Gå til innhold

Minne-prosent, høyere enn forventet

twister06

Anbefalte innlegg

Ok, har hatt litt problemer med å beskrive dette riktig, så jeg har fått lite hjelp fra google og andre søk.

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer med PC'n min. Den viser konstant over 50% minnebruk, selv med ingen programmer i gang annet enn noen bakgrunnsprosesser.

Jeg har installert 6GB RAM på en Win7 64-bit maskin og når prosessene mine i taskmanager adder opp til 0,49GB, viser den 55%-ish.

Har lagt ved noen bilder for å demonstrere litt bedre.

datamaskinegenskaper.th.pngtaskmanageri.th.png

Etter dette starta jeg Firefox for å konvertere prosessene fra kb til gb, og med firefox' ~66k kb ble dette 0.49gb, selv om den altså viste 55%.

Skjønner ikke hvorfor dette skjer. Virker for meg som om det ikke bare er kosmetisk, men faktisk går utover ytelsen, selv om ytelsen kan komme av en rar SSD som nesten er full.

Anyway. Syns det er litt merkelig. Enten har ikke Windows tilgang til all RAM'en og yter dårligere enn den burde, eller så viser den feil i taskmanager, noe som er irriterende siden den i og for seg blir ubrukelig da.

Noen som har opplevd dette før eller vet hva som er galt?

Syns å huske i XP for noen år siden at jeg kunne gå inn i noen instillinger og velge hvor mye minne Windows skulle kunne ta i bruk, men vet ikke hvordan jeg gjør dette i Win7 eller om det i det hele tatt vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta først å trykk på "Vis prosesser fra alle brukere", så skal du se hvor mye mer som kjøres enn det du har tatt bilde av der :)

Dessuten så mener jeg at et 64-bits OS vil legge ganske mye av minnebruket i RAM fremfor i swappefil i i forhold til et 32-bits OS, så dersom det ikke er noen prosesser som skiller seg veldig ut, er nok det forbruket ganske normalt, og skal ikke gå utover ytelsen din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Du har sinsykt mange prosesser til å ikke gjøre noen ting ?

sitter selv med spotify, firefox, msn, steam og div programmer oppe og har kun 52 prosesser totalt. bruker 1,6gb ram.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Rart :S jeg har jo mange programer oppe å er enda under 2 gb brukt.

Legger med screen av taskmanager

Lenke til kommentar

Nå er Opera en storspiser av minne dersom ikke andre ting krever RAM, så der kan 25 % av de 50 %ene mine forklares, eller om du ikke vil regne: 12,5 % skyldes Opera :) Så har eg ti F-Secure prosesser kjørende også, og en del stykker grunnet drivere (Touchpad, QuickSet, Western Digital m.fl.). Summerer seg fort opp :) Dessuten synes eg å mene at eg hadde 40-50 prosesser rett etter installasjon av Windows 7, men ikke ta meg "bokstavelig" på det ;)

Legger forresten ved et mer oversiktlig bilde av prosessene mine, riktignok med litt flere enn hva eg har beskrevet tidligere.

post-57713-1275251504,5122_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...