Dimitrij Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg skal hente min nye VW Polo på mandag, skriver kontrakt og salgsmelding samtidig. Spørsmålet mitt er hvordan det funker med forsikring. Jeg har ikke noe forsikringsselskap fra før, må forsikringen være i orden før jeg kan hente bilen? Eller kan jeg ordne det dagene etter at jeg har hentet den? Hva er reglene for dette? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg ville ikke levert fra meg en bil hvis kjøper ikke hadde opprettet forsikring på den. Alternativet er at du kjører på gammel eiers forsikring og det er ikke en ønskelig situasjon hvis du skulle være uheldig å komme opp i en ulykke. Kan se for meg litt krangling om diverse ting i en slik situasjon. Før så kunne man få en midlertidig forsikring i slike tilfeller, jeg mener bestemt det kaltes rødt kort eller noe i den duren, jeg anbefaler at du ringer forsikringsselskapet og sjekker om det fremdeles finnes en slik ordning, da er du ihvertfall dekket slik at det ikke oppstår ubehagligheter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Du har ikke lov til å kjøre bilen før du har registert den, og det får du ikke gjort før du har forsikret den. I praksis kjører du bilen hjem på selgers forsikring, men dette bør du avtale spesifikt, det kan være at bilen ikke er forsikret når du kjøper den. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg kjøpte bil for noen måneder siden. Jeg ble enig med mitt forsikringsselskap at forsikring på bilen ble gjort aktiv på meg dagen før jeg skulle dra å hente den. Dersom jeg etter å ha sett på bilen fant ut at jeg ikke skulle ha den så kunne jeg annulere forsikringen og det ville ikke koste meg noen ting. Ved å gjøre det slik kunne forhandler regisrere bilen over på meg og jeg kunne kjøre derfra med vognkort og forsikring på meg selv. Når du kjøper fra privatperson er det vel noen andre regler med vognkort-biten, men de får noen andre forklare. Det virker forøvrig som du har kunnskaper om dette selv også. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Om du er sikker på bilen eller hvertfalll så godt som sikker så tegn forsikring før du drar, skulle det allikevel vise seg at det ikke blir noen handel tar du bare kontakt med forsikringsselskapet og forklarer situasjonen Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Takker for svar. Jeg ringte Gjensidige, men de hadde visst stengt i helgen hvis det ikke handlet om ulykke. Jeg stikker innom forsikringsselskapet i byen her et par timer før jeg henter den og tegner forsikring da. Tror det blir registrert med en gang så da har jeg forsikringen klar når jeg henter den. Man må vel ha forsikring klar for å få gjennom omregistreringen? Jeg bor uansett 5 minutter fra der selgeren bor, og bilen skal stå her hjemme så jeg får vel kjørt den hjem her ihvertfall. Endret 29. mai 2010 av Dimitrij Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Man må vel ha forsikring klar for å få gjennom omregistreringen? Stemmer, det sjekkes før du får tilsendt faktura. Vognkort kommer noen uker etterpå. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Får man noe midlertidig vognkort? Er litt kjedelig å hente bilen og måtte vente ukesvis på å kunne kjøre den. Hvor lang tid vil det ta før den er omregistrert? Endret 29. mai 2010 av Dimitrij Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hvis du drar på tilsynet og leverer salgsmelding og betaler fakturaen kan du stikke innom og hente midlertidig vognkort etterpå. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Takk for tipset. Skal møte selger på trafikkstasjonen for å ordne alt der. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Du kan fint kjøre på vognkort til tidligere eier og, blir du stoppet klarer de fint å sjekke opp om du virkelig er eier av bilen eller ikke selv om du ikke har fått ditt vognkort. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Ordna liksågodt alt når vi var på trafikkstasjonen Fikk midlertidig vognkort og kjører på den nå til jeg får det ordentlige i posten. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Gratulerer med ny bil! Fornøyd med kjøpet? Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Gratulerer med ny bil! Fornøyd med kjøpet? Takker. Yeah, storfornøyd jeg. Litt konebil men, det overlever jeg. Endret 31. mai 2010 av Dimitrij Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå