Gå til innhold

Krone-is eller Krones-is?

90 stemmer

1. 1. Hva sier du?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om ikke det rette navnet er KONE is. Dette fordi formen på isen er som en kone

Ei dame som har lite i toppen, men mykje å dra på rundt livet?

*fjernet bilde*

Tosk, er ikke Irony det der!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi som er litt opp i åra kopler begrepet "krones is" med det at den kostet i åra fra 1955 - 1970 kr. 1,-

Edit:

Min gjetning er at de fleste som er 40 - 50 år kaller den "krones-is" .

I følge Diplomis som selger Krone-is har den aldri kostet 1 krone. Navnet på isen kommer av at firmaet som opprinnelig fant opp denne isen , het Kroneis. Da Diplomis overtok/kjøpte rettigheten på denne isen gikk prisen opp fra 80 øre til 1,20, hvis jeg ikke husker feil.

OT: Båten som er på båtisen heter Rigel og hører for tiden hjemme i Bodø.

Har vært på foredrag med Diplomis :whistle:

Ehh ...

I perioden 1955 - 1970 var jeg barn selv (født 1962) . Og isen kostet en krone - derav navnet på folkemunne "krones is" da dette var den største isen (den tiden) og kostet "en krone" i mange år - og is produsentene selv gjorde et poeng av dette.

Navnet krones is ble et sleng uttrykk for dette produktet nettop pga dette.

Det ble faktisk en liten oppstandelse da prisen ble hevet fra en krone til en krone og tjuefem øre , da prisen ikke var lengre synonymt med navnet krone og "en norsk krone" lengre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ehh ...

I perioden 1955 - 1970 var jeg barn selv (født 1962) . Og isen kostet en krone - derav navnet på folkemunne "krones is" da dette var den største isen (den tiden) og kostet "en krone" i mange år - og is produsentene selv gjorde et poeng av dette.

Navnet krones is ble et sleng uttrykk for dette produktet nettop pga dette.

Det ble faktisk en liten oppstandelse da prisen ble hevet fra en krone til en krone og tjuefem øre , da prisen ikke var lengre synonymt med navnet krone og "en norsk krone" lengre.

Da har jeg nok missforstått.Stoler på at hukommelsen din er bedre enn min :cool:

Endret av brg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...