Gå til innhold

Får ikke installert (x)ubuntu

Anbefalte innlegg

(Aller først, kan hende dette er maskinvareproblem, jeg flytter tråden hvis det er tilfellet.)

Harddisken min tok kvelden nylig. Så jeg kjøpte en 80GB SSD fra Intel.

Jeg får nå ikke installert Ubuntu eller Xubuntu. Ubuntu 9.10 kommer seg flott inn på live-delen, alt fungerer som det skal der. Ubuntu 10.04 derimot kommer til det lilla skjermbildet der de 5 prikkene unter "Ubuntu" skifter farge bortover. Enten henger den seg opp der, eller skjermen blir grå. Gjelder boot fra CD og USB. Det samme gjelder Xubuntu 10.04 når den er brent likt. Installasjon fra Live klarer seg helt til harddisken skal partisjoneres. Under "Creating ext4 filesystem" kommer det opp en feilmelding etter en halvtime på 33% som fører til at installasjonen må avbrytes. Husker ikke hva feilmeldingen var, men etter litt googling ble diagnosen at ISO-en ble brent dårlig. Har prøvd å brenne flere ganger, forskjellige hastigheter, downloadmirrors osv. Har også prøvd med Xubuntu netinstall fra unetbootin, samme problemet under partisjonering.

Har for øvrig ikke prøvd å installere noe annet OS med denne harddisken

Hva er galt? Hvordan kan jeg løse dette?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering gikk ikke bra. Eller altså, selve oppdateringen gikk som en drøm. Men når alt var ferdig og jeg skulle restarte skjedde det igjen. Mørk skjerm. Så mørk at skjermen ikke tror det kommer bilde engang.

Jeg leser rundt på nettet at ATI-kort funker rett ut av boksen, hva er galt hos meg? Må jeg ta til takke med 9. 10?

Lenke til kommentar

Oppdatering gikk ikke bra. Eller altså, selve oppdateringen gikk som en drøm. Men når alt var ferdig og jeg skulle restarte skjedde det igjen. Mørk skjerm. Så mørk at skjermen ikke tror det kommer bilde engang.

Jeg leser rundt på nettet at ATI-kort funker rett ut av boksen, hva er galt hos meg? Må jeg ta til takke med 9. 10?

Når du kommer så langt, forsøk å flytte skjermen mellom skjermutgangene (prøv spesifikt å bytte til den andre DVI-porten på Radeon-kortet)

Lenke til kommentar

Burde kanskje nevnt det, men jeg har 2 skjermer, nå er begge koblet til Radeon-kortet. Skjermene viser det samme inntil jeg har fått ordnet drivere.

edit: Nå prøvde jeg 10.04-cd-en og kom forbi den loadingen. Nå står det bare i liten hvit skrift øverst på begge skjermene:

(process:409): GLib-WARNING **:getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0)

edit2: Prøvde å boote 10.04 fra USB, fikk samme feilmelding bortsett fra det er "process:389" istedenfor 409.

Noen som kan tolke?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Ok. Har tatt ut Radeon-kortet. Klarte å installere Xubuntu 10.04 fra minnepenn, men under boot ville den ikke laste Xfce, så der satt jeg med terminallinjen. Prøvde å kjøre sudo apt-get install ubuntu-desktop, men den hadde ikke nett. Så nå prøver jeg å installere Ubuntu 10.04 fra CD, men den henger seg opp under loading, akkurat som før.

Prøver straks å boote Ubuntu 10.04 fra minnepenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...