Gå til innhold

Kjapt spørmål om å bruke grafikk fra andre spill i mitt eget

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter for tiden og lager egne spill. Jeg har et nesten ferdig Breakout-spill (trenger bare power-ups og å gå videre til neste brett), så jeg har begynt på noe mer avansert. Det er bare i utviklingsfasen foreløpig, men det blir et Final Fantasy-lignende spill.

For å slippe å tegne så mye grafisk selv (fordi jeg er lat og vil komme fort i gang med en spillbar motor) :p har jeg lastet ned en god del sprites fra Final Fantasy 4 - 6. Planen er å bruke de tre spillene (og eventuelt andre JRPG's fra den tiden) til base til grafikken og redigere den etterhvert. Ved å bruke denne grafikken har jeg allerede 22 forskjellige klasser til hver karakter, pluss grafikken når man spaserer rundt omkring i byer osv.

Spørsmålet er hvor lovlig det egentlig er. Noen sier det bare er å dra med seg alt man ser om det er såpass gamle spill, mens andre sier det er ulovlig. Hvem har rett? Spillet vil bli gitt ut gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil med 99.999999% sikkerthet si at al fra disse spillene nevnt er Copyrighted, og trademarks. Å røre noe som helst der fra ville jeg ikke tatt sjansen på.

Spør dem først, før du ender opp med en stevning i posten fra eierene.

Lenke til kommentar

Åndsverk er åndsverk og beskyttet av copyright. Å bruke andres åndsverk uten lov er sånn sett tyveri uansett om du skal ta betalt for ditt produkt eller ikke.

Men: Når produktene er så gamle er det jo ikke sikkert at det er vanskelig å få tillatelse. Kanskje kan du få lov mot å vise deres logo e.l.? Jeg ville spurt om å få lov.

Lenke til kommentar

Det er vel lovlig så lenge det er gratis.

Hvorfor svarer du når det du skriver er helt feil?

Tror du han ville svart dersom han viste at det var feil...?

:nei:

Hvis man ikke vet, så vet man ikke.

Åndsverk er skumle greier. Er nok lettere å få tillatelse enn tilgivelse i denne sammenhengen!

Lenke til kommentar

Stiller man juridiske spørsmål i spillkategorien må man regne med at folk synser om emnet. Sjansen for å få svar som ikke er riktige er betydelig. Ideelt sett burde ikke folk uttale seg om ting de ikke har greie på, men i så fall ville det kanskje ikke bli mye aktivitet på forumet... ;)

Om du ønsker kvalifiserte svar så post i jusforumet.

Opphavsretten gjelder i 70 år fra et verk er utgitt. Selv de eldste dataspillene (Space Invaders etc) er bare halvparten så gamle. Det er vel kanskje svar nok, men jeg er ikke jurist.

En enkel måte å finne det ut er jo å spørre om lov...?

Geir :)

Lenke til kommentar

Her er nokre relevante paragrafer fra Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven):

Eksemplarfremstilling til privat bruk

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder: a) musikkverk,

b) filmverk,

c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller

d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen.

Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum.

Tidligere § 11. Endret ved lover 15 juni 1990 nr. 26 og 4 des 1992 nr. 128. Endret og omnummerert ved lov 2 juni 1995 nr. 27 - se dens III (i kraft 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 569), og endret ved lover 16 april 1999 nr. 19 - se dens II med overgangsregler, 17 juni 2005 nr. 97 - se dens III (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630). Tidligere § 12 står nå som § 29.

Er litt vanskelig å tolke kva som er meint med maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram, men eg antar at dette omfatter dataspel slik at dette ikkje er lov sjølv til eige bruk.

Men, du kan her kanskje ha eit untak som kan være relevant (alt etter korleis du har brukt grafikken i ditt verk):

Sitat

§ 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.

Lenke til kommentar

Generelt er det ikke lov, verken modeller, texture eller bitmaps. Du skal faktisk være forsiktig med screenshots fra spill, var et hysterisk dårlig spill som brukte screenshots fra ulike spill som bakgrunsbilder. her var mye av problemet at det så ut som det var en kopi av 3d miliøet.

Det med sitater og parodi er riktig, men er også begrenset til sitater: du kan se folk i sims spille andre spill. Parodi: du ringer etter rørlegger og mario kommer og fikser vasken osv.

Likt design er greit så lenge du ikke kopierer, navn som hobit er også copyrightet, derfor halfling som er nesten det samme. Om du legger det ut på nettet som friware kan du få trøbel om du kopierer ting, om du bruker kopi som placeholders i en lukket beta er det ingen som vil vite det.

Lenke til kommentar

Er bare å kjøre på her. Er tusenvis av andre som gjør det samme.

Med mindre spillet ditt blir mer populært enn de andre 100493 klonene, så vil du aldri få trøbbel.

Kanskje lage ferdig breakout-spillet og et par 100 andre spill før du begynner på noe så ambisiøst som et RPG? :)

Bare et tips! :D

Lenke til kommentar

Breakout-spillet er så godt som ferdig, og jeg lagde en ferdig motor til et plattformspill. Hadde jeg giddet lage brett ville det blitt spillbart. :) Et RPG er ikke så vanskelig. Jeg kan allerede bevege meg rundt, og så snakke med folk burde ikke være vanskelig å få til. Det er bare å "bruke" dem og sette i gang en samtale. Deretter kommer slossingen, men selv den burde ikke være vanskelig. Bare start i det små og utvid. Da gjenstår historien, og selv der har jeg planer. ;)

Tror jeg kjører på og lager ferdig spillet etterhvert, og redigerer grafikken nok til å gjøre det til mitt eget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...