Kakeshoma Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Hei Hei. Tenker litt på utdanningen min for tiden... Jeg vet hva jeg bli og hvordan jeg skal utdanne meg, men trenger litt info rundt... Planen hittil er: jobb - IT konsulent (server og nettverksdrift/implementering tenker jeg, kanskje noe onsite supporttekniker i starten mm) Veien dit: IKT fagbrev (IKT Driftsoperatør), CompTIA A+ - Network+ og Security+, CCNA eller CCNP, MCITP: SA/EA, (MCSE/MCSA)?... Noen av disse må jo komme gjennom en jobb, da noen av de koster litt i overkant av hva en student kan påkoste seg. Spm 1. Noen andre forslag til utdanning? (da ikke allmenn med studering) Tenker litt på Nettverk og IT-sikkerhet på Noroff etter fagbrev også men vet ikke om det er vært prisen...? Spm 2. Hvilke programmeringsspråk/scripingspråk er det lurt å kunne når man er system/server/nettverksadmin? Takker for svar Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Tenkte også på å ta samme utdanning som deg for 1 år tilbake, før jeg tenkte for meg selv, at jeg har lyst til å nå litt lengre enn som f.eks drift av servere på skoler osv. Så nå har jeg bestemt meg for å ta en Master of Technology. Går nå VG2 stusp, og har tenkt til å gå NITH etter VG. Dette skaffer meg god kompetanse med tanke på jobbmuligheter. Første året på NITH, uansett linje, så handler det om databaser, php, mySQL og JAVA. Så dermed har du jo litt erfaring med programmering, og kan jo jobbe som programmerer senere med tanke på bakgrunn av Java. Etter Bachelor, går det også an å ta Master i University of Brunell. Dette er noe jeg har planer om, da har du hvertfall god kompetanse, og firmaer er sulte på å ansette akkurat deg. Du har også muligheten til å ta pHd etterhvert. Det er mange forskjellige linjer på NITH, og selv vet jeg ikke hvem som passer meg best med tanke på framtiden, men det vil tiden vise, og kanskje noen av disse interesserer deg også? Det var ihvertfall mine planer, kanskje du har noen av de samme idé-ene som meg. URL: www.nith.no Gleder meg til å høre flere svar, for dette er noe som angår meg også ^^ btw: før tenkte jeg å ta CCNA og deretterCCNP på Sonans i Oslo. Da kan du ihvertfall det meste om servere, og du burde minimum ha god kjennskap til php om du skal drifte servere vil jeg tro, SQL hadde også vært en fordel. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 Takk for svar Joda, en master eller bachelor skader aldri Men helt ærlig tror jeg ikke jeg ville overlevd et år med allmenn påbygg... Synes det virker veldig slitsomt da jeg må studere i 3-5 år i tillegg for å komme meg ut i verden (jobb)... Dessuten er jeg veldig (mest) interessert i å jobbe med det jeg nevnte i første post, så føler det blir litt "overkill" med en master... SQL vil jeg vel få en del opplæring i under MCITP:SA sertifiseringen, ellers har jeg en bok om det også, så har planer om å lære det Lykke til med utdanningen din håper på flere gode svar. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Et godt tips er å ikke gå på Noroff. På Høgskolen i Gjøvik så har de både Bachelor i drift av nettverk og datastyemer og informasjonssikkerhet. Det kan være verdt å se på hvis du vil ha litt mer tyngde. Du kan også ta en CCNA hvis du går drift. Endret 30. mai 2010 av Løve Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Hvorfor ikke noroff? Ser bra ut med HiG men som sagt er det dårlig med studiekompetanse... Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Da er kanskje CCNA et bra valg da ? er jo bare 1 år etter VGs, og du kan jo eventuelt legge på en CCNP for litt mer kompetanse Lenke til kommentar
Løve Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Noroff er dyrt og er vel ikke akkurat kjent for å ha noe akkreditert fagmiljø. Dessuten så får du ingen grad av å gå der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå