Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Visdomstanna kommer, uholdbar smerte.

Niddy

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at visdomstanna kommer, og det gjør noe kraftig vondt. Er dette gyldig sykefravær?

Kan ikke forestille meg hvordan det vil være å ha meg blant masse barn med denne smerten på mandag. Hvis det fortsatt er like fælt.

Kan jeg gå til legen å spørre om smertestillende for tannsmerter? For Ibux/paracet hjelper nesten ikke.

Og kan legen skrive ut en sykemelding, grunnet smerte?

PS: Jeg har vanligvis en ganske høy toleranse for smerte.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra mine egne erfaringer og det jeg har lest om visdomstenner, så er vanligvis ikke smerten så ekstrem når tanna bryter frem. Det oppleves som oftest som kløe eller mild svie i tannkjøttet.

Slik smerte som du beskriver er i alle fall ikke vanlig, og får meg heller til å tenke i retning betennelse. Dette er ganske normalt når tennene bryter frem, fordi de da skaper små sår eller rifter i tannkjøttet. Om matrester havner i disse sårene eller under hudfliker, så samles det lett bakterier der. Og da har du kjapt en betennelse gående.

Symptomer på dette kan være økende smerte, hovent tannkjøtt, stygg smak i munnen og også til med puss som kommer ut fra tannkjøttet. Dette smaker som regel helt forjævlig og er gult/grønt aktig i fargen.

Jeg hadde en slik betennelse rundt mi visdomstann som var på vei ut, og det eneste som ordner det er en tur til tannlegen. De renser rundt tanna det gjelder og setter deg på en antibiotika kur.

Smertene for meg var helt sinnsyke, har aldri opplevd lignende. Men de ble bedre på minuttet da jeg var hos tannlegen og fikk renset rundt tanna. Da jeg var ferdig med antibak kuren etter ei uke trakk jeg tanna, og kan ikke si at jeg savner den :) Du burde bare gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...