Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljelampen på en Golf 1994 piper av og til!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte denne golfen i dag:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22555566

 

Alt så bra ut men når jeg hadde betalt og skulle til å kjøre pep oljelampen i noen sekunder.

 

Jeg kjørt rett inn til siden og peilet oljen men det ser jo ut som om det er nok olje, kanskje litt for mye til og med. Oljen så også bra ut på konsistens.

 

Da lurer jeg på hvorfor lampen lyser og jeg får varselsignal.

 

Er det noe annet den kan varsle om? Kan det være at den varsler om for mye olje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom det lekker litt fra toppdekselpakningen, eller har vært sølt, kan det være krypestrøm som gjør at oljetrykksensoren trigger. Ta av kontakte, vask og tørk godt av og sett den på igjen, så tenker jeg problemet er løst. Hvis ikke, få målt oljetrykket.

Lenke til kommentar

Dersom det lekker litt fra toppdekselpakningen, eller har vært sølt, kan det være krypestrøm som gjør at oljetrykksensoren trigger. Ta av kontakte, vask og tørk godt av og sett den på igjen, så tenker jeg problemet er løst. Hvis ikke, få målt oljetrykket.

Takker for svar, skal se om jeg finner den kontakten.

 

Må vel på verksted for å få målt oljetrykk.

 

Men så lenge det er olje på motoren er det vel ikke farlig å kjøre med vel...

Lenke til kommentar

Kjører du uten oljetrykk er du garantert ett motorhavari.

Pep den rett etter at du startet bilen? Eller etter at du hadde begynt å kjøre?

Prøvekjørte bilen i ca 15 min uten pip... deretter så jeg litt på bilen prutet og betalte. Motoren stod på tomgang i noen minutter før jeg satte meg i og kjørte.

 

Etter noen 100 meter i 30-sonen pep og lyste det i 2-3 sekunder.

 

Har ikke hørt noe etter det.

 

Kan noen forklare meg hva oljetrykket egentlig er godt for?

Lenke til kommentar

olje trykk må du ha på motoren for at den skal få smøring.

det er en pumpe inni motoren som pumer oljen fra bunnpannen og rundt i motoren.

og hvis du ikke har olje trykk, så får ikke lagrene og dette noe smøring.

og det fører til at motoren havarerer.

Lenke til kommentar

olje trykk må du ha på motoren for at den skal få smøring.

det er en pumpe inni motoren som pumer oljen fra bunnpannen og rundt i motoren.

og hvis du ikke har olje trykk, så får ikke lagrene og dette noe smøring.

og det fører til at motoren havarerer.

Da skjønner jeg, tenker nok litt for vanskelig.

 

Når jeg hører ordet trykk tenker jeg trykk i ett lukket gass/veske-tett område.

 

Som du beskriver (ihvertfall slik jeg tenker) er jo det eneste som kan ødelegge oljetrykket er en defekt oljepumpe.

 

Vil oljelampen også reagere på det?

Lenke til kommentar

Håper du har skrevet en god kontrakt med selger. Oljelampe/alarm som lyser og hyler er ikke et bra tegn. Det kan godt være selger visste om dette på forhånd, men unngikk å si det før salget. Oljetrykksfeil kan oppstå og oppdages på forskjellige måter. Det kan godt være at motoren ikke ble varm nok under prøvekjøringen, men da den fikk stå på tomgang litt og du etterpå kjørte rolig avgårde så kom feilen til syne etter hvert som olja ble tynn nok. Kan være alt fra defekt trykksensor (sitter ofte i den ene enden av toppen), som andre nevner; slitte lager (som bare blir verre uten tilstrekkelig oljetrykk), tette oljekanaler og sliten oljepumpe. Feil olje over tid er ikke bra, men skal som regel ikke føre til drastisk fall i oljetrykk slik som hos deg.

 

Hadde en Seat 2002-modell med VW sin 1.4 liters motor tidligere. Etter 7 år med oljeskift etter boka begynte den å blinke og hyle i svinger. Etter hvert også etter å ha blitt kjørt hardt og så la turtallet få roe seg ned litt, f.eks. etter en lang oppoverbakke. Skiftet sensor uten positivt resultat. Fikk den trykkmålt og det var bare så vidt olja seig rundt i systemet. Dessverre hadde motoren hatt lavt oljetrykk såpass lenge (uten at oljelampa hadde varslet, den varsler kun ved akutte tilfeller) at motoren var moden for en kostbar overhaling. Solgte skiten med tap, men opplyste selvfølgelig kjøper om problemet.

 

Så etter du har fått sjekket oljetrykket bør verkstedet kunne fortelle deg om bilen har hatt dette problemet over lengre tid. Har den hatt oljetrykksproblemet lenge bør du få ordnet opp i saken med selger. Hvis alarmen har hylt gjentatte ganger tidligere (den er ikke akkurat lavmælt) har selger opplysningsplikt om dette. Hvis ikke har selger holdt tilbake vesentlig informasjon om bilen og du har en god sak. Blir fort dyrt å overhale eller skifte motor, det var vel ikke akkurat det du hadde i tankene med kjøp av bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...