Gå til innhold

Krone-is eller Krones-is?

90 stemmer

1. 1. Hva sier du?

Anbefalte innlegg

Har diskutert dette med ganske mange,virker som om meningene er ganske delte. Står visstnok krone-is på på selve isen, men det er min oppfatning at mange sier ordet med "s" etter krone ... Dama er uenig :p

pdKroneis.jpg

Derfor har vi opprettet denne pollen, for å avgjøre dette en gang for alle.

What say you?

PS; Spørsmålet er altså ikke hva som er "korrekt", men hva dere synes er mest naturlig å si.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som jeg er i mindretall her ... :p Men har spurt mange jeg kjenner, det har vært sånn ca. 50/50.

I tillegg, gutta i Radiorespepsjonen sa Krones-is, så jeg er ikke helt alene :p

Synes det klinger bedre rett og slett. Og så passer det med at den kostet 1 krone før i tida, én krones-is ;)

EDIT: @Syar. Good man! Få madammen din inn her da, vi trenger stemmene ;)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Krone-is, egentlig Diplom Krone-Is, ble lansert i 1953 av isprodusenten Slotts-Is fra Tønsberg.

Slotts-Is var en del av den sammenslutningen som i dag heter Diplom-Is. Den het opprinnelig «Diplomat», og kostet i begynnelsen 75 øre. Navnet «Krone-Is» fikk den først noen år senere. Dette navnet er siden kopiert av flere. Navnet sitt fikk isen fordi det passet til produsentnavnet, som hadde en kongekrone i sitt symbol. Navnet oppstod altså ikke på grunn av prisen, som var 1 krone i hele 16 år, fra 1955 til 1970.

'Krones-is' er feil, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Vi som er litt opp i åra kopler begrepet "krones is" med det at den kostet i åra fra 1955 - 1970 kr. 1,-

Edit:

Min gjetning er at de fleste som er 40 - 50 år kaller den "krones-is" .

I følge Diplomis som selger Krone-is har den aldri kostet 1 krone. Navnet på isen kommer av at firmaet som opprinnelig fant opp denne isen , het Kroneis. Da Diplomis overtok/kjøpte rettigheten på denne isen gikk prisen opp fra 80 øre til 1,20, hvis jeg ikke husker feil.

OT: Båten som er på båtisen heter Rigel og hører for tiden hjemme i Bodø.

Har vært på foredrag med Diplomis :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...