Gå til innhold

Klokke Xp2500 barton, med a7v8x


Erlendz

Anbefalte innlegg

jeg har asus a7v8x og en xp2500barton. Cpu vifta er volcano11 og cpuen er ca på 40 grader på standard innstillinger.

 

Jeg kunne tenke meg å klokke litt. Jeg vet hvordan man klokker og slik, men jeg er litt usikker angående agp og pci hastighetene. Har hørt litt om dette, men ikke nok til at jeg fatter noe av det. Hvordan vet jeg når disse blir for høye?

 

Bør jeg klokke multiplikator eller den andre mest? (husker ikke hva den andre het)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at folk klokker xp2500 til xp3200. Dette vil jeg også gjøre. Skal jeg klokke både multiplikator og fsb eller bare en av dem?

 

Det jeg egenlig lurer mest på er om noen kan forklare meg eventuelt vise til en guide som omhandler agp og pci hastighet ved overklokking av cpu. Hvordan vet jeg når de blir for høye? Hvordan kan jeg finne ut hvor høye de er på de ulike klokkefrekvensene?

 

Klokkes kun pci og agp hastighetene ved justering på multiplikator, eller gjelder det både den og fsb?

Lenke til kommentar

XP3200+ kjører på 11x200mhx FSB =2200 mhz, mens XP2500+ kjører på 11x166 = 1833 (eg. 11x166,67).

 

Får å få XP3200+ hastighet av XP2500+ må altså FSBen overklokkes med 20 %, mens multiplieren er konstant.

 

Dersom HKet ikke kan låse AGP/PCI hastigheten vil også disse bli overklokket med 20 % til hhv 80/40 mhz. Få "moderne" kort klarer dette uproblematisk. Har HKet "divider" må denne stå på 1/3 og 1/6 av FSB-hastigheten (dvs. AGP og PCI hastighet på en tredjedel/sjettedel av FSBen). Muligens har hovedkortet ditt enten mulighet til å låse AGP/PCI eller innstillbar divider.

 

PS! Det er liten vits å klokke FSBen dersom denne ikke kan kjøres synkront med minnebussen.

Lenke til kommentar

På mitt a7v8x kan jeg ikke låse agp/pci, men du har en annen revision av hovedkortet siden du kan kjøre barton så jeg kan ikke være helt sikker på at du heller ikke kan gjøre det. Jeg tviler dog. Du skal kunne se hvilken pci hastighet du har ved siden av fsb i bios. F.eks 133/33 hvor pci er 33 mhz. Vil ikke anbefale å kjøre den noe høyere enn 35, uansett, du vil begynne å merke problemer om du kjører den for høyt, lydkort detter ut osv.. men husk at maskinvaren din kan ta skade av for høy busshastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...