Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryk, matematikk R2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor vanskelig er det å komme inn på et universiteter med et andregangs vitnemål? Vil alle med førstegangs vitnemål komme inn før meg, uavhengig av karakterer? Og hva faen skal jeg gjøre til neste år? Noen som har vært i en lignende situasjon?

Om alle med førstegangsvitnemål blir prioritert før meg, betyr jo det at jeg kun kommer inn på de linjene som ikke fylles opp. I så fall er jeg i deep shit.

Nei, det er ikke slik det fungerer.

Uten førstegangsvitnemål søker du kun i kvoten for ordinært vitnemål. (De som har førstegangsvitnemål søker i tillegg i kvoten for førstegangsvitnemål.) I kvoten for ordinært vitnemål stiller du på lik linje med dem som har førstegangsvitnemål.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Du kan se på de forskjellige poenggrensene på www.samordnaopptak.no

Som du ser er snittet lavere for søkere i førstegangsvitnemålskvota, grunnen til dette er at de eneste ekstrapoengene man kan få i denne kvota er realfagspoeng (maks 4) du kan se hvilke ekstrapoeng du har ved å gå på "poengberegning" på siden over.

I ordinær kvote har man mulighet for å sanke inn mer tilleggspoeng. Her har vi alderspoeng, førstegangstjeneste/høyskole/årsstudie på universitet. Dette er grunnen til at poenggrensen i denne kvota er mye høyere.

Lenke til kommentar

Er du for lat til å legge inn arbeid på vgs så har du ingenting å gjøre på et univeristet. Du kommer bare til å ende opp med å stryke der også. Du må nok revurdere fremtidsplanene dine, eller ta deg kraftig sammen...

tenk om h*n er dritflink i noe annet enn matte og skal studere det?

uansett, finn en jobb og ta opp r2 som privatist, eller hvis du kan, ta førstegangstjeneste og privatist ved isden av, evt drop ut av militæret halveis.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :)

Så på www.samordnaopptak.no. Fantastisk nettside! Nå ble jeg virkelig letta.

Nå som jeg mest sannsynelig er nødt for å ta et fag som privatist, kan jeg vel ta flere i samme slengen. Bruke det kommende året til å ta opp fag jeg føler jeg kunne gjort det bedre i. Men, hvor kan jeg ta opp disse fagene? Skal jeg bare søke som privatist, eller kan jeg gå høyskole, selv om jeg ikke har vitnemål? Og hvordan tar man opp muntlige fag?

Btw: ble ikke kalt inn til militæret. Har hvert fall ikke fått noen melding etter sesjonen som tyder på det.

Lenke til kommentar

Du melder deg opp på privatistweb.no, og møter så opp til eksamen. Du kan melde deg opp i alle fag der, både muntlige og skriftlige. Fagene kan du ta på en privat skole, som sonans og bjørknes, eller lese alene. Hvilke studie er det du vil inn på senere?

Lenke til kommentar

Du strøk i matte og vil inn på fysikk, astronomi og meteorologi? Du er klar over at det er fryktelig mye og vanskelig matte på det studiet?

Kan underskrive på dette, matten er alltid tilstedeværende og den er helt jævlig! :D

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg klar over.

Men jeg føler ikke at jeg er dårlig i matte. Faktisk tvert i mot. Matematikk har alltid vært et av mine beste fag. Jeg kan vise fram toppkarakterer hele veien igjennom ungdomsskolen, samt første året på videregående. Evnen til å lære ny matematikk på en effektiv og rask måte, har gjort det utrolig lett for meg. Jeg har bare glidd igjennom. Men, da jeg begynte på R-matten, begynte ting å gå litt saktere. Mer arbeid var nødvendig for å få ting inn i huet.

Sakte men sikker sank karakteren min i faget. Og nå, på halvannet år har jeg gått fra karakteren 6 til 4. Og på onsdag altså, stryk på eksamen.

Poenget er at jeg er overbevist om at jeg kan klare matten bare jeg legger arbeid inn i det. Noe jeg har planer om å gjøre om jeg kommer inn på nevnte linje.

Lenke til kommentar

Hei. Strøk i R2 i fjor så kan litt om dette.

Var i samme situasjon som deg og, hadde kun femmere frem til 2.halvår 2.klasse. Jeg fikk aldri inn arbeidsvanene med realmatten.

Hvert fall, jeg har tatt det opp igjen nå mens jeg har vært i militæret. Tok opp r1 også som jeg fikk 3er på. Regner med det blir minst 4 i r2 og minst 5 i r1 nå.

Er ikke verdens undergang. Hvis du tar opp igjen faget, samtidig som du tar et år på FHS eller i militæret, tjener du veldig på det og vil i tillegg få alderspoeng for 1 år. Ingen krise, mao.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...