Stingher Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Idag mottok jeg en pakke fra 3dfxcool. Den inneholdt bl.a et par 5v blå LED, og en katode-inverter. Så til saken; idet jeg koblet på inverteren på vanlig vis, og slo på strømmen, begynte det å stige røyk ut av hullene i inverteren. Nei, det var ikke røykmaskinen som hadde slått seg på. Jeg prøvde å koble den til et annet sted, men med samme resultat, bortsett fra en liten flamme et sted der inne. Vet ikke hva det kan ha kommet av, muligens feil i inverteren. Tror den tok med seg halve sound Ctrl min i døden og, for nå funker ikke den ene utgangen lenger. Jeg skulle så koble opp de to LEDene, som vist på tegningen: ._......_......._......_. .|.......|.......|.......|. Gul|Svart|Svart|Rød .1......2.......3......4 ........Her..........Her Jeg satt den ene LEDen i den svarte (2) ved siden av den gule (1), og den røde(4). Bare da lyste den, men etter en liten stund, sank lysstyrken, og etterhvert sloknet den helt, nå fungerer den ikke i det hele tatt. Prøvde med den andre LEDen og, samme reslutat. Strømkablen er den samme som går til floppy. Tips eller sympati mottas med takk. Lenke til kommentar
Stingher Skrevet 14. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2003 Sendte mail i stad for å høre. Lenke til kommentar
Foreverhere Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 virker som om du har det for da oppfører lysdiodene (LED) seg slik med å lyse bare litt sterkere enn de skulle for så å bli svakere, noen ganger så blir de varme og kan sprekke med et lite poff også, men de du har er på 5 volt og sterkere enn de jeg prøvde som var på 3 volt bare, noen oppførte seg som du sa og noen sa poff. Prøv med en pc-vifte eller en 12volt kupe'lyspære eller sideblinklyspære til bil/moped f,eks, styr unna den på 21watt for den kan belaste strømforsyningen litt mye om du har mye tilkoplet, det er ofte reservepærer i handskerommet på biler som du kan bruke, om det blåser eller lyser sterkere mellom rød og svart enn mellom gul og svart så er det 12 volt der. Har vært borti strømforsyninger som gul og rød er byttet på, mens pluggene var ok så ting virket, det var bare "feil" fargevalg fra fabrikk, skriver feil i gåsetegn da det neppe er noen absolutt standard på det, det var en gammel at-strømforsyning og ikke et nytt atx-power . Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg satt den ene LEDen i den svarte (2) ved siden av den gule (1), og den røde(4). Bare da lyste den, men etter en liten stund, sank lysstyrken, og etterhvert sloknet den helt, nå fungerer den ikke i det hele tatt. Prøvde med den andre LEDen og, samme reslutat. Har du husket på å lodde på en mostand som følger med i LED-pakkene? Det er bittelitt viktig å huske på, med mindre du vil ha alle pærene til å slokne Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg vedder en femmer på at du monterte katode inverteren med feil polaritet. Lenke til kommentar
Stingher Skrevet 14. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg satt den ene LEDen i den svarte (2) ved siden av den gule (1), og den røde(4). Bare da lyste den, men etter en liten stund, sank lysstyrken, og etterhvert sloknet den helt, nå fungerer den ikke i det hele tatt. Prøvde med den andre LEDen og, samme reslutat. Har du husket på å lodde på en mostand som følger med i LED-pakkene? Det er bittelitt viktig å huske på, med mindre du vil ha alle pærene til å slokne Skulle ifølge 3dfxcool ikke trenge noen form for motstand, var plug and play. Hva mener du med feil polaritet? Monterte kit'n som jeg har gjort med alle andre kit jeg har hatt. Er jo forsåvidt ikke mulig å koble feil. Lenke til kommentar
Skreeth Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 En Led skal jo neste være umulig og ødelegge hvis du ikke har for mye spenning that is og har aldri vært borti en defekt led.. kjente du på Led'sa om de hva varm? husket du og koble dem til 5 volt og ikke 12 ?Hvis du har kobla feil polaritet ville ikke led'en ha lyst i det hele tatt så det kan ikke være feilen... Når det gjelder en inverter så veit ikke jeg så mye om dem så jeg vet ikke hva som kan ha sjedd med den... Lenke til kommentar
Stingher Skrevet 14. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2003 Mener jeg kobla til 5v ja, sjekk "tegningen" over, de lyste jo som sagt, men døde jo ganske fort. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Når en led lyser mye, blir svakere, og dør, er det fordi den får for høy spenning... Har en justerbar strømforsyning 0-30 volt, har mange ganger lekt meg med den og sett hvor langt opp jeg kan kjøre en led før den dør Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 fram med multimeteret neste gang du koble opp så kan du vera 100% sikker ihvertfall.. bare et råd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå