esc_cos Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 driver å vurderer og oppgradere til win 7. 64 bit må en ta en komplett reformatering av harddisker under installasjonen? og så hva er det andre ting en må sjekke og kontrollere før en kjøper og installerer? tenker vel da på for ks inne i windows og maskinvare takker Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Hei! Først og fremst; Hvilken maskinvare har du? Dette kan du finne ut ved å laste ned f.eks SIW. Hvis du går fra 32-bit til 64 bit Windows, så åpner du opp for mer minne. Mange vil ha det til at noen programmer og drivere ikke fungerer, men for førstnevnte tror jeg dette egentlig er en litt overvurdert problemstilling. Jeg var kjempefornøyd da jeg brukte Win7 x86-64 EDIT: Du trenger i utgangspunktet ikke å formatere alle diskene eller partisjonene. Du kan, om jeg ikke tar feil, også installere begge OS'er på samme partisjon, men dette anbefales ikke. Hvis du har to disker, så trenger du bare å formatere MASTERen, i de fleste tilfeller... Endret 29. mai 2010 av FlinkeFreddy Lenke til kommentar
Croome Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Har du 4GB RAM eller mer så anbefaler jeg 64-bit Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Du kan ikke oppgradere fra XP til Windows 7, du må ta en "clean install". Det er kun Vista man kan ta en direkte oppgradering. Så du må spare på filer etc, for det kan være at disken blir slettet under installasjonen. 1 Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) skjønner. har mulighet for over godt over 4 gig i ram på hovedkortet. fikk tips av en og kjøre dette : Win7 Upgrade Advisor er ett program som sjekker HELE maskin om den er klar for å kunne installere win 7 64 bit. og der fikk jeg ikke opp noen feil. som måtte rettes før jeg oppgraderte til win 7. dette er microsoft sin egen tester. denne skal jo også da sjekke maskinvare. har også SIW programmet. der står det i allefall at hver maskinvare r 64 bit. har også funnet ut at jeg på formattere ved installering av win7. tittet litt på o/p på nettonett.no skal bestille ny cpu derfra og da tenkte jeg at det var like greit og betille windows 7 der også. se på linken Min lenke og da ser en en sm står først på siden,til venstre. som det står Windows 7 Premium Oppgradering. å går en inn på den og trykker produktbeskrivelse så står det dette nedest: NB! Dette er en oppgraderingsversjon! Alle Windows 7 oppgradering kan gjøres fra alle versjoner av Windows XP eller Vista. det må vel være slik da at denne kan brukes på vista eller windos xp?? for jeg har jo win xp. 32 bit. for den samme utgaven som det ikke sto oppgradering på kostet jo en del mer men jeg kan heller ikke se at det står 32 eller 64 bit noen steder Endret 30. mai 2010 av esc_cos Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Den du linker til ser ut til å være fullversjonen. Den har både 32bit og 64bit plater inkludert. Du velger selv hvem av dem du bruker. Du får kun med en lisens. Om det er en fullversjon eller oppgradering, kan du uansett bruke den til å installere Windows 7 på din pc. Så er det noe å spare på oppgraderingsversjonen, så velger du den. Denne guiden viser deg hvordan du installerer Win7 (clean install): http://samfunn.myhken.com/?p=915 Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) akkurat. men nå hadde de vist ikke lenger denne cpu jeg ville ha på netognet.no så da bllir jeg kjøpen alt fra komplett.no link Min lenke og der er det også slike OPPGRADERINGS pakker og FULLCD pakker. og de full cd er jo noe dyrere. hva er egentlig forskjell på de og de oppfraderings mulighetene-pakken? så da kan jeg egentlig velge dennne?? se link Min lenke Endret 30. mai 2010 av esc_cos Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hvis du har en recoverypartisjon på harddisken bør du slette den før du legger inn nytt os. Stapp i OS plata, restart maksinen slik at den starter opp fra plata, formater hardisken og legg inn nytt os. Det som kan være litt knotete er nettverket. Ikke alle nettverkskort støtter 64-bit, og du må jo ha den støtten forå komme på nett etterpå. Generelt har win 7 stor støtte for det aller meste, har vel til nå kun hatt trøbbel med å oppgradere kart til GPS men kjører i kompabilitetsmodus for XP SP2 og da funker det problemfritt. Legg også merke til at hvis du legegr inn 64-bit får du både 32 og 64 bit nettleser, og 64 bit støtter foreløpig ikke flash samt at java og lignende ofte er separat for 32 og 64 bit. Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) hva er recoverypartisjon?? og vorfor må denne slettes først? og er det spesielle nettverkskort som klundrer i win7? jeg har intregert nettverkskort i hovedkortet, men under drivere så står det realtec. men som jeh spurte i sta, kan jeg da bare bestille den windows 7 versionen,som var på den siste linken min? Endret 30. mai 2010 av esc_cos Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Den siste linken din er en OEM versjon. Det betyr at du ikke kan flytte den over til en ny pc om du skal bytte pc i løpet av de neste årene. Du kan heller ikke bytte hovedkort i pcen du har. Da må du kjøpe ny Windows 7 versjon. Så og si alt du spør om står det svar om i første posten på Windows 7 forumet, anbefaler deg å lese mer der før du spør mer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239 Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 takker. men fant denne versjonen på amentio.no denne skal være rett. vil ikke ha oem. vennligst se om denne er rett Min lenke Lenke til kommentar
myhken Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Det er oppgrderingspakken ja, men det er Home Premium. Du trenger neppe Ultimate, men det er noen forskjeller mellom Home Premium og Ultimate. Leste du det i tråden jeg linket til over? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 hva er recoverypartisjon?? Mange pcer leveres med en gjenopprettelsespartisjon på harddisken, slik at hvis du får problemer kan du gjenopprette den til slik den ble levert. Dette ligger ofte på egen partisjon/del av harddisk og styres av et eget program. Hvis du formaterer og legger inn win 7 mister du ofte muligheten til problemfritt å slette denne biten og den blir bare liggende på disken og ta plass. og vorfor må denne slettes først? Den MÅ ikke slettes, men det følger ofte med et program for å slette den, noe som kan være vanskelig/gi feilmelding hvis du fjerner og legegr inn nytt os. og er det spesielle nettverkskort som klundrer i win7? Ikke som jeg kjenner til. Det går mest på om det finnes 64-bit drivere til nettverkskortet uansett om det er innebygget på hovedkortet eller som eget kort eller plugg. Hvis det ikke er drivere til det, så må du kjøpe f.eks nettverksplugg som støtter 64-bit. jeg har intregert nettverkskort i hovedkortet, men under drivere så står det realtec. Som sagt går det normalt ganske greit å legge inn win 7. Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 ok for å gjøre det enklest mulig for meg så tenkte jeg og formatere alt ved installeringen av win7 men da måtte en vel installere win 7 2 ganger? slik at den ble aktivert eller noe i den duren og selv om jeg gjør dette så må jeg likevell formatere systemgjennoppretting først? og en annen ting. jeg har nå nvidia geforce 8600gt. som skal være overklokket. det sa han som bygde den for meg. og så har jeg ett lite icon i skivebordet som heter expert tool. å det virker som det er ett slik overklokke program. så da er vel spm hvordan vil dette fungere når jeg må slette alt for å legge in win7? for da må jeg jo installere det expert tool programmet på nytt. og da vil sikkert ikke de overklokke instillingene i det programmeet være helt likt som nå? Lenke til kommentar
Croome Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 overklokk instillingene vil muligens ikke være der, og du må ikke innstallere win7 to ganger bare en gang, du skal jo skrive inn lisensnøkkel under installasjonen Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 akkurat. så litt gjennom noen eposter fra han som bygde den nå og da ser det ut som det ikke ble overklokket. har liksom bare trodd det har blitt det jeg siden dette expert tool programmet lå på maskina. noen som er kjent med det prgrammet? for går en inn på performance så står det øverst-core clock setting i midten- memory clock setting nederst - shader clock setting å en knapp med safemode settings å en lten knapp med lnk clocks har nå bare trodd det hele tiden jeg at den måtte være oveklokket siden dette programmet var på datan. men det kan vel kansje ligge her av andre grunner. for da skar det faktisk ikke være overklokket. mener jeg leste det jeg ser du at e måtte kjøre windows 7 installasjonen 2 ganger hvis en villle installere og formatere direkte under windiws 7 installasjonen. er bare tull det da? me uansett så får jeg formatert lettvindt gjennom og under installasjonen? Lenke til kommentar
Croome Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 ja, det er bare tull, det er lettvindt og formatere under installasjonen, men velger bare disken man vil formaterer, trykker formater og deretter installer Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) ja med det er bra. for da kan jeg jo bare dele opp harddisken min i akkuart de samme størrelsene som den er nå? er vel oppdelt i to partisjoner for det må en vel jøre under installasjonen? Endret 2. juni 2010 av esc_cos Lenke til kommentar
Croome Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 nei, hvis du allerede har delt opp harddisken så er den delt opp fra før under installasjon å, da trenger du bare å velge formater på hver og en av de og deretter velge den delen du vil installere windowsen på Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 dette høres jo greit ut og når windowsen er installert. så er det vel bare å begynne og laste ned nye drivere? for et må vel ALT av hardware ha? fikk også en liten annmerkning på den microsoft update to windows7 testen jeg nevnte før her. at jeg kunne få problemer med dvd brenneren min. og da gikk jeg in på mulige løsninger og da kom jeg til produsentens hjemmeside å da kunne jeg laste ned nye drvere til den.sikkert for å få den til å gå greit sammen med win7. men kan vel ikke gjøre det nå? må vel vente til win7 er installert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå