iverha2 Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Lurer på kor mykje kroppen takler å trene. At folk her inne driver med styrketrening og har peiling på det, er jo bra, men ka skjer når en skal kombinere det med andre idretter? La oss seie fotball, som eg speler. Fotballtreninger tirsdag/torsdag, ofte kamp søndag Styrketrening måndag/onsdag/fredag, Kondisjon i helga viss ikkje kamp, av og til fotball på styrkedager før treninga. Er det for mykje for kroppen? Logisk nok så går det vel mykje på kor høg intensitet enn har, høgare intensitet krever meir restitusjon. Men kor mykje restitusjon trenger man? Har jo lyst å trene mykje, men har ikkje lyst å bli utbrent. Tips på dette? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Hvor mye man tåler er veldig individuelt. Hvis man lytter til kroppen og tar pauser når kroppen sier ifra at den trenger pause blir man ikke overtrent. Dette bør være enkelt hvis man liker å trene og plutselig en dag ikke har lyst til å trene eller kjenner at kroppen ikke responderer som den pleier, da bør man lytte til signalet og heller slenge seg på sofaen. Lenke til kommentar
Nians Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Kroppen skal ihvertfall ha 48 timers mellomrom mellom styrke trening. Viss du ikke tar singalene fra kroppen, da kan det hende at du kommer å få Betennelse i muskelen, og ikke kan trene på en god stund. Men du trener forskjellige muskler så burde det ikke ha så mye å si? Eller tar jeg feil? Endret 29. mai 2010 av Nians Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg har noe av det samme opplegget som deg, med boksing på tirsdag og torsdag, og styrke på mandag, onsdag og fredag. Og jogging på lørdag/søndag mm jeg har vært på fylla. Funker fjell Lenke til kommentar
Nians Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg har noe av det samme opplegget som deg, med boksing på tirsdag og torsdag, og styrke på mandag, onsdag og fredag. Og jogging på lørdag/søndag mm jeg har vært på fylla. Funker fjell Husk at alkohol brenn vekk musklan. Har en kompis som drakk vekk 5kg muskel masse i løpet av russe tiden^^ Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Det har jeg smertelig fått erfare jeg også. Var russ i år, og var vel bare en 3-4 dager jeg faktisk var edru Men tviler på at han kan ha blitt så redusert av russetiden. Jeg var tilnærmet like sterk, 2 kg tyngre og tilnermet like sterk. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Kroppen skal ihvertfall ha 48 timers mellomrom mellom styrke trening. Viss du ikke tar singalene fra kroppen, da kan det hende at du kommer å få Betennelse i muskelen, og ikke kan trene på en god stund. Men du trener forskjellige muskler så burde det ikke ha så mye å si? Eller tar jeg feil? Du er absolutt inne på noe men 48timer er lite for en muskel som er tynt til bristepunktet, jeg ville nok anbefalt det dobbelte. Problemet de aller fleste gjør er at de faktisk trener for mye, i teorien så kan man tenke seg at man kunne klart å stresse muskelen like mye med 1 rep som med 4x10. Dette er selvfølgelig umulig å få til hvis man ikke er i en livstruende situasjon og alle sanser og hormoner er i overdrive. Uansett så er det en teori å strebe etter da de fleste som sagt trener for mange sett og for mange øvelser for å oppnå full kontakt med muskulaturen. Jeg heller også til at man ved å prøve og finne den perfekte balansen mellom den innsatsen man legger inn, og det resultatet men ønsker, kan kutte treningsøkten betraktelig i omfang. Mange "trener" opptil 2 timer med vekter pr trening noe som er alt for lenge. Hvis man klarer å oppnå riktig og god kontakt med muskulaturen så kan man klare seg med rundt 15-20 minutter på en økt hvor man trener 2 muskelgrupper. Jeg veit det er vanskelig og oppnå slike korte økter, spesielt hvis man ikke er spesielt dreven innen vekttrening. Men hvis man klarer det så vil man oppnå bedre resultater og muskulaturen får den hvilen den trenger når man trener effektivt. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 Jepp, greie svar her, men det meste går framleis på styrketrening og kun det.. noken eksperter her inne med meir peiling på restitusjon? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Pass på at du får i deg nok næring! Så aktiv som du er, så krever det en del energi. Derfor så pass på å spise nok, og spis sunt. -Høyt protein-inntak. Jeg tror du skal klare deg bra slik du holder på nå. Du kjenner selv hvis du blit overtrent eller utmattet. Da er det bare å ta en uke av, med lite eller ingen trening. Og kanskje gjøre noen justeringer på treningsmengde. Men mye søvn + nok og riktig næring er nok alfa omega her! Da tenker jeg restitusjonen burde gå greit. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Jess protein er dritviktig. Legg deg på rundt 2.5g protein per kg kroppsvekt. Som beskrevet ovenfor mener jeg mitt program ligner en del på ditt, og jeg merker det ihvertfall fort om jeg ikke får nok proteiner. Da går det rett og slett ikke å trene så ofte. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Fotballtreninger tirsdag/torsdag, ofte kamp søndag Styrketrening måndag/onsdag/fredag, Kondisjon i helga viss ikkje kamp, av og til fotball på styrkedager før treninga. Er det for mykje for kroppen? Kroppen din vil ikkje ta noko skade av den mengda aktivitet, men framgangen på kondisjonsfronten vil gå på bekostning av styrketrening og vice versa. 48t er normal restitusjonstid, du treng meir dersom du er veldig utmatta eller i konstant aktivitet og du kan klare deg med mindre dersom du har trent i lange periodar og har eit optimalt kosthald. Unntakstilfella frå 48t regelen går stort sette berre på toppidrettsutøvarar og folk som har lidd skader av typen som kroppen brukar mykje energi per tidseinheit på å helbrede. Overtrening oppnår du i større grad i tilfeller der du trener same muskelgruppe gang på gang utan tilstrekkeleg restitusjon, til dømes folk som trur dei blir sterk av å trene biceps kvar dag. Muskelgruppa vil bli slitt meir og meir ned og til slutt sei stopp. Belastningsskader oppnår du ved å belaste ledd og sener på ein ugunstig måte og/eller med for høg intensitet, det er derfor visse øvelser rett og slett bør unngås heilt. Å springe på hardt underlag med dårlege sko er eit godt eksempel. Ein vesentleg ulempe med å trene for ofte er at du mistar fokus når du er sliten, noko som uungåeleg vil gå på bekostning av teknikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå