Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til russebil

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Tankene om russetida 2011 har allerede startet og vi er en gjeng på seks styker som tenker å ha russebil sammen!

Såklart må vi ha anlegg og jeg lurer da på om det var noen her inne som hadde litt peiling og visste hva som gir best lyd og bass til en verdi av 10 000 + - ?

Har finni sider som www.tvboden.se og www.brl.se

Siden vi da ikke har såå mye peiling på hvor mange, hvor bra og hvor svært alt skal være tenkte jeg det ville være lurt å høre med folk som kan det.

Kjekt med tips på hvordan installere alt dette også hvis det er noen som gidder å ta seg tid til det! :)

På forhånd, takk!

Vebjørn!

Endret av Woodbear32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv med lydnivå på "kun" 100 dB er et vanlig øre mettet etter 15 minutter.

Videre lytting vil medfører risiko for perminent skade på hørsel.

Jeg vet at ungdom "liker" å gå på utesteder med >=120 dB lydnivå, men dette er da alstå idioti.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags bil?

Forslag ihvertfall:

Subwoofer: http://www.mamut.net/dynabel/subdet540.htm

Høytalere: http://www.mamut.net/dynabel/subdet870.htm (evt flere sett)

Forsterker høytalere: http://www.mamut.net/dynabel/subdet300.htm

Subb forsterker: http://www.mamut.net/dynabel/subdet299.htm

Spiller: http://www.mamut.net/dynabel/subdet699.htm

I tillegg trengs kabler og materialer til kasser(og evt porter til kasser)

Dette overstiger vel også budsjettet noe da, men vil spille mer enn høyt nok ihvertfall!

Sålenge det ligger så langt fram i tid kan det lønne seg å følge med på bruktmarkedene, sparer masse da.

Lenke til kommentar

Den PA suben og dynabel forsterkeren er ikke særlig løsning, forsterkeren er ment å brukes mellom 1ohm og 4ohm (PA elementet er på 8ohm), da vil de billige dynabel 12erne kanskje være en bedre løsning.

Enig i bruktmarked, kan skaffe mye snacks der til russebilen skal brukes.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

vi har ikke funnet en bil enda, men er på utkikk! ;) Håper på Chevrolet, da disse er de fineste ( min mening) =)

Skal sjekke ut linkene og dynabel 12erne som du nevnte! ;D

Bruktmarkedet hørtes ut som en fin løsning! Hører rykter om at det og er billigere i sverige.. Er dette noe å satse på?

Lenke til kommentar

Hva så om den er 8 ohm? Den får litt mindre effekt, thats it.

Med 99db følsomhet + at den flytter såpass mye luft ville jeg heller valgt den enn ett par av de 12"....

Å betale 3000kr for en forsterker og så bruke den til å levere rundt 200w virker litt idiotisk.

Da kan man ende med mer effekt med en stereo forsterker til mindre pris.

Ser forsterkeren er beregnet for 1ohm-4ohm, men regner med det går, likevel ikke noe jeg ville vurdert.

Ser ut som de billigste 12" er utsolgt, ville nok vurdert kanskje 2stk andre om det skal flytte mye luft (2stk 12" tilsvarer sånn ca en 18" om jeg husker rett).

F.eks på samme butikk så har de Audio-System MX12PLUS 12" som skal være ganske mye for pengene, koster 598kr stk, og da får man med litt lydkvalitet også (om man bygger kasse rett).

Ser at de har sykt lave priser på Magnat høyttalere og subber her nå: http://www.bestbuy.no/dept.asp?menu_id=20507&mscssid= .

Anbefaler vanligvis ikke Magnat men til de prisene...............

Lenke til kommentar

2 - 3 12" og noen 6x9 pleier å duge fett.

Husk å ha nok strøm og forsterkerkraft.

Kondensator er ikke så dumt til store forsterkere heller, men ikke vits på små.

Kjøp en starcraft G20 nå når folk er desperate etter å få solgt den, da får du den sikkert med anlegg i.

Kjenner en som selger en strøken en for rundt 80000 kr om du er intr. Den er med anlegg.

Den er regga for 8 stk og klasse B førerkort.

Endret av Timster
Lenke til kommentar

Ville nå fortsatt heller valgt 18" jeg da, med sin 99db følsomhet mot 12" sin 90,5db ville man (om jeg ikke tenker helt feil) spilt høyere med 18" enn med 2x 12".

Men er enig i at det i de aller fleste tilfeller ikke hadde lønt seg å kjøpe forsterkeren, der finner man mye bedre tilbud brukt (evt fra usa)

Lenke til kommentar

Selv en stereo forsterker til under halve prisen ny kan nok levere like mye i 8ohm.

Regner med det ville gått men det er alltids en mulighet for at den ikke fikser det (blir varm, går i protect, dette skjer oftest om man laster for lavt men kan også skje om man laster for høyt).

Følsomhet på elementer bør også tas med litt skepsis, er nok en del produsenter som "pynter" litt på tallene sine.

Lenke til kommentar

En forsterker får jo ikke levert mere strøm enn strømforsyninga klarer.

Så jeg vil gjerne se en stereforsterker som lever like mye strøm som dynabel'n til halve prisen jeg da ;)

Høyere ohm = lavere belastning for forsterkeren. Har ikke hørt om forsterkere som har gått i protect pga for ohm noengang.

At man skal være litt skeptisk til følsomheten er riktig, men nå er begge elementene lagd av dynabel så da regner jeg med at de er sånn ca riktig i forhold til hverandre ihvertfall.

Lenke til kommentar

En forsterker får jo ikke levert mere strøm enn strømforsyninga klarer.

Så jeg vil gjerne se en stereforsterker som lever like mye strøm som dynabel'n til halve prisen jeg da ;)

Høyere ohm = lavere belastning for forsterkeren. Har ikke hørt om forsterkere som har gått i protect pga for ohm noengang.

At man skal være litt skeptisk til følsomheten er riktig, men nå er begge elementene lagd av dynabel så da regner jeg med at de er sånn ca riktig i forhold til hverandre ihvertfall.

Strøm er avhengig av hva forsterkeren er oppgitt til.

Blir ikke noe forskjell på å kjøre en mono og stereo forsterker i 8ohm. Ingen av de er (vanligvis) beregnet for det uansett.

Ohm = Motstand.

Høyere ohm blir da mer motstand, og det blir mer motstand forsterker må arbeide med, dermed mindre effekt. Noe som igjen vil påvirke hvor høyt basselementet vil spille.

Ikke se bort ifra at flere elementer med lavere db/m kan ende med å spille høyere med mer effekt.

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Ja det gjør det, og svært få stereo forsterkere leverer like mye strøm som dynabel'n(ihvertfall til samme/mindre pris)

Det er nok ikke umulig at det spiller høyere med flere 12" og mere effekt( en annen ting man må ta i betraktingen er jo xmax'en), men med akkurat disse elementene tror jeg fortsatt 18" har overtaket :)

Men nå begynner vi å gå ganske OT, kanskje vi bare skal bli enige om å være uenige? hehe

Lenke til kommentar

Fersk liste med linker.

2stk Magnat Xpress 15, 15" subber.

2stk Magnat Edition 216, 6.5" komponentsett.

1stk Magnat Edition Four Limited, 4-kanals forsterker til komponentsett.

1stk Tribal X One, Mono forsterker til subber.

Pioneer DEH-5200SD, Spiller.

LIB kabelsett (kjøp med 2stk ekstra phono-kabler), Kabler.

Så ca viktigste, Ekstra BATTERI (rett meg om disse ikke kan brukes)

Kasse/kasser til sub er veldig enkelt å lage selv (har også billige til 15" på f.eks bsbildeler.no ,ender nok med best resultat med selvbygg).

Lenke til kommentar

Var russ i år, og vi satt sammen et fult annlegg til litt over 10 000. 4x12" bass elemeter og 4 6x9 høytalere gjorde susen. Men dere må huske å ha ekstra batteri! Vi hadde bare standard batteriet og det gikk tomt fort, så ble det ødelagt etter 3 uker med spilling ^^ Og måtte derfor kjøpe oss et nytt et nå i ettertid.

Vi selger forresten bilen vår med anlegget og alt, er en Caravelle 94. Send PM hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei takk for svar! Så dette litt sent, men har kjøpt bil.. inkludert med denne bilen fikk vi med "Sony CD-Spiller, to Sony Xplod 6x9, en Kicker Comp 12" dobbel kasse, dørhøyttalere og en Kicker 2x650w 4 kanals forsterker."'

Noe hadde blitt stjelt, så fikk ikke med CD-Spiller, to Sony Xplod 6x9 og bare en dørhøytaler..

Vi tenkte siden vi har en Chevrolet starcraft (stooor ) å ha fire høytalere bak i taket (i tilegg til basskasse) fire på taket litt lengre fremme.. og en i hver dør foran. Noen forslag? =)

Vi har jo ikke peiling, så dette er noe vi tenkte kunne vært bra, men vet ikke noe om det blir overdrevent eller noe slikt.. Helst ikke så alt for dyrt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...