Inaktivbruker_101125 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Hei, i det siste har jeg merket en stor økning av hallusinasjoner. De er relativt uskyldige, bare «streker» i form av lysglimt som varer noen sekunder og lignende. Dyr forekommer også. Dette har hendt flere ganger før, men i det siste har det eskalert litt. Det bekymrer meg. Er dette et tegn på noe? Har også merket at jeg trenger mye mindre søvn og den biologiske klokken er helt ute på viddene. Har allerede diagnosene Aspergers syndrom og forsinket søvnfasesyndrom men etter det jeg erkjenner så forekommer ikke hallusinasjoner grunnet dette. Endret 30. mai 2010 av Enzyme X Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Opplever du noe av følgende: økt aktivitetnivå, snakker mye, konsentrasjonsvansker, økt selvfølelse, økt seksuell lyst/aktivitet, bruker mye penger? Er det noe mønster i når du hallusinerer, bruker du noe alkohol/stoff? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hei Hallusinasjoner er ikke vanlig verken ved AS eller søvnfase-forstyrrelser, men slik du beskriver det virker det som om du har hatt hallusinasjoner en stund og at de nå har tiltatt. Hallusinasjoner kan, som du sikkert vet, være tegn på alvorlig sykdom. Derfor bør du over helgen bestille time hos legen din og få undersøkt skikkelig hva dette kan være for noe. Mvh Dag Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Opplever du noe av følgende: økt aktivitetnivå, snakker mye, konsentrasjonsvansker, økt selvfølelse, økt seksuell lyst/aktivitet, bruker mye penger? Er det noe mønster i når du hallusinerer, bruker du noe alkohol/stoff? Hei. Det eneste som appellerer til meg på den listen er konsentrasjonsvansker. Faktisk kan økt selvfølelse stemme også. Jeg snakker veldig lite, er helt for meg selv hele dagen. Hei Hallusinasjoner er ikke vanlig verken ved AS eller søvnfase-forstyrrelser, men slik du beskriver det virker det som om du har hatt hallusinasjoner en stund og at de nå har tiltatt. Hallusinasjoner kan, som du sikkert vet, være tegn på alvorlig sykdom. Derfor bør du over helgen bestille time hos legen din og få undersøkt skikkelig hva dette kan være for noe. Mvh Dag Hei. Det som bekymret meg (i og med at det har eskalert litt) er at, som du sier, det kan være noe underliggende som trer frem. Har allerede snakket med legen angående hebefreni, eller ungdomsschizofreni, men kom aldri til noen konklusjon. Jeg kan dessverre lite om akkurat disse schizo-undertypene, så jeg bør kanskje ta det opp igjen. Takk for begge svarene. Endret 30. mai 2010 av Enzyme X Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 F84.5 Asperger's syndrome A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 F84.5 Asperger's syndrome A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life. Det stemmer at i følge ICD-10 så kan det oppstå mer tilfeldige psykotiske episoder også ved AS. Hva TSs hallusinasjoner skyldes, vet vi dog ikke, og han må bli undersøkt av spesialist før dette kan anslås nærmere. Det er ikke noe almennleger uten videre kan. Det kan jo være en hebefren utvikling, som han selv lurer på, selv om den varianten vanligvis starter med negative symptom. Det kan også være at det ikke er psykiatriske årsaker. Hallusinasjoner regnes som et alvorlig symptom, og man skal ikke gå med tiltakende hallusinose uten å søke helsehjelp. mvh Dag Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 F84.5 Asperger's syndrome A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life. Det er noe litt annet, som kommer ved overbelastning, og pasientene blir "mirakuløst" friske etter et døgn i det rolige og kontrollerte miljøet på mentalsykehus. Legg merke til episodes. Jeg er rimelig sikker på at spredte hallusinasjoner over tid ikke er typisk for asperger syndrom. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Det er i grunnen ikke noe mirakuløst over å komme seg av hallusinasjoner ved hvile, så sant det ikke er en psykosesykdom under utvikling. At dette skjer i løpet av ett døgn, er vel ikke alltid tilfelle. De fleste av oss vil kunne bli psykotiske ved store nok belastninger, og de fleste blir friske av det ved alminnelig rekonvalens. Sensorisk deprivasjon, er en eksperimentell utløst psykose, for eksempel, og blir blan annet brukt under tortur. Det er en rekke faktorer som indikerer hurtig bedring av hallusinasjoner/psykose: rask igangsetting av symptom, klar utløsende faktor, god premorbid fungering og alder ved hallusinasjonssymptomer, dvs sen debutt gir oftest best prognose. At hallusinasjoner kan oppstå mer ved AS enn andre, var ukjent for meg, med mange av disse er jo sårbare for belastninger, så det er vel ikke så underlig. "Psykotiske episoder" tror jeg er riktig benevnelse, da de er få som er psyotiske hele tiden. Mvh Dag Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 At hallusinasjoner kan oppstå mer ved AS enn andre, var ukjent for meg, med mange av disse er jo sårbare for belastninger, så det er vel ikke så underlig.Som sagt så er jeg rimelig sikker på at hallusinasjoner i seg selv ikke er mer vanlig ved AS enn ellers, ihvertfall er jeg rimelig sikker på at det ikke er dokumentert. Det som er dokumentert er psykotisk oppførsel på grunn av belastning, men man ikke automatisk si at en person har hallusinasjoner bare fordi vedkommende oppfører seg sånn. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Når det står i ICD-10 at psykotiske episoder kan oppstår ved AS, så får vi vel anta at noen kloke hoder har tenkt at det stemmer. Dag Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Når det står i ICD-10 at psykotiske episoder kan oppstår ved AS, så får vi vel anta at noen kloke hoder har tenkt at det stemmer. Dag Jo da, men TS virker ikke psykotisk, eller? Han har hallusinasjoner, men han vet at de ikke er ekte, altså ikke psykotisk. Det jeg mente å si var hallusinasjoner uten nedsatt dømmekraft når det gjelder hva som er virkelig og ikke, ikke er typisk for AS. Men ved nærmere etteranke så har jeg faktisk en del "hallusinatoriske" symptomer selv (AS), så kanskje det er vanlig likevel. Dessuten har jeg lest endel om asperger syndrom, og jeg skal love deg at mange av de såkalt "kloke hodene" tenker mange fabelaktig dumme ting. Edit: jeg skrev noe her, men egentlig var det off-topic. Endret 31. mai 2010 av tsg1zzn Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Vel, nå er jo hallusinose hovedsymptomet på psykose, selv om personen vet han hallusinerer. Så den tror jeg neppe du slipper unna med, for å si det litt uærbødig. Jeg har møtt flere med AS, og har ikke tenkt at psykose var typisk. Langt mer vanlig med depresjon - og desperasjon - naturligvis. Kloke hoder kan tenke mange ukloke tanker, helt enig. Og det gjelder ikke bare AS. Hvilke hallusinasjoner er det du har da? Dag Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Vet ikke akkurat om det er hallusinasjoner, men. Lysende prikker som oppstår og flyter avgårde. Og jeg hører lyder etter at de har stoppet. Og noen ganger så "ser" jeg lyd. Noen ganger så lukter en lukt som en annen lukt (litt vanskelig å forklare). Følelser av "trykk" på gjenstander, som om de var meg. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg har også dette med at jeg lukter en lukt som en annen lukt (ja, umulig å beskrive!). Det er veldig spesielt, skjer ikke ofte, noen ganger i måneden kanskje. Dette har skjedd hele livet og varer rundt 10 sekunder. Forstår ikke hva det kan være. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Vet ikke akkurat om det er hallusinasjoner, men. Lysende prikker som oppstår og flyter avgårde. Og jeg hører lyder etter at de har stoppet. Og noen ganger så "ser" jeg lyd. Noen ganger så lukter en lukt som en annen lukt (litt vanskelig å forklare). Følelser av "trykk" på gjenstander, som om de var meg. Hei både Ensyme X og tsg1zzn Dette var ganske nytt for meg. Men jeg har en kollega som har jobbet mye med utredning av AS og er mye mer oppdatert på dette enn jeg. Hvis det er interesse for det, kan jeg høre med henne om hun vet mer om AS og hallusinasjoner. Mvh Dag Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Det ville vært satt stor pris på, da dette er ganske interessant. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Satser på å få tak i henne på jobb i morgen. Dag 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hei igjen Nå har jeg konferert med min kollega som har jobbet på en spesialavdeling med utredning av blant annet AS. I følge henne er det ikke vanlig å ha hallusinasjoner som en del av AS. Hun kunne heller ikke huske at de andre i teamet hennes trakk frem dette som noe som var vanlig ved AS. Hennes hypotese var derfor at dette kan skyldes annen nevroligisk tilstand i hjernen, som tilfeldigvis har oppstått hos de som ha postet her i tråden. Dette på bakgrunn av slik hallusinasjonene er beskrevet. Litt snodig at to tilfeldige har det så likt, da. For egen del vil jeg og hevde at AS er en relativt "ny" tilstand, og det er absolutt mulig at det er sider ved dette syndromet som enda ikke er kartlagt. Så det var det jeg fant. Ikke mye. Mvh Dag Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Hjertelig, det var interessant å høre. Som du sier, er AS en relativt ny diagnose som antageligvis har mye kartlegging som gjenstår, men som hun også nevner kan jo det også ha oppstått tilfeldig. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Var litt uklar der. Ingen vet pr i dag hva AS skyldes. Hun mente at hallusinasjonene kan skyldes en annen nevroligisk tilstand som tilfeldigvis har oppstått hos to med AS. Ikke at AS oppsto tilfeldig :-) Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå