Gå til innhold

Fractal Design Define R2/R3 erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal bestille R3 når det kommer inn til helga. Får jeg plass til Noctua's NH-D14-kjøleren inni her? Det kommer ikke i veien for ram-brikker og sånt? Det skal monteres på en i7 950 på et ASUS P6X58D-E.

Om prosessorviften din vil kræsje med minnebrikkene dine er helt urelevant for hvilket kabinett du velger! Om du får plass til prosessorviften din i R3 kabinettet vet jeg ikke, men det er helt kurant plass for prosessorvifte der, så det ville vært rart om det ikke var plass.

Lenke til kommentar

Om prosessorviften din vil kræsje med minnebrikkene dine er helt urelevant for hvilket kabinett du velger! Om du får plass til prosessorviften din i R3 kabinettet vet jeg ikke, men det er helt kurant plass for prosessorvifte der, så det ville vært rart om det ikke var plass.

 

ah, såklart. det er jo hovedkortet som bestemmer om det kræsjer med andre komponenter.

 

vel, fant en annen tråd på forumet der en hadde brukt NH-D14 sammen med R2, så da går det nok fint.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er enig i at den er stor, men den er ikke så forferdelig høy. Jeg måler ~ 14 cm fra hovedkortet til toppen av Zalman-kjøleren, jeg har den samme på en midlertidig hyllepc. CM Hyper 212+ måler ~ 16 cm fra hovedkort til enden av kjølerørene.

 

 

 

post-5165-1288906629,9182_thumb.jpg

Bildetekst:

Lch rapporterer direkte fra Fractal Design R3s indre! I forgrunnen ser man den vakre bakre kjøleviften på Gigabytes GTX460 1GB-kort, og i horisonten ovenfor skimter man de kobberkledte toppene på CM Hyper 212+, smukt i kontrast mot den dystre fargen av sidedørens lyddempningsmaterial.

(jeg satte kameraet i tidsutløst modus og fant en god plass i maskinen)

Lenke til kommentar

Hvor mye plass er det i R3 til skjermkort? Og hvordan er kjølingen/kjølemulighetene? Har tenkt å bygge meg en PC (i7-950-system med HD 6950 mest sannsynlig) og vurderer da Fractal Design R3 og Cooler Master CM 690 II Advanced. Bittelitt redd for at R3 vil ha for dårlig plass til et HD 6950, samt at det vil bli litt varmt. Derimot vil jeg sette pris på så lite støy som mulig.

Endret av Mortinius
Lenke til kommentar

Hvor mye plass er det i R3 til skjermkort? Og hvordan er kjølingen/kjølemulighetene? Har tenkt å bygge meg en PC (i7-950-system med HD 6950 mest sannsynlig) og vurderer da Fractal Design R3 og Cooler Master CM 690 II Advanced. Bittelitt redd for at R3 vil ha for dårlig plass til et HD 6950, samt at det vil bli litt varmt. Derimot vil jeg sette pris på så lite støy som mulig.

 

om du leser hardware's test av R3 så mener jeg å huske at kabinettet var godt på termiske egenskaper men nådde ikke til topps out of box. dette var angivelig grunnet støyisoleringen som dekker endel av åpningene, for når disse ble fjernet var det ikke langt unna topp-plassering. men med sju vifteplasser, hvorav 4x 140mm, så bør det vel ikke bli et problem uansett. får se til uka, da får jeg mitt i7-950-system. jeg bestilte med to 140mm Noctua-vifter for å bruke sammen med de to 120mm Fractal Design som følger med. vil tro det skal gå greit...

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor langt 6950 vil bli, men 5870 får akuratt plass.

 

Selv har jeg i5 760 og 5850 og jeg bruker kun 1stk 12cm kabinettvifte av totalt 7 mulige (3stk 14cm og 4stk 12cm) Kan ikke skjønne at kjøling vil være et problem.

Cooling system

* Fan controller for 3 fans included

* 1 rear Fractal Design 120mm @ 1350rpm included

* 1 front Fractal Design 120mm @ 1350rpm included

* 1 front 120mm fan (optional)

* 1 bottom 120mm/140mm fan (optional)

* 1 side panel 120mm/140mm fan (optional)

* 2 top 120mm/140mm fan (optional)

 

Maksimal viftekapasitet er:

3stk 12cm og 4 stk 14 cm

Lenke til kommentar

Nå er de fleste 140mm-plassene også gjort klar for 120mm vifter, så du bommet ikke særlig mye. :]

 

Mortinius: Det er umulig å si noe om i og med at HD69x0 ikke er ute. Maks kortlengde i R3 er ~29 cm hvis jeg husker feil, et HD5870 passer, men ikke HD5970. HD6890 i referansestørrelse skal altså passe.

Hvis kortet først passer i lengden, tror jeg ikke kjøling skal være noe problem. Med positivt trykk i kabinettet, blir mesteparten av den varme luften fra skjermkortet presset ut igjennom de perforerte endestykkene. Du vil nok ikke få en like støysvak maskin som i5/GTX460-boksen jeg satte opp, eller én-vifte-maskinen til magb, dog. Ytelse, varme og støy henger ofte i sammen på en slik måte at det blir vanskelig å maksimere ytelse uten å få problemer med de to andre.

Her er temperaturer og oppsett (klikk på bildet av maskinen):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1251485&view=findpost&p=16140314

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du mener de mattene som dekker viftehullene? De er det ikke farlig å fjerne, men tenk litt gjennom hvilke du fjerner, da du fort kan få problem med mye støv i kabinettet.

Det er heller ikke sikkert at du trenger så mye mer luft, så jeg ville sjekket temperaturene under last først for å se om det i det hele tatt er behov for det.

 

Ja, mente de. Men jeg lurte på om det var farlig å IKKE fjerne noen matter :p fordi jo mer du fjerner jo mer støy vil det vel lage?

Lenke til kommentar

Åja, jeg leste ikke innlegget ditt godt nok ser jeg. Nei, det er ikke nødvendigvis farlig å ikke fjerne dem. Du må nesten se på temperaturene under last for å avgjøre det. Kjør feks prime95 og stress skjermkortet ved å spille eller benchmarke det en stund, og sjekke temperaturene.

Jo varmere det blir i kabinettet, jo mer til viftene på CPU og GPU jobbe for å flytte varmen, så det er ikke gitt hva som vil støye mest.

Lenke til kommentar

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg fikk R3 for noen dager siden og jeg lurte på om det var farlig å ikke fjerne "mattene" på toppen av kabinettet og på siden. Er jo ikke så mange plasser det kommer luft inn nå [...]

 

Spørsmålet er da hvor mange vifter du har i kabinettet, hvor disse er plassert og hvor mye luft de flytter.

 

I utgangspunktet er det definitivt ikke farlig hverken å fjerne eller beholde mattene i vifteposisjonene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bestilt meg Fractal Design R3 Silver Arrow og gleder meg til dette er på plass ;)

 

Henger meg på denne tråden i håp om forslag til mods og annet moro ;)

 

EDIT:

 

Jeg har et HD 6870 kort. Jeg håper og ber til høyere makter om at dette får plass i kabinettet. Ligger jeg dårlig an?

 

EDIT2: Ser ut til at jeg ligger veldig godt an. HD6870 er ca 25 cm. Det er godt innenfor ramma ;)

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...