Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har søvnproblemer, aggresjonsproblemer og dårlig appetitt

mviken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har store søvnproblemer for tiden. Problemet er at jeg våkner veldig mye om nettene. Jeg bruker innsovningstablettene men ikke så ofte, men har måttet ty til dem nå i det siste da jeg sliter med å faktisk få sove. Jeg ligger bare å vrir meg. Jeg sliter også med appetitten, jeg går dager uten å spise. Sliter også aggresjon, dette har komt i det siste, mistenker for lite søvn. Jeg kan bli fly forbanna for ingenting. Jeg har en 100% og en 50% stilling for å ha råd til å overleve. Jeg drikker ikke mye koffèin, og ikke noe brus/kaffe etter kl. 18. Jeg er skikkelig trøtt og utmattet om dagene men sover ikke midt på dagen.

Noe svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg tror ikke du primært har et søvnproblem, men at dette er uttrykk for, og en del av, en depresjon.

For å kunne stille en depresjonsdiagnose må du ha visse plager, du må være nedfor eller ha særs kort lunte, eller du må ha mistet interessen for tidligere gjøremål. Som oftest er det også søvnproblem, enten innsovningsvansker, hyppig eller tidlig oppvåkning.

Du vil ofte føle deg sliten og tung, og mange er også engstelig og urolige, og bekymrer seg ofte for fremtiden. Mange har hyppige tanker om døden, og noen ønsker også å dø, og en del - ca 600 pr år - tar sine liv.

Matlysten svekkes ofte, men det kan også oppstå trøstespising. Begge deler påvirker vekten. Mange føler seg tappet for energi, og sex lysten og -evnen forsvinner som regel.

Mange isolerer seg sosialt, og holder seg vekke fra venner og kjente.

Har du hatt de fleste av disse plagene det meste av de siste 14 dagene, så er du pr definisjon deprimert. Og slik du beskriver plagene dine, så tror jeg du har ganske mange av disse symptomene. Da må du gå til legen din, slik at du kan få riktig behandling sånn at du kan bli bra igjen.

Ulempen med sovetabeletter er at de slutter å virke etter en stund, og har som bivirkning at du blir mer søvnnløs. Så de må du være veldig forsiktig med.

Lenke til kommentar

Overnevnte er plausible forklaringer på søvnproblemene, men ut i fra den sparsommelige informasjonen han har gitt oss kan vi bare anslå på bakgrunn av statistikk, hva han kan lide av. Hvis mviken kunne satt opp en oversikt over plagene i kronologisk rekkefølge, når hva oppsto, hvordan var det før, både fysisk, psykisk og sosialt, så stiller vi bedre :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det stemmer at jeg også lider av tidlig oppvåkning, nedstemthet og tap av interessen for hobby. Jeg kan isolere meg fra alt som heter sosialt liv i flere dager/uker om jeg får en såkalt depressiv knekk dvs at jeg bare sitter hjemme å sturer i taket og gjør ingenting, føler ikke får å gjøre nåke og orker ingenting...

Har hatt dette problemet siden jeg var 13-14år og pr. dags dato er jeg 19år...

Lenke til kommentar

Hei igjen

Ja, det ser ut som om du har en ubehandlet depresjon. Du må gå til legen og bli henvist til psykolog eller psykiater.

Og du bør først forsøke uten antidepressiva, da det er det som anbefales. De fleste blir helt bra igjen, men her som ofte ellers gjelder det å ikke vente for lenge medd å søke hjelp.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Hei

Depresjon regnes som en sykdom som det finnes behandling for.

Fastlegen er den som skal samordne den helsehjelpen du trenger, og som (i de fleste tilfeller) har henvisingsrett, dvs kan få deg videre i tiltaksskjeden slik at du kommer til spesialisthelsetjenesten.

Helsevesenenet er jo bygd opp i ulike "linjer", der førstelinje er hvor pasienten kan ta kontakt direkte (fastlege, helsestasjon, PPT), mens andrelinje er der pasienten trenger henvisning (spesialister, sykehus, DPS, osv). Denne delen kalles også for "spesialisthelsetjenesten".

For å få komme til en spesialist må du altså først gå til fastlegen din og fortelle hva du sliter med, så vil legen og du sammen finne ut om du skal henvises til andrelinje/spesialisthelsetjenesten.

De fleste fastleger kan "litt om alt", men har ikke spesifikk kunnskap om behandling av depresjon. Hvis du er deprimert må du derfor henvises til en spesialist.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...