CurSe Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Nå har jeg lest gjennom diverse tråder her i denne kategorien den siste timen og har ikke helt funnet en tråd som matcher mine ønsker 100%. Mine datakunnskaper er ikke hva de en gang var så jeg kan ikke plukke ut komponenter fra forslag som andre har fått i sine tråder som nesten matcher det jeg er på jakt etter. Får bare beklage på forhånd hvis det viser seg at dette har blitt spurt om hundre ganger før. Jeg spiller veldig lite på PC og blir neppe å gjøre dette i tiden som kommer, men unntaket her er Starcraft 2. Dette spillet vil jeg kjøre smertefritt på maskinen jeg har tenkt å kjøpe uten å strippe ned grafikken. Diablo 3 er jo også noe jeg vil snuse på når det kommer, men det blir vel bare vill gjetting angående hvilken maskinvare man trenger for å kjøre det. Ellers så vil maskinen stort sett bare brukes til film, musikk, nettsurfing og tekstredigering. Kanskje ikke det man trenger den sterkeste datamaskinen til med andre ord. Jeg trenger ikke skjerm, tastatur, mus og lydkort av ting jeg kommer på i farten. Hvis jeg kan komme med et lite ønske så er det at kabinettet har støvfilter, men skal ikke sette dette som et krav. Snublet over et nytt begrep når jeg leste disse trådene og det var SSD som visstnok er raskere enn en vanlig harddisk og dette hørtes aktuelt ut, men dette kan jeg vente med å kjøpe til 3.generasjonsdiskene kommer til høsten. Windows 7 må også kjøpes, har sett meg lei på å kjøre piratversjon av XP og har vel blitt såpass gammel at det er på tide at man er på rett side av loven For å oppsummere så trenger jeg: Kabinett Hovedkort PSU CPU RAM Skjermkort Harddisk Windows 7 *Sett inn komponent hvis jeg har glemt noe elementært* Budsjettet har jeg egentlig ikke tenkt så mye på siden jeg ikke vet hvor kraftig PC jeg trenger, helst ikke over 10k? Starcraft 2 PC Recommended System Requirements: * Windows Vista®/Windows® 7 * Dual Core 2.4Ghz Processor * 2 GB RAM * 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800 GTX or ATI Radeon® HD 3870 or better *Note: Due to potential programming changes, the Minimum System Requirements for this game may change over time. Sist jeg kjøpte PC så var den relativt kraftig og da trodde jeg at nå skulle jeg spille alle de nye spillene på maskinen. Det viste seg at jeg knapt har rørt spill på denne maskinen etter at jeg kjøpte den, så jeg vil prøve å unngå en "overkill" angående maskinvare denne gangen Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Heldigvis for deg er starcraft 2 veldig lett og kjøre Diablo 3 blir som sagt ren gjetning, men det er nesten helt sikkert på at det vil kjøre på veldig gamle datamaskinger om man bare skruer nok av grafikken ned Det samme gjelder jo litt i sc2 og, du kan kjøre det smertefritt på det meste bare du skruer ned grafikken. Og progamerne skruer jo av alt av detaljer uansett for å få maks fps og mindre detaljer til å distrahere deg i fights Du krever heller ikke all verden av skjermkort for å kjøre det på høyere grafikk om du vil dette. Tipper du kommer veldig langt med en 6000kr Så kan du jo gå opp i pris etter hva du vil selv på f.eks overkill som alle er veldig glad i Evt legge i mer penger for å få en stille pc. Eller bruke de pengene på noe annet. Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Uheldigvis for deg krever Starcraft 2 mye for å kjøres smertefritt. Min GTX 260 og Intel Q8200 rigg (gamle deler) kjører det nesten smertefritt, men det kan lagge hvis det blir MYE tropper osv. Han sa jo også at han ikke ville skru ned grafikken, men du vil nok komme langt med en PC til 10.000. Skal sette opp et oppsett til deg. EDIT: Denne pcen vil kjøre Starcraft 2 og Diablo 2 bra Merk at Prisguiden tukler med prisen på hovedkortet så PCen blir en del billigere, hovedkortet koster 1700 kr, noe som lander PCen på en pris av 10000. Du kan spare 700 kr og gå ned til et billigere hovedkort hvis det er ønskelig. Kabinettet har også støvfilter. Endret 29. mai 2010 av Reactions Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Neh det krever fortsatt veldig lite på ultra settings om du ikke har tenkt og ha noe sick oppløsning som 2560*1600 og spille timeslange 4v4 Om pcn din sliter så er det på grunn av prossesoren uten tvil. Her er en link til en sc2 test på tomshardware btw som sier mye av det samme sc2 test Et hd 5770 skjermkort og en 3ghz dual/triple/quad core skal kjøre det veldig bra. f.eks en athlon x3 435 Vil du ha en bedre cpu så kan du jo spy ut en tusenlapp til på Phenom II X4 965 Ikke store forskjellen så jeg ville ikke lagt penger for ditt bruk Endret 29. mai 2010 av Wishb0ne Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 EDIT: Denne pcen vil kjøre Starcraft 2 og Diablo 2 bra Merk at Prisguiden tukler med prisen på hovedkortet så PCen blir en del billigere, hovedkortet koster 1700 kr, noe som lander PCen på en pris av 10000. Du kan spare 700 kr og gå ned til et billigere hovedkort hvis det er ønskelig. Kabinettet har også støvfilter. Tusen takk for forslaget, det setter jeg pris på Kjenner jeg blir litt nervøs når det er snakk om vannkjøling så jeg tror at det må bli en luftkjøler. Leste også litt varierende tilbakemeldinger om den kjøleren, noen var kjempefornøyde mens andre ikke, så ble litt vanskelig for min egen del å få et bilde av hvordan den presterer. Er det dette skjermkortet du mener i listen din? ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=592984&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-43E2-9BBE-D2583A1CB52E . Fant 2 kort på Komplett som matcher navnet ditt, men det ene hadde 1gb og det andre 2gb med en prisforskjell på 400kr. Ser en annen kar fikk denne maskinen foreslått til seg og den kan jo se ut til å være aktuell for meg også. Er det noe nevneverdig ytelsesforskjell mellom AMD og Intel i dette prissjiktet? ( https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=369837 ) Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Har lånt litt fra andre forslag som har kommet i andre tråder det siste døgnet og lurte på om dette vil fungere greit: Gigabyte GA-P55A-UD3R, P55, Socket-1156 Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 Corsair HX 650W PSU Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 Med Windows 7 OEM så kommer det hele på 10.085,00 kr, men jeg mangler en kjøler til CPU for øyeblikket. Duger Noctua NH-D14 CPU Kjøler? Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 En ørliten bump i håp om at noen godkjenner, river i filler, eller kommenterer det jeg skrev i posten ovenfor denne :wee. Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Vil jo kjøre det lett som bare det Men jeg er ikke i tvil om at det er overkill.. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Var det jeg også tenkte når jeg så sluttsummen på pakken Hva er det som blir for kraftig i dette tilfellet? Hvis jeg skal gjette litt så tror jeg ikke det er CPU for prisforskjellen på Phenon II X4 og i5 750 er på 300kr. Vil da tro at jeg blir å kjøre 4 gig RAM uansett, så er det kanskje skjermkortet som dreper budsjettet her? Jeg bare gjetter litt, så her må noen gjerne hjelpe meg med å finne ut hva som blir overkill Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Vet ikke om du leste den testen jeg posta men et 5770 skal holde i massevis. Da kan du jo fort spare en 1500kr. Du kan jo sikkert også spare litt på andre ting men et godt kabinett og god psu er jo ting som varer lenge Edit: Det kan jo være greit og ha skjermkortet med tanke på d3, men samtidig kan det jo fort ta noen år før det kommer og da er det kanskje utdatert uansett Endret 31. mai 2010 av Wishb0ne Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Som nevnt ovenfor, vist du synes oppsettet ble litt dyrt, så kan det være lurt og velge 5770. Endret 1. juni 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Oppfordring til piratkopiering tillates ikke på dette forumet! Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Satt og leste litt på tomshardware og kom over en link til hovedkortet jeg har tenkt å kjøpe, som jeg ikke klarer å finne igjen dessverre. Der sto det at den hadde 3 kontakter til vifter inkl. kjøler til CPU og det gjør meg litt bekrymret. Kabinettet jeg har sett meg ut har 4 vifter installert, vil det si at jeg kun kan kjøre 2 av viftene + cpu-kjøler, og så må de to siste være avslått? Prøvde å lese meg fram til noe sånt på "utvidet info" på Komplett sin side, men ble ikke noe klokere av det. Her er linken til hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579652&view=detailed#ProductTabs Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Blir å bestille PC i løpet av dagen i dag og jeg hadde satt pris på kommentarer til dette oppsettet. Ble en smule dyrere enn planlagt, men det får bare være Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort BenQ 24" LCD G2420HD 2 stk. Corsair HX 750W PSU Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156 Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 Microsoft Windows Home Premium 7 Noctua NH-D14 CPU Kjøler WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s 2stk som jeg tenker å kjøre i RAID. XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 Endringene er kanskje ikke de helt store fra forrige liste, men jeg tar ikke skade av å få bekreftet oppsettet flere ganger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå