IntelAmdAti Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 BP har feilet i alle forsøk på å stoppe oljelekkasjen i gulfen hittil, og nå skal de prøve med flere såkalte "junk shots" - pumpe forskjellig boss og skrap inni oljebrønnen og håpe at det klogger seg til. Hva med å klogge det til med en lang kjetting? Kjettingen vil være liten/tynn i ene enden og gradvis øke i størrelse mot den andre enden hvor det er snakk om heavy duty kjetting. Slik jeg ser det for meg burde kjettingen suse gjennom hullet hvor lekkasjen er men stoppe akkurat på det punktet hvor kjettingen blir like tykk som hullet. Dersom kjettingen treffer hullet med stor fart kan det gjøre vondt verre, men det burde være mulig for ingeniørene å ta høyde for dette og gjøre kjettingen såpass tung eller holde den igjen slik at den langsomt og rolig legger seg på plass og stopper lekkasjen. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Eventuelt kan en rekke med mindre kjettinge det er lettere å få plass til gjøre susen, sende de inn en etter en forankret i havbunnen. De vil gå som spaghetti gjennom hele rørsystemet og komme ut der lekkasjen er, hver kjetting som kommer ut her vil dempe lekkasjen litt. Endret 29. mai 2010 av Pycnopodia Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Spørsmålet er om kjettingen klarer å treffe brønnhullet på 1500 meters dyp. Men ellers er kjettingtrikset sikkert like glupt som "mauring" med diverse skrot. http://www.snl.no/maure/tetting maure – tetting, tetting av mindre lekkasjer i natene på skip og fartøy ved hjelp av sagflis som føres inn i natene utenfra av det innstrømmende vannet, og som stopper lekkasjen. I gamle dager brukte man maurtuer til mauring, derav navnet. Endret 31. mai 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg kan ikke tenke meg at borehullet står åpent på vidt gap??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå