amdutrion Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Skal nå opp i eksamen i automasjon og trenger hjelp. Jeg har til nå tegnet opp hoved- og styrestrøm til motordrift, men det er til fotocellen og avblåserenheten jeg har problemer med. Til fotocellen for telleren som skal brukes til transportbåndet har jeg tegnet opp et styreskjema som jeg tror er rett (se vedlegg. Til avblåseren trenger jeg et styrestrømskjema som fungerer slik at avblåseren går i ca 5 sekunder før den slår seg av. Oppgaven: Du arbeider i en møbelbedrift som lærling, hvor du har fått i oppdrag å lage styringen til en enhet for avblåsing av trespon og trestø, samt en motorstyring til et nytt transportbånd. Transportbåndet er montert ved utgangen av den eksisterende maskinen og dermed være en forlenger til det transportbåndet som er inne i denne maskinen. Motordrift og avblåserenhet kjøres som to separate system. Bedriften har effektiv serieproduskjon, hvor det er viktig å holde oversikt over antall produserte enheter som går gjennom maskinen. I enkelte tilfeller kan terminaler kile seg fast, og for å løse det problemet må motoren til transportbåndene kunne kjøres motsatt vei. For å hindre trematerialene fra å tørke for mye ut slik at de vrir seg, må temperaturen på lageret holdes under kontroll. Dedriftselektrikeren har derfor montert et instrument på formannskontoret som viser temperaturen på lageret målt av en Pt-100 føler. Trykkluft er kostbart å produsere og i den forbindelse må ikke blåserenhet blose lenger enn nødvendig. I et bråkete produksjonslokale er det ofte vanskelig å høre om avblåseren virkelig fungerer. Som ekstra informasjon til operatøren skal der settes opp en signallampe som lyser så lenge trykkluft er sendt ut på avblåserspydet. Transportbåndene drives av en felles motor på 1.1 kW. Pnaumatikkventilen har en på/av funksjon. P=4W og spolespenning er 24VDC. Stikkord om oppgaver: - Elsikkerhet - Vern og kontaktorer skal velges ut av vedlagte motordata. - 230 V nettforsyning - Nødvendige relèer skal benyttes - Risikovurdering for arbeidet og prøvekjøring av anlegget. - Utarbeiding av tabeller og skjema. - Du må tegne egne forutsetninger innen kabeldimensjonering - Inn og utsignal skal kobles til skapet via rekkeklemmen. Endret 30. mai 2010 av amdutrion Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Først ett litt vesentlig spørsmål. Går du på elektro eller Automatisering- og kan du pls programmering ? Endret 30. mai 2010 av Vegpeg Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Først ett litt vesentlig spørsmål. Går du på elektro eller Automatisering- og kan du pls programmering ? Går automatisering. Ja kan PLS programering Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Bra. Da foreslår jeg at du lager en pls styring på avblåserenheten. Du vil tydeligvis ha en form for giver som registrer at det kommer material inn i avblåseren, slik at du kun bruker luft når materialet er inni. Når giveren er aktiv setter du utgang som aktiverer magnetventilen og en lampe. PT100 elementet kobler du til samme PLS. Jeg ser heller ikke problemet med å koble fotocellen og telleren til pls`en også. Er denne telleren et seperat instrument som teller på pulser, eller er den koblet sammen med fotocellen på en eller annen finurlig måte ? Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Bra. Da foreslår jeg at du lager en pls styring på avblåserenheten. Du vil tydeligvis ha en form for giver som registrer at det kommer material inn i avblåseren, slik at du kun bruker luft når materialet er inni. Når giveren er aktiv setter du utgang som aktiverer magnetventilen og en lampe. PT100 elementet kobler du til samme PLS. Jeg ser heller ikke problemet med å koble fotocellen og telleren til pls`en også. Er denne telleren et seperat instrument som teller på pulser, eller er den koblet sammen med fotocellen på en eller annen finurlig måte ? Fotocellen tror jeg en som teller på pulser når det kommer et meteriale forbi fotocellen. Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Bra. Da foreslår jeg at du lager en pls styring på avblåserenheten. Du vil tydeligvis ha en form for giver som registrer at det kommer material inn i avblåseren, slik at du kun bruker luft når materialet er inni. Når giveren er aktiv setter du utgang som aktiverer magnetventilen og en lampe. PT100 elementet kobler du til samme PLS. Jeg ser heller ikke problemet med å koble fotocellen og telleren til pls`en også. Er denne telleren et seperat instrument som teller på pulser, eller er den koblet sammen med fotocellen på en eller annen finurlig måte ? Fotocellen tror jeg en som teller på pulser når det kommer et meteriale forbi fotocellen. Og når det gjelder pls, så kan jeg å programmere enkelte ting, men jeg føler ikke at jeg er så god på programmering at jeg føler meg trygg på det. Har laget et styrestrømskjema for avblåseren nå. Vil denne fungere? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Så vedlegget med fotocellen og telleren nå. Er det noe du har laget, eller fulgte det med ? Hvis telleren går på pulser, så kan du jo bare kjøre hele telleprosessen igjennom PLS`en, og droppe relè stryingen. Det gjør det jo greiere om man skal ha mulighet for å føre produksjonstrender o.l. Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Så vedlegget med fotocellen og telleren nå. Er det noe du har laget, eller fulgte det med ? Hvis telleren går på pulser, så kan du jo bare kjøre hele telleprosessen igjennom PLS`en, og droppe relè stryingen. Det gjør det jo greiere om man skal ha mulighet for å føre produksjonstrender o.l. Vedlegget med fotocellen var noe jeg og en annen laget. Og når det gjelder fotocellen så bruker vi en vanlig startbryter som gir en puls hver gang vi trykker på startbryteren. Endret 30. mai 2010 av amdutrion Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Jeg tror nok at den ikke vil virke før du ser på Q1 23//24. Denne ligger NO og vil lage brudd i sløyfen helt til Q1 blir aktivert- noe den ikke vil bli før A1 på Q1 får spenning. Men som jeg sa, om du har litt peiling på PLS så er det ikke tvil om hva du burde gjøre. PLS strying ville forenklet dette drastisk. Dette er mye strying for en liten magnetventil. Edit: Ser heller ikke helt hvorfor du har forriglet inn K1 25//26 i styrestrømmen. Denne vil lage brudd i kretsen så fort kontaktoren er aktivert. Tror du kan glemme leddet mellom holdekretsen og kontaktoren/tidsreleet. Endret 30. mai 2010 av Vegpeg Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Jeg tror nok at den ikke vil virke før du ser på Q1 23//24. Denne ligger NO og vil lage brudd i sløyfen helt til Q1 blir aktivert- noe den ikke vil bli før A1 på Q1 får spenning. Men som jeg sa, om du har litt peiling på PLS så er det ikke tvil om hva du burde gjøre. PLS strying ville forenklet dette drastisk. Dette er mye strying for en liten magnetventil. Edit: Ser heller ikke helt hvorfor du har forriglet inn K1 25//26 i styrestrømmen. Denne vil lage brudd i kretsen så fort kontaktoren er aktivert. Tror du kan glemme leddet mellom holdekretsen og kontaktoren/tidsreleet. Jeg tror jeg går på pls styring Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hehe, det tror jeg kan være lurt. Du kan heller legge ut hva du har gjort etterhvert, så kan jeg se på det når jeg får tid- om du ønsker det selvfølgelig. Helst i ladder om du har litt trening i det Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Hehe, det tror jeg kan være lurt. Du kan heller legge ut hva du har gjort etterhvert, så kan jeg se på det når jeg får tid- om du ønsker det selvfølgelig. Helst i ladder om du har litt trening i det Ja skal værtfall prøve meg litt fram i CX-one så får jeg se om det funker eller ei. Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Hehe, det tror jeg kan være lurt. Du kan heller legge ut hva du har gjort etterhvert, så kan jeg se på det når jeg får tid- om du ønsker det selvfølgelig. Helst i ladder om du har litt trening i det Ja skal værtfall prøve meg litt fram i CX-one så får jeg se om det funker eller ei. Har prøvd meg litt frem og håper dette funker. . . Og når det gjelder denne telleren. Denne telleren skal IKKE få strøm i seg, siden den har et batteri og er en impulsteller, så jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal koble til det PLS'en.. . Endret 30. mai 2010 av amdutrion Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Angående telleren din så kan du gjøre det så enkelt som å ta et 24VDC relè på en utgang på pls`en. Dermed slipper du at pls`en mater telleren din med spenning. Når det kommer til pls programmet. Er det slik at fotocellen blir brukt som en giver til å aktivere blåseren, samtidig som den teller- eller blir den bare brukt til å telle ? Vi kan ta å gå igjennom pls programmet fra scratch. adresse 0.00 er en start funksjon, men hva er det som gir signalet inn på inngangen. Skal det være en bryter, eller er den en giver som aktiverer (fotocellen??) ? Du må spesifisere hva det er som starter sekvensen. 0.01 er tydeligvis en nødstopp, og det er helt greit. Når det kommer til punkt 100.00. Er dette et minnebit eller er det et symbol for en utgang ? Jeg ser også at du skriver avblåser og pneumatikkventil. Ut i fra oppgaven, vil ikke pneumatikkventilen være avblåseren ? Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Angående telleren din så kan du gjøre det så enkelt som å ta et 24VDC relè på en utgang på pls`en. Dermed slipper du at pls`en mater telleren din med spenning. Når det kommer til pls programmet. Er det slik at fotocellen blir brukt som en giver til å aktivere blåseren, samtidig som den teller- eller blir den bare brukt til å telle ? Vi kan ta å gå igjennom pls programmet fra scratch. adresse 0.00 er en start funksjon, men hva er det som gir signalet inn på inngangen. Skal det være en bryter, eller er den en giver som aktiverer (fotocellen??) ? Du må spesifisere hva det er som starter sekvensen. 0.01 er tydeligvis en nødstopp, og det er helt greit. Når det kommer til punkt 100.00. Er dette et minnebit eller er det et symbol for en utgang ? Jeg ser også at du skriver avblåser og pneumatikkventil. Ut i fra oppgaven, vil ikke pneumatikkventilen være avblåseren ? Ok, Når jeg nå trykker på startbryteren (0.00), aktiveres avblåsingsystemet (100.00). Når en materiale nå kommer forbi fotocellen (0.02), aktiveres pnaumatikkventilen (100.01) slik at avblåsingen kan startes. Samtidig aktiveres relè A (100.02) som gir en puls til telleren. Når pnaumatikkventilen er aktivert starter en timer (T0000) som tar tiden på hvor lenge pnaumatikkventilen skal være aktivert. Når timeren (T0000) slår inn, resetes/deaktiveres pnaumatikkventilen (100.01) og avblåsingen stopper. Når et nytt materiale kommer forbi fotocellen, starter samme prosessen. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Men er f.eks 100.01 et minnebit, eller er det en utgang som gir et direkte signal til utstyret ? Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Men er f.eks 100.01 et minnebit, eller er det en utgang som gir et direkte signal til utstyret ? 100.00 , 100.01 osv er utganger fra pls Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Ja, det var det jeg trodde. Er du kjent med å lage minnebit i pls programmeringen ? Hvis du ser på f.eks punkt 0.02 nå, si vil den kun holde utgang 100.01 aktiv så lenge inngangen har et aktivt signal. Så fort det ikke står noe foran fotocellen så vil utgang 100.01 gå tilbake til å ikke gi noe signal ut. Hvis du lager et minnebit, så vil den sørge for å gi høyt signal til en utgang- helt til minnebittet blir resatt. Jeg ser at du har RSET funksjon til 100.01 etter timeren- men du har ikke noen SET funksjon som du kan Resette. Lenke til kommentar
amdutrion Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Ja, det var det jeg trodde. Er du kjent med å lage minnebit i pls programmeringen ? Hvis du ser på f.eks punkt 0.02 nå, si vil den kun holde utgang 100.01 aktiv så lenge inngangen har et aktivt signal. Så fort det ikke står noe foran fotocellen så vil utgang 100.01 gå tilbake til å ikke gi noe signal ut. Hvis du lager et minnebit, så vil den sørge for å gi høyt signal til en utgang- helt til minnebittet blir resatt. Jeg ser at du har RSET funksjon til 100.01 etter timeren- men du har ikke noen SET funksjon som du kan Resette. Skjønner hva du mener, og det er endret på det. Endret 30. mai 2010 av amdutrion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå