Gå til innhold

bra basselement til maks 800 kr...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trur nok eit bra kabinnet bestemmer kor god bassen blir

Nei, det er jo elementet i kombinasjon med kassa som bestemmer hvor bra bassen blir. Kassa kan ikke gjøre elementet bedre enn det er. Mens et godt element gir godt resultat så lenge du ikke gjetter på kassekonstruksjonen.

Peerless CSX 257H er et bra element koster 775 kr. Jeg har 2 stk subber med forgjengern som har samme parametere, men litt annet materialvalg. Jeg bruker et kassevolum på 65 liter tunet til ca 27 hz. Når den plasseres i et hjørne spiller den rundt 110 dB, med bass ned til 23-25Hz (-3dB) Og det er med 90 watt inn, mer effekt tåler den egentlig ikke.

Et alternativ er å ha en 75 liters kasse tunet til rundt 22 hz. Hjørneplasert vil den få en jevnere frekvensgang og dypbassen vil krype under 20 Hz, men den vil tåle mindre effekt og spille 3-4 dB lavere.

Jeg bruker subbene mine mest til film og valgte derfor det første alternativet. Grunnen til det er at forvrengningen under 25 hz er ganske høy så den ekstra dypbassen fra alternativ 2 er egentlig bortkastet. Det første alternativet får en liten pukkel ved 35 hz når du plasserer den i et hjørne, men så lenge du ikke er dødens audiofil tror jeg ikke du det er noe problem.

Jeg har vært borti ganske mange basselementer, men vet ikke om noen andre som gir mer ytelse for penga.

Lenke til kommentar
Takk Whoppass Cheese!!!Misunner deg og dine kunnskaper ass!!Hvor har du det fra?? :-?  

Skal se litt nærmere på de Peerless bassene!! :smile:  

Hvordan går det med prosjektet ditt forresten??

Mvh Tomzern :smile:

Jeg har mye dødtid på jobben, så da rekker jeg å lese ganske mye. Og når jeg kommer hjem prøver jeg ut teoriene i praksis. Så da får man fort en del kunnskaper.

Mitt eget prosjekt går det litt sakte med. Skal kjøpe/bygge nytt måleutstyr for å få best mulig resultat og det tar tid. Dessuten har jeg et hav av ting å tenke på når det gjelder delefilterne. Korrekt fase, tidsforsinkelse og baffelstep korreksjon, det er ikke så lett alt det der.

Dessuten er det spredningskarakteristikk, elementplassering og ikke minst kasseform. Det blir endel bygging av "prototyper" for å luke ut feil og teste teoriene i praksis. Blir jeg ferdig i løpet av sommeren så er jeg fornøyd. Resultatet hittil ser ut til å bli over all forventning. En brutal høyttaler med skikkelig highend lyd.

Lenke til kommentar
Du vil ikke legge ut bilder +++ på her på forumet om det prosjektet ditt når du er ferdig da? Hadde vert interesant å sett litt på det! :)

Hvis det var meg du siktet til så kan jeg sikkert det. Men jeg sliter litt nå, magnetsystemet løsnet på det ene elementet under testing. :x Elementet har gått ut av produksjon, så hvis jeg ikke får reparert de må jeg enten nedskalere prosjektet eller kjøpe andre elementer. Det var veldig synd, for det låt bedre, høyere og hadde mer punch en noe annet jeg har hørt i mitt liv. Hvis jeg fjerner 2 av de 4 bassmellomtonene så kan jeg fremdeles spille 116 dB+, men forvrengningen blir dobbelt så stor ved samme lydtrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...