Silfsurf Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg synes egentlig den her var relativt grei. Noen av multiple choice oppgavene måtte man kanskje prøve å skjønne seg på og regne litt. Glad det var mye mekanikk ^^ Lenke til kommentar
felaci Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Den oppgaven med elektronet med 0,1c som går inn i et magnetfelt. Radiusen blir mindre, no? Og fikk du 4h som maks høyde når man skyter 2v med en vinkel på 45 grader? Førte du forresten opp kilder? Spør deg siden det er ingen som svarer fekk 4h radiusen blir større sidan mv/sqrt(1-(0.1/1)^2)>mv r=mv/QB Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Den oppgaven med elektronet med 0,1c som går inn i et magnetfelt. Radiusen blir mindre, no? Og fikk du 4h som maks høyde når man skyter 2v med en vinkel på 45 grader? Førte du forresten opp kilder? Spør deg siden det er ingen som svarer fekk 4h radiusen blir større sidan mv/sqrt(1-(0.1/1)^2)>mv r=mv/QB Å ja, forklaringa mi på den var at r=mv/QB --> r=p/QB. Deretter bytta jeg p med Ymv som blir < mv, og da blir radiusen større. Eller er det feil? :/ Noen som forresten fikk til siste oppgave på del 1? Den med de to klossene. Den sleit jeg litt med Hva blir akselerasjonen? På oppgave 2b (tror jeg det var) så var det spørsmål om akselerasjonen ville bli den samme om vi dytter klossen oppover. Jeg skrev nei siden R og Gx ville peke i samme retning. Er dette riktig? Lenke til kommentar
mondema Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Den oppgaven med elektronet med 0,1c som går inn i et magnetfelt. Radiusen blir mindre, no? Og fikk du 4h som maks høyde når man skyter 2v med en vinkel på 45 grader? Førte du forresten opp kilder? Spør deg siden det er ingen som svarer fekk 4h radiusen blir større sidan mv/sqrt(1-(0.1/1)^2)>mv r=mv/QB Å ja, forklaringa mi på den var at r=mv/QB --> r=p/QB. Deretter bytta jeg p med Ymv som blir < mv, og da blir radiusen større. Eller er det feil? :/ Noen som forresten fikk til siste oppgave på del 1? Den med de to klossene. Den sleit jeg litt med Hva blir akselerasjonen? På oppgave 2b (tror jeg det var) så var det spørsmål om akselerasjonen ville bli den samme om vi dytter klossen oppover. Jeg skrev nei siden R og Gx ville peke i samme retning. Er dette riktig? Ikke den samme, siden R og Gx har samme retning, ja. Mener jeg kom frem til at a hvis klossen er på tur opp, ble g(sinX-MYcosX) ? Men når det gjelder snordraget mellom klossene faila jeg. Fikk et helvetes langt uttrykk, og hvis jeg forkorta det, forsvant MY. Menmen, håper det gir litt uttelling allikevel. Beskrev hvertfall nøye hvordan jeg tenkte/gikk fram. Lenke til kommentar
felaci Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Rørslemengd relativistisk er Ymv=mv/sqrt(1-(v/c)^2), sidan sqrt(1-(0,1/1)^2) er mindre enn 1 blir Ymv > mv. Fekk 0.5*m*g*u*cos(a), men den er eg veldig usikker på. Gidd ikkje leite fram dei greske bokstavane Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Den oppgaven med elektronet med 0,1c som går inn i et magnetfelt. Radiusen blir mindre, no? Og fikk du 4h som maks høyde når man skyter 2v med en vinkel på 45 grader? Førte du forresten opp kilder? Spør deg siden det er ingen som svarer fekk 4h radiusen blir større sidan mv/sqrt(1-(0.1/1)^2)>mv r=mv/QB Å ja, forklaringa mi på den var at r=mv/QB --> r=p/QB. Deretter bytta jeg p med Ymv som blir < mv, og da blir radiusen større. Eller er det feil? :/ Noen som forresten fikk til siste oppgave på del 1? Den med de to klossene. Den sleit jeg litt med Hva blir akselerasjonen? På oppgave 2b (tror jeg det var) så var det spørsmål om akselerasjonen ville bli den samme om vi dytter klossen oppover. Jeg skrev nei siden R og Gx ville peke i samme retning. Er dette riktig? Ikke den samme, siden R og Gx har samme retning, ja. Mener jeg kom frem til at a hvis klossen er på tur opp, ble g(sinX-MYcosX) ? Men når det gjelder snordraget mellom klossene faila jeg. Fikk et helvetes langt uttrykk, og hvis jeg forkorta det, forsvant MY. Menmen, håper det gir litt uttelling allikevel. Beskrev hvertfall nøye hvordan jeg tenkte/gikk fram. På snordraget var det vell bare å regne ut felles akselerasjon for hele systemet vell? For så deretter bruke den til å finne S ved Newtons 2. Var i alle fall sånn jeg løste den Lenke til kommentar
mondema Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Var denne lettere eller vanskeligere enn tidligere gitte eksamener ? Føler at mange av oppgavene er litt utenfor pensum, og spør om ting som lett kan missoppfattes. Men det er kanskje bare meg. Selv gruer jeg meg litt til eksamen neste år i fysikk. Om jeg kommer opp da. Jeg synes denne var enklere enn de tidligere eksamensoppgavene jeg har sett på. Jeg ble posistivt overraska, for de tidligere har vikrelig vrt verre. Hvertfall del 2. Kanskje del 1 var hakket værre enn det jeg har sett på de tidligere. Jobb jevnt med fysikken gjennom hele 3. klasse, og spør masse i timen, så går det kjempebra! Fysikke er gøy! Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Vi skal ikke legge ut fasitt til oppgavene da? Så vi veit sånn ca. hvilken karakter vi får? Byrjar med oppgave 3, de som veit de hadde ting rett Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Oppgave 2b) På vei ned virka mgsina positiv og mgMYcosa negativ, slik man skulle vise. På vei opp virker da mgsina negativ, mens mgMYcosa er fortsatt negativ da R virker motsatt retning av kraften. a = -mg(sina + MYcosa) eller no. c) Klossene blir påvirka av identiske krefter, med unntak av R på øverste kloss. ZF i systemet snor og nederste vogn blir da R, og R blir da lik S. S = MYmgcosa Endret 3. juni 2010 av PinneVed Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hadde også fysikkeksamen i dag, hadde håpet på en 4'er (som jeg har i standpunkt), men blir nok en 3'er Synes flervalgsoppgavene var VELDIG lette, flere hadde de tatt fra tidligere eksamenssett Oppg 2 klarte jeg sånn bruktbart, men når man skulle vise noe med integrasjon og 1/2kx^2 skulle man da bare integrere hookes lov? Dreit langt nedpå leggen og i skoene på oppg 3, 4 og 5. Synes de var usedvanlig vanskelige, og det syntes de aller fleste som var oppe i fysikk på min skole (19 stk) Må nesten være det at vi har hatt lite fokus på grafer, og generelt om induksjon og elektriske felt Lenke til kommentar
mondema Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hadde også fysikkeksamen i dag, hadde håpet på en 4'er (som jeg har i standpunkt), men blir nok en 3'er Synes flervalgsoppgavene var VELDIG lette, flere hadde de tatt fra tidligere eksamenssett Oppg 2 klarte jeg sånn bruktbart, men når man skulle vise noe med integrasjon og 1/2kx^2 skulle man da bare integrere hookes lov? Dreit langt nedpå leggen og i skoene på oppg 3, 4 og 5. Synes de var usedvanlig vanskelige, og det syntes de aller fleste som var oppe i fysikk på min skole (19 stk) Må nesten være det at vi har hatt lite fokus på grafer, og generelt om induksjon og elektriske felt Integreringa er noe du gjør på bakrgrunn av at: - potensiell energi i fjæra er lik det arbeidet du utfører for å forlenge/forkorte den - W = F*s, der s = x (feks forlengelsen av fjæra) - F= k (færkonstant) - for hver lille strekning du presser sammen fjæra, yter du et arbeid tilsvarende k (delta)x, og hvis vi lar (delta)x gå mot null, ser vi at vi kan integrere kx. Siden k er en konstant, integrerer du kun x, og får 0,5x^2 *k Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Ang. den multiple choice oppgaven med et nøytron som omdannes. Får vi proton, elektron og nøytrino eller antinøytrino? :/ Var visst antinøytrino som dannes i tillegg til proton og elektron. Gah... Endret 3. juni 2010 av Silfsurf Lenke til kommentar
mondema Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Ang. den multiple choice oppgaven med et nøytron som omdannes. Får vi proton, elektron og nøytrino eller antinøytrino? :/ Tror det er nøytrino? Var det ikke vet betastråling at nøytrinoet ble oppdaget? Edit; " Altså har et nøytron blitt til et proton, et elektron og et antinøytrino" (http://no.wikipedia.org/wiki/Betastråling) søren:( Endret 3. juni 2010 av mondema Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Ang. den multiple choice oppgaven med et nøytron som omdannes. Får vi proton, elektron og nøytrino eller antinøytrino? :/ Tror det er nøytrino? Var det ikke vet betastråling at nøytrinoet ble oppdaget? Var jo også slik jeg tenkte. Nettet viser antinøytrino. Har du boka med deg så du kan få sjekke? Edit: Kjipe greier det der ass. Jaja, et poeng mindre fra å få høyere karakter da Endret 3. juni 2010 av Silfsurf Lenke til kommentar
mondema Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Ang. den multiple choice oppgaven med et nøytron som omdannes. Får vi proton, elektron og nøytrino eller antinøytrino? :/ Tror det er nøytrino? Var det ikke vet betastråling at nøytrinoet ble oppdaget? Var jo også slik jeg tenkte. Nettet viser antinøytrino. Har du boka med deg så du kan få sjekke? Edit: Kjipe greier det der ass. Jaja, et poeng mindre for å få høyere karakter da Har ikke boka her, men tror nettet har like rett, gitt. Kjipern Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Rørslemengd relativistisk er Ymv=mv/sqrt(1-(v/c)^2), sidan sqrt(1-(0,1/1)^2) er mindre enn 1 blir Ymv > mv. Fekk 0.5*m*g*u*cos(a), men den er eg veldig usikker på. Gidd ikkje leite fram dei greske bokstavane Og da blir radiusen på elektronets bane større? FFFF, enda et poeng tapt :'( Hvis antall poeng til sammen er 60(?), betyr det da at fra 41-50 så er det en femmer? Endret 4. juni 2010 av Silfsurf Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg vil heller tippe noe sånt som 48-55. Lenke til kommentar
annasui Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Synes det var en kjedelig(as in ikke noe gøy, ingen oppgaver jeg fikk LYST til å løse, eller finne svar på..) eksamen, og klarte selvfølgelig å rote meg masse bort... Gikk ikke bra. Følte jeg bare satt og tegnet på krefter omtrent jeg.. Er det bare meg som fikk flash-back til andre klasse? Er det ikke lenge siden vi har holdt på med klosser på skråplan? Oppgave 3 skjønte jeg ikke, er ikke vant til å lese av sånt på grafer.. Uansett, jeg vil tenke meg at en eventuell poengtabell vil se omtrent sånn ut: 6: 55-60 5: 45-55 4: 32-45 3: 20-32 2: 10-20 1: 0-10 Dette er bare en gjetning fra min side, av hvordan det er logisk å bygge den opp, sånn omtrent.. 6'er skal være nær perfeksjon, stryk kan være litt større(?) Flest skal havne på 3 og fire og resten på 2 og 5. Er i hvertfall sånn jeg er vant til å tenke.. =) Lenke til kommentar
tokroner Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 ja... så hva fikk dere? Oppgi gjerne hva dere har fatt i standpunkt og om karakteren stemte med forventningen. Jeg fikk 4 og har 5 i standpunkt begge årene. er verken skuffet eller fornøyd. Lenke til kommentar
atxo Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 fikk 4 jeg og. mens i standpunkt fikk jeg 5 både i år og forrige år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå