Skrujernet Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hei Har blitt 16 år, og har derfor kjøpt medlemskort hos et treningsstudio. Vil derfor ha hjelp med oppsett til en treningsplan som gir gode resultater. Vet nesten hvordan alle maskinene brukes, men vet ikke hvilke muskler hver og en maskin trener, så om dere hadde orket og nevne det også hadde det vært fin Hva er det bra og spise etter trening? Bananer, melk etc? Hvor bra er proteinpulver? Noen som har tips til meg? Har tre mål med treningen: Bedre utholdenhet, styrke og kroppsfasong. Er 190 høy og er ca. 77kg Lenke til kommentar
War Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Det sier seg selv at du må hit først. Lenke til kommentar
hege94 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Vanligvis setter treningssenteret opp et treningsprogram for deg. En veiledningstime. Går sikkert an å spørre om noe sånt, hvis du ikke har fått det :-) Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Det viste jeg ikke, kan godt spørre om det også Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Og igjen må vi råde til å ikke bruke søppelet som blir kastet etter deg av "treningsveiledere" på treningssenterne (Elixia, Sats, Arena osv.) Les igjennom tråden War linket til. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Da skal jeg droppe de. Skal vel klare og sette sammen et lite opplegg med inspirasjon fra tråden der Lenke til kommentar
hege94 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Noen ganger skal du stole på veilederne. Hvis du er i tvil kan du spørre om de har utdannelse innen feltet de snakker om. Syns det er dumt at noen kommer å sier at du ikke skal stole på det. Jeg har hatt personlig trener i et par uker nå, og kiloene renner av. Mener du at du ikke kan stole på at den treneren/veilederen ikke har peiling på hva han/hun snakker om? Nå mener ikke jeg å si at ALLE som jobber på et treningssenter vet hva de snakker om, men hvis du går på et ordentlig treningssenter så skal/burde de ha ansatte som vet hva de snakker om. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 slik som jeg trente så trente jeg hver dag og i muskelgrupper. framme og bak annenhver dag, gikk fra 32 til 42 cm omkrets på armene på 1mnd Som de så sa på radioen i dag (p4 tror jeg) at hvis du trener alle musklene 3 ganger i uken så er det veldig effektivt og bra og du bygger deg veldig fort opp Lenke til kommentar
mollasund Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 10cm rundt armene på 1mnd, veldig bra! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Noen ganger skal du stole på veilederne. Hvis du er i tvil kan du spørre om de har utdannelse innen feltet de snakker om. Syns det er dumt at noen kommer å sier at du ikke skal stole på det. Jeg har hatt personlig trener i et par uker nå, og kiloene renner av. Mener du at du ikke kan stole på at den treneren/veilederen ikke har peiling på hva han/hun snakker om? Nå mener ikke jeg å si at ALLE som jobber på et treningssenter vet hva de snakker om, men hvis du går på et ordentlig treningssenter så skal/burde de ha ansatte som vet hva de snakker om. Om du skal ned i vekt utgjør som regel matveien ca. 75% av vektreduksjonen. Kiloene "renner" ikke av om man fortsetter med samme kosthold med mindre man går fra 0 til å trene 5 timer dagen. Når det gjelder å bygge fysisk styrke har jeg _aldri_ (og da mener jeg virkelig aldri) sett et godt opplegg fra en PT. Selvfølgelig vil man se resultater, men ikke på langt nær like raskt som om man bruker f.eks. Stronglifts eller andre respekterte nybegynnerprogrammer. Når man starter å trene er basisøvelser alfa og omega, dette er en gjenganger at PT dropper, om det så være fordi det er lettere å få skader i f.eks. markløft enn i de fleste andre øvelser, at de ikke har nok erfaring med øvelsen selv eller at de mener de kan lage gode nybegynnerprogram uten å tenke på de viktigste øvelsene. I mine øyne (og ufattelig mange andres) _skal_ et nybegynnerprogram inneholde markløft, knebøy og aller helst også benkpress, om man så må terpe teknikk i 2 måneder før man kan begynne skikkelig. Edit: Da jeg begynte å trene styrke (for ca. 5 år siden) fikk jeg slengt etter meg et program som inneholdt verken markløft, knebøy eller benkpress. Baserte seg mye på apparater, og generelt isolasjonsøvelser. Fant fort ut at dette ikke fungerte, og har opp igjennom årene sett altfor mange eksempler fra de store kjedene på udugelige treningsopplegg. Derfor er et generelt tips at man ikke benytter treningsopplegg fra disse store kjedene, men at man heller tar et velkjent og velrespektert treningsopplegg som fungerer for "alle". Med dette sier jeg ikke at det ikke finnes gode PT, og at ingen av disse kan lage gode styrkeprogrammer, men prosentandelen er forsvinnende liten. Endret 3. juni 2010 av Eksentron 2 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Takk for godt svar Lenke til kommentar
hege94 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Noen ganger skal du stole på veilederne. Hvis du er i tvil kan du spørre om de har utdannelse innen feltet de snakker om. Syns det er dumt at noen kommer å sier at du ikke skal stole på det. Jeg har hatt personlig trener i et par uker nå, og kiloene renner av. Mener du at du ikke kan stole på at den treneren/veilederen ikke har peiling på hva han/hun snakker om? Nå mener ikke jeg å si at ALLE som jobber på et treningssenter vet hva de snakker om, men hvis du går på et ordentlig treningssenter så skal/burde de ha ansatte som vet hva de snakker om. Om du skal ned i vekt utgjør som regel matveien ca. 75% av vektreduksjonen. Kiloene "renner" ikke av om man fortsetter med samme kosthold med mindre man går fra 0 til å trene 5 timer dagen. Når det gjelder å bygge fysisk styrke har jeg _aldri_ (og da mener jeg virkelig aldri) sett et godt opplegg fra en PT. Selvfølgelig vil man se resultater, men ikke på langt nær like raskt som om man bruker f.eks. Stronglifts eller andre respekterte nybegynnerprogrammer. Når man starter å trene er basisøvelser alfa og omega, dette er en gjenganger at PT dropper, om det så være fordi det er lettere å få skader i f.eks. markløft enn i de fleste andre øvelser, at de ikke har nok erfaring med øvelsen selv eller at de mener de kan lage gode nybegynnerprogram uten å tenke på de viktigste øvelsene. I mine øyne (og ufattelig mange andres) _skal_ et nybegynnerprogram inneholde markløft, knebøy og aller helst også benkpress, om man så må terpe teknikk i 2 måneder før man kan begynne skikkelig. Edit: Da jeg begynte å trene styrke (for ca. 5 år siden) fikk jeg slengt etter meg et program som inneholdt verken markløft, knebøy eller benkpress. Baserte seg mye på apparater, og generelt isolasjonsøvelser. Fant fort ut at dette ikke fungerte, og har opp igjennom årene sett altfor mange eksempler fra de store kjedene på udugelige treningsopplegg. Derfor er et generelt tips at man ikke benytter treningsopplegg fra disse store kjedene, men at man heller tar et velkjent og velrespektert treningsopplegg som fungerer for "alle". Med dette sier jeg ikke at det ikke finnes gode PT, og at ingen av disse kan lage gode styrkeprogrammer, men prosentandelen er forsvinnende liten. Jeg har selvfølgelig endret kosthold også. Etter kostholdsprogram fra PT. Det jeg sier er ikke at alle som jobber på et treningssenter er kvalifiserte. Men det er en god del av PTene som er det, og som faktisk utgjør en stor forskjell, iallefall for meg. Jeg har aldri sagt at en det en PT sier er helt rett, men jeg snakker ut i fra min erfaring. Og ut i fra min erfaring er det å ha en PT veldig effektivt. Men jeg går ikke hos PT for å øke muskelmassen min, jeg går der for å få en bedre og sunnere kropp. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå