Balthier Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Altså, sånn som jeg installerte 10.04, så hadde jeg 9.10 fra før, oppgraderte til 10.04 gjennom update manager, rebootet og holdt skift inne (hvis ikke grub kommer opp automatisk da) valgte (recovery mode) ved siden av nyeste kernel versjon >start with failsafe X også installerte jeg de originelle driverene fra ati siden. Jeg klarte heller ikke installere ubuntu 10.04 direkte fra CDen, men vet i hvert fall at du kan trykke spacebar eller escape når den lilla bakgrunnen, lille mannen og keyboardet dukker opp tidlig i før skjermen fryser. Saken er jo da å få installasjons cden til å starte ved å velge en annen skjermdriver, tror jeg. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Hvordan går jeg frem? Installerer 9.10 igjen nå, kan du lage/finne en liten guide til hva jeg gjør mellom 10.04 update og at den faktisk funker? Hvilken driver, hvordan jeg installerer den med failsafe x osv, har lite peiling her :s Lenke til kommentar
Noble Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Har du prøvd en annen distro med en oppdatert kernel? får du samme problemer da? Se om du får bootet arch sin live-iso. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 I går prøvde jeg Innlegg #21 Tok ut Radeon-kortet Installerte Ubuntu 10.04 Startet opp Ubuntu 10.04 Kjørte denne i failsafe X Slo av maskinen Satte inn skjermkortet Startet maskinen. Alt så fint ut nå, men måtte konfigurere skjermoppsettet mitt. Gikk fra klon til dual view (eller hva det nå heter), måtte restarte for at endringene skulle tre i kraft. Startet maskinen, oppstarten stoppet ved ubuntu-splashscreenen igjen. Stopper helt opp der. Gjorde jeg noe galt underveis? Kan dette korrigeres? Jeg kommer fremdeles inn på failsafe X, noe jeg kan gjøre der? Lenke til kommentar
Croome Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 hmm,, kan hende at du skulla ha installert den offisielle ATI driveren før du endret til dual view Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Hva er den offisielle driveren da? Den som Ubuntu foreslår eller den man laster ned fra produsentens hjemmeside? Lenke til kommentar
Croome Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 nei, det er fglrx det er ikke den offisielle, sjekk ut ati.com last ned linux driveren og følg installasjonsguiden som ligger der Lenke til kommentar
Noble Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Vil bare påpeke at det er unødvendig å restarte maskinen etter å ha endret instillinger for X. Du kan bytte til en tty (CTRL+ALT+1 feks) gjøre en service gdm stop evnt killall gdm og deretter starte gdm igjen (service gdm start eller bare gdm). Det er vel også anbefalt at du installerer nye skjermdrivere fra tty og ikke fra X. Om du må bytte tilbake fra tty til X liger X på tty7, dvs CTRL+ALT+7. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 ut i fra linken gitt i post #24 ser det ut til at du har de offisielle driverene innstallert. ting som funket for meg (i tilfeldig rekkefølge): -sudo aticonfig --initial -f -sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -re-installering av de offisielle driverene det er verdt å bemerke at du enkelt kan få opp Catalyst Center ved å taste "sudo amdcccle" i terminal (ctrl+alt+t). Kan være hendig om desktopen er overscannet eller på annen måte scramblet. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Har nå funnet ut av åssen man installerer driveren: 1. sudo apt-get purge fglrx-modaliases fglrx-amdcccle fglrx-kernel-source xorg-driver-fglrx xorg-driver-fglrx-dev 2. reboot 3. sudo rm -r /etc/ati 4. sudo rm /etc/X11/xorg.conf* 5. Opened synaptics, ad installed fglrx(it will reinstall dkms,and amdcccle) 6. Immediately after, open terminal: sudo aticonfig --initial 7. Reboot -- 3. kan også finnes i: /usr/share/ati Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Vil bare påpeke at det er unødvendig å restarte maskinen etter å ha endret instillinger for X. Du kan bytte til en tty (CTRL+ALT+1 feks) gjøre en service gdm stop evnt killall gdm og deretter starte gdm igjen (service gdm start eller bare gdm). Det er vel også anbefalt at du installerer nye skjermdrivere fra tty og ikke fra X. Om du må bytte tilbake fra tty til X liger X på tty7, dvs CTRL+ALT+7. AltGr+PrtSc+K i ubuntu om jeg ikke husker galt Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg tenkte å installere 10.04 på min HP Compaq 6715b som er så "heldig" å ha et ATI x1250 skjermkort som voldte meg mye bry når Ubuntu skulle inn på maskina. Etter å ha lest all den stakkaren her må drive med, holder jeg meg klokelig til 9.04 til jeg får råd til ny maskin utpå høsten/vinteren. ATI og Ubuntu er tydeligvis ikke bestevenner ennå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå