Evilfish Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 er det sodium fluoride i Norsk drikkevann? jeg drikker ikke mitt vann der jeg bor nå, og jeg smaker betyddelig forskjell her (som det smaker dritt) og oppå fjellet der bestemora mi bodde før. det smaker vannet hærlig. jeg så også bilder fra rør fra vannsystemet. de var jo fulle av dritt.. er vannet i Norge helsefarlig? i såfall hvor farlig? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Det kommer helt ann på hvilket vannverk du får vann ifra og det er jo forskjellig fra sted til sted. Norsk drikkevann er ikke så rent som folk skal ha det til og de fleste store vannverk tilsetter nok ett og annet for å rense drikkevannet. Spesielt gamle vannrør er plaget med belegg og avleiringer innvendig, dette fjernes normalt en gang hvert år ved at de skrur opp trykket og spyler røra rene. Det er veldig sjelden at norsk vann fra krana er helsefarlig å drikke, i de tilfellene det skjer så vil innbyggerne varsles om at vannet skal kokes i en periode. Vannet i f.eks Oslo er faktisk renere rett fra krana enn det vannet man får kjøpt på flaske. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Vannet i f.eks Oslo er faktisk renere rett fra krana enn det vannet man får kjøpt på flaske. Korleis definerer du "renere"? Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Det finnes ikke natriumfluorid i norsk drikkevann. Drikkevannsforskriften i Norge spesifiserer at innholdet av fluorid skal være maksimalt 1,5mg/l. Vannet i Norge er generelt veldig bra, rørene er ikke så bra, men vannet er veldig bra. Det er et krav om minst to hygeniske barrierer, og mengden tilsetningerstoffer er begrenset til eventuell oksygen i tillegg til klor eller ozon. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Vannet i f.eks Oslo er faktisk renere rett fra krana enn det vannet man får kjøpt på flaske. Korleis definerer du "renere"? Det er ikke jeg som definerer renere, jeg mener det var statens helsetilsyn eller noe som testet vannkvaliteten på flaskevann kontra vann fra kran og da var vannet fra kran i Oslo betydelig renere enn noe flaskevann. Det var på nyhetene for 1 års tid siden. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jaja, korleis definerer dei det då? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Jaja, korleis definerer dei det då? Du får ringe de og høre da vet du. EDIT: Her er link til test, og det var bakteriernivå det var snakk om, og det kommunale vannet i de største norske byene innholdt mindre bakterier enn samtlige produkter fra produsentene av flaskevann. Smaken var også vurdert. Test av vannkvalitet Endret 29. mai 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå