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 600W 5010151258 På lager 659,00 kr 659,00 kr

st. PNY QUADRO FX 580 512MB GDDR3 DVI/DP PCI-E 5010305179 På lager 1 539,00 kr 1 539,00 kr evt et standard skjermkort med Dx1 støtte feks HD5450så sparer du en 1000,- lapp.

Oppdater handlevogn

Tøm handlevognen

Vareverdi

10 641,00 kr

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Takk for forslag!

Det overstående forslaget har i7 core cpu, men hørte denne ikke kan bruke alle det fire kjernene samtidig som xenon cpuene kan. Dvs på samme oppgavene? Er dette riktig eller har jeg missforstått forskjellene her??

Godt forslag, men du bør absolutt holde deg til et "proff" grafikkort - som det som er foreslått. Skal du slenge på litt ekstra penger er det der du bør slenge dem.

Hva er forskjellene på proff skjermkort og amatør skjermkort? Er det SW forskjeller eller er det vesentlige HW forskjeller. Tidligere mener jeg at ambefalingen var et godt amatør skjermkort istedet. At det var mer for pengene... Men jeg synes det ser ut til at skjermkort alternativet som har kommet her virker veldig lovende :)

Takker for vidre innspill :D

Lenke til kommentar

Core i7 kan selvfølgelig ha alle kjerner og tråder i gang samtidig - det der må være en misforståelse, eller feilinformasjon.

Vel, proff og proff ...

De såkalte proff-kortene er kort (og drivere) som er optimalisert for "seriøst" bruk - altså CAD, 3D rendering og denslags. Hvis det er det man skal drive med, mer enn spilling, så er det sånne kort man bør ha. Men de koster mer enn tilsvarende kort til spilling, pga at mye arbeid har gått med til å sikre så god støtte som mulig til all verdens programmer som brukes innenfor f.eks. CAD og 3D-rendering, OpenGL støtte m.m., samt grundigere kvalitetssikring, snevrere toleranser på komponenter osv - med tanke på holdbarhet og pålitelighet.

Nvidia sine heter Quadro FX, ATI sine heter FirePro.

Et eksempel: Nvidias GTX 280 og QuadroFX 3800 er i basis det samme kortet, men det første, og driverne til det, er optimalisert for spill - det andre, og driverne til det, er optimalisert for "seriøst" bruk.

Quadro'en kan også fint kjøre spill, det er ikke det - men ikke fullt så bra som GTX'et. Og omvendt.

Noe av det samme gjelder jo f.eks. innen prosessorer ; Xeon er "proffe" - og kostbare.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Etter endel lesing og googling begynner jeg og like oppsettet fra Jornboss veldig godt. Blir ikke noe kjøp idag :) Men skattepengene står i fare for å bli øremerket for et slikt formål! Tusen takk til både Thomit og Jornboss for gode og informative svar! :)

Lenke til kommentar

I selve maskinen ønsker jeg et ok priset samt velfungerende CAD skjermkort. samt 4 kjerners prosessor og en dugelig mengde ram.. 6-8 GB bør vel holde.

Oppsettet du har fått foreslått synes jeg er bra med unntak av skjermkortet som jeg mener er noe puslete. Jeg ville valgt PNY NVIDIA Quadro FX 1800 - 768 MB som du finner her: http://www.komplett....aspx?sku=448606 Dette er et noe dyrere kort, men det vil du ha igjen for hvis du skal bedrive noenlunde seriøs CAD. Jeg har selv generasjonen før dette som Quadro FX 1500, men det begynner å bli slitsomt i bruk med mye venting.

Du vil nok måtte strekke budsjettet med noen kroner hvis du velger Quadro FX 1800, men du vil ha igjen for det. Mitt FX 1500 kostet til sammenligning i 2004 omlag 6000 men var vel verdt kronene den gangen. Prisene på slike kort er generelt høye med bakgrunn i et mindre marked enn foreks. spillmarkedet, men FX 1800 er et veldig bra kort til en brukbar pris.

Et tips er at det ligger ofte veldig bra kort på bruktmarked.no i denne kategorien.

Lenke til kommentar

I selve maskinen ønsker jeg et ok priset samt velfungerende CAD skjermkort. samt 4 kjerners prosessor og en dugelig mengde ram.. 6-8 GB bør vel holde.

Oppsettet du har fått foreslått synes jeg er bra med unntak av skjermkortet som jeg mener er noe puslete. Jeg ville valgt PNY NVIDIA Quadro FX 1800 - 768 MB som du finner her: http://www.komplett....aspx?sku=448606 Dette er et noe dyrere kort, men det vil du ha igjen for hvis du skal bedrive noenlunde seriøs CAD. Jeg har selv generasjonen før dette som Quadro FX 1500, men det begynner å bli slitsomt i bruk med mye venting.

Du vil nok måtte strekke budsjettet med noen kroner hvis du velger Quadro FX 1800, men du vil ha igjen for det. Mitt FX 1500 kostet til sammenligning i 2004 omlag 6000 men var vel verdt kronene den gangen. Prisene på slike kort er generelt høye med bakgrunn i et mindre marked enn foreks. spillmarkedet, men FX 1800 er et veldig bra kort til en brukbar pris.

Et tips er at det ligger ofte veldig bra kort på bruktmarked.no i denne kategorien.

Har sett på det kortet. Tenker det er veldig mulig for oppgraderinger senere. Uansett takk for bruktmarked tipset! Det skal jeg holde et overvåkent øye med.. Serlig siden jeg ikke har noe hast så er det god tid å scanne slike områder!

Lenke til kommentar

Mange fine innspill her.

Personlig tror jeg at jeg ville kjøpt et amatørkort slik som det foreslåtte HD5450. Deretter ville jeg oppgradert til et dedikert CAD-kort når det kommer med støtte for DX11. Ellers er det selvsagt slik thomit beskriver; at dedikerte CAD-skjermkort er best fordi de støtter prosessoren mer i arbeidet enn et vanlig skjermkort gjør.

Men Quadro FX580 er et bra CAD-kort det også selv om det bare er støtte for DX10.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...