Gå til innhold

Ny allroundmaskin!

Anbefalte innlegg

Hallais!

Nå er tiden kommet for å gå til innkjøp av en ny laptop.

Min gamle Lenovo N200 (3000) begynner å dra på årene, selv om det er ganske vedmodig å skifte ut denne arbeidshesten.

Utrolig god kvalitet og ytelse for den lille summen jeg betalte for den.

Det jeg er på utkikk etter er en maskin av samme type.

Er villig til å påkoste meg fra 4000-8000 kr.

Jeg ønsker litt mer prosessor en hva N200 kunne tilby, slik at jeg kan fortsette å kjøre tunge programmer - helst i W7.

N200 kjører selve W7 meget bra, men i løpet av årene har den sviktet litt ved x-antall faner i mozilla, og tyngre programmer fra f.eks Adobeserien.

Jeg er avhengig av en kvalitets maskin.

Jeg vil helst langt bort i fra de elendige maskinene til HP Pavilion, hvorav enkelte av maskinseriene er direkte dårlige.

Jeg har sett litt på maskiner fra Lenovo / IBM som jeg tidligere har meget gode erfaringer med. Har også sjekket litt rundt buisnesserien fra HP.

Jeg trenger altså en slags "kontor" laptop som kan kjøre de fleste programmer ganske greit. Da den vil bli brukt til surfing, utvikling av hjemmesider (Adobe-programmer), musikk mm.

Derfor trenger jeg litt tips og innspill fra dere, hvilke maskiner vil dere anbefale meg?

Gjerne maskiner fra Lenovo, da jeg er ganske sikker på at jeg vil velge denne produsenten igjen - om det ikke finnes noe med tilsvarende kvalitet der ute.

Krav:

- Minimum 2GB ram

- God prosessor

- Minimum 15' skjerm

På forhånd, takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har klart å plukke opp så er det Asus som er på topp kvalitetsmessig nå om dagen, tett etterfulgt av Lenovo og Toshiba.

Asus troner pga at maskinene deres har minst feil av alle etter 3 års bruk,

Lenovo og Toshiba utmerker seg med servicenivå over snittet.

Dell har jo også historisk hatt veldig bra service så de bør vel også nevnes.

Det finnes dog produsenter som ikke er med i disse undersøkelsene, men som får vanvittig skryt blant de som kjører dem. Clevo maskinene som Multicom selger er vel den produsenten som er mest omtalt i så henseende på dette forumet og andre utenlandske forum.

Bakdelen er at spesielt Asus er veldig overpriset i Norge, Clevo ligger på et mer normalt nivå med tanke på hva slags kvalitet man får.

Lenke til kommentar

Det er helst T-serien til Lenovo man skal opp i for å få den "berømte" Lenovo-kvaliteten ... men ser ikke bort fra at rimeligere serier kan være gode også.

Men den du linket til har utdatert prosessor, der er jeg enig med vidarkri. Du antyder tunge Adobe-ting; Du bør i hvertfall satse på en Intel Core i5 prosessor - Core i7 gjerne, men kan bli vanskelig innenfor ditt budsjett. Hva dette tilsvarer i AMD's prosessorer er jeg litt blank på, har ikke brydd meg særlig med disse på et par år.

Og 4Gb minne.

Lenke til kommentar

Det er helst T-serien til Lenovo man skal opp i for å få den "berømte" Lenovo-kvaliteten ... men ser ikke bort fra at rimeligere serier kan være gode også.

Men den du linket til har utdatert prosessor, der er jeg enig med vidarkri. Du antyder tunge Adobe-ting; Du bør i hvertfall satse på en Intel Core i5 prosessor - Core i7 gjerne, men kan bli vanskelig innenfor ditt budsjett. Hva dette tilsvarer i AMD's prosessorer er jeg litt blank på, har ikke brydd meg særlig med disse på et par år.

Og 4Gb minne.

Takk for innspill!

Klart jeg bør gå for noe som er litt mer kraft i, det ser jeg allerede nå.

Men jeg behøver ikke allverden, min N200 kjører adobeprogrammene helt flott!

Ingen som har spesifikke maskinanbefalinger?

Lenke til kommentar

Det jeg bet meg merke i er dette i konklusjonen på anmeldelsen: "Build quality not up to usual Lenovo standards" ... så da får jeg vel trekke tilbake forslaget mitt, og be så meget om unnskyldning :blush:

Hmm ... spar litt mer, og gå for en T410 eller T510 da ... kan ikke gjøre mye gærnt der.

Lenke til kommentar

Fant en test her , det er med en Core i3 prosessor, men maskinen forøvrig skal vel være helt lik den med i5.

PS; og ettersom du sier at du er fornøyd med ytelsen på din gamle, så skal vel en i3 ikke være noe dårligere, ihvertfall.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...