Gå til innhold

Ny laptop til foto

Anbefalte innlegg

Heisann

Har en god stund vært på utkikk etter ny laptop for og ha til foto når jeg er på farten.

Er jo en god del ute og reiser så er ok at den er portabel også.

Ser jo at de fleste foto sekker er mere for 13-14" laptoper.

Kjøpte en crumpler for og ha til foto og data, men da min gammle acer var 15.4" var denne sekken rett og slett for stor for og ha som håndbagasje på fly så alt for mye arb med det.

Så nå som min acer er avgått med døden er jeg bare nødt og kjøpe noe nytt (Ikke mac)

Har sett en del på denne og tror selv at denne kan være ok, eneste haken er oppløsningen.

Acer timnelineX

Kommer både med 13 og 14" så akkurat der vet jeg ikke hvilken jeg skulle gå for.

Harddisken vil jeg bytte ut med 7200rmp disken jeg har i min gammle, om jeg ikke går for en 80gb ssd

Noen andre gode forslag eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TimelineX serien ser veldig bra ut og har fått gode kritikker, men vær obs på at Lefdal/Elkjøp antagelig har disse modellene til en atskillig gunstigere pris en andre webshops.

3820TG har Intel grafikk og kan ikke måle seg med 4820TG som har ett godt spill skjermkort.

Siden du ikke nevner spilling som bruksområde så kan du antagelig klare deg med 3820TG som koster 5995kr på Lefdal/Elkjøp.

Lenke til kommentar

Tja vet jo aldri nårtig man drar en kabal eller majong :new_woot:

Så må nok ha med bøst skjermkort ja.

Sjekket elkjøp de fører ikke den modellen som jeg kan se :mad:

Og da er jo multicom som ikke er berørt av streiken ett god alternativ.

Amentio er nesten 1000kr billigere, men har den ikke på lager..

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen sjapper som har TimelineX-modellene med i5-450M-prosessoren på lager ennå - ser ut som de kommer et godt stykke ut i juni.

Med unntak av skjermstørrelse og DVD-spiller, kan 13" og 14" fås med de samme spesifikasjonene (prosessor, skjermkort, harddisk, batteripakke) - og skal du sammenlikne priser, bør du ha kontroll på at det er samme konfigurasjon på maskinene du sammenlikner.

Bestilte selv en LX.PSE02.188 (slik som du linket til) fra Amentio for noen dager siden, da var prisen 7656,-. Jeg antok at de siste ukers valutaendringer ville føre til et prishopp - og ganske riktig, dagen etter ble prisen justert opp til 8566,-  :p

Jeg valgte 14" pga det optiske drevet - greit å ha, selv om det blir litt mindre mobilt enn jeg skulle ønske. i5-450M burde holde i massevis, ATI HD 5650 er faktisk et kraftig skjermkort (et solid hakk opp fra 5470), 9-cellers batteri gir deg masse tid, godt med HD-plass - synes det ser veldig bra ut.

Noen utpreget foto-laptop er det nok ikke - alle "budsjett-lappiser" har en billig skjerm, med begrenset innsynsvinkel og langt fra noen strålende fargegjengivelse - men skal du ha en bærbar med en virkelig god skjerm, ryker tusenlappene uhyggelig fort ut...

Lenke til kommentar

Komplett har 450 versjonen på lager og mpx.

Til 8000kr.

Nei skjermen er ikke alverden viktig, da jeg har ett ok oppsett hjemme som jeg bruker meste parten av tiden, men som sagt reiser en del og er da viktig at den klarer og dra PS og LR uten problemer.

Og atden er portabel så jeg kan ha en sekk til pc, og kamera med 2 objektiver.

Er faktisk veldig i tvil om jeg skal gå for 13" eller 14"..

Lenke til kommentar

Personlig så synes jeg at en bærbar skal være akkurat det. Jeg liker 13" maskinen min veldig godt pga størrelsen, men det er jo ikke store forskjellen på 13 og 14 så jeg tror nok at jeg kunne levd med en 14" også. 15,6" eller større synes jeg dog blir i største laget.

Det skiller ca.300gram også mellom de to, det utgjør en pen ørret omtrent. :!:

Lenke til kommentar

Itw:

Du har jagu rett om lagerføringen, tror de 13-tommerne må ha kommet en av de siste dagene.

Vær obs på at den til 8000,- har 6 cellers batteri og HD på 320 GB (skal du ha 9 celler og 640 GB, ryker det ut en tusing til...)  ;)

Hadde ikke jeg sett særlig verdi i CD/DVD-drev, hadde jeg uten tvil gått for 13". Men jeg liker å ha en mulighet for et ekstra fysisk oppstartsdrev, samt kanskje se en DVD-film på tur eller noe. Kan hende jeg angrer meg - får se når den kommer  :)

Lenke til kommentar

Kan hende jeg må finne meg en butikk og teste 14 vs 13...

Ha jo bare hatt 15pluss så...

Skal jo bruke den til dokument behandling osv også så.

Ok så 13 har ikke dvd...

Hmm sr jo problemer der...

Lurer på om det er lenge til 14 er her?

Sitter jo uten laptop nå så er jo litt i beit..

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Vel, en kar fra Amentio ringte meg morgenen etter at jeg bestilte 14-tommeren, og påpekte at de ikke hadde den på lager og lurte på om jeg likevel ville ha den. Da jeg sa "Jepp" og lurte på om de hadde noen nærmere opplysninger om leveringstidspunkt, sa han at det kunne være lurt å ta en telefon til dem om den ikke var levert innen et par ukers tid.

Det skulle vel bety at de håper å kunne levere rundt 10-15 juni, antar jeg.

Lenke til kommentar

Vel, en kar fra Amentio ringte meg morgenen etter at jeg bestilte 14-tommeren, og påpekte at de ikke hadde den på lager og lurte på om jeg likevel ville ha den. Da jeg sa "Jepp" og lurte på om de hadde noen nærmere opplysninger om leveringstidspunkt, sa han at det kunne være lurt å ta en telefon til dem om den ikke var levert innen et par ukers tid.

Jeg har nettop kjøpt denne modellen med 5650 skjermkortet, jeg jobber i Lefdal og har naturligvis kjøpt den der, vi skal være med i prisguide.no, men jeg ser at den ikke er på listen - så jeg tar sjansen og sier at den er på lager og at den koster 6995,-

(Nå får jeg sikkert advarsel - igjen!)

Lenke til kommentar

Som sagt er det forskjellige konfigurasjoner ute og går her.

Den jeg har bestilt er identifisert som LX.PSE02.188, mens den Lefdal selger er LX.PSE02.143. Forskjellen mellom .188 og .143 er at .188 har litt raskere prosessor (2,4 GHz mot 2,26 GHz), større harddisk (640 GB mot 500 GB) og større batterkapasitet (90 Wh mot 67 Wh).  :)

Lenke til kommentar

Hvis det bare er forskjellen mellom i5-450M og i5-430M som du er litt skeptisk til, så er det egentlig ikke all verdens forskjell i praksis. 

Hvis du tenker deg at 430 (2,26 GHz) trenger 17 sekunder på å prosessere ferdig en oppgave, vi du spare 1 sekund ved å bytte til 450 (2,4 GHz) - den vi altså (teoretisk) trenge 16 sekunder på samme oppgaven. Og da blir vel spørsmålet hvor mye det sekundet rettferdiggjør av høyere pris...

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt TimelineX 5820 TG (15,6")

Er veldig godt fornøyd med den, kjører photoshop utmerket.

Bruker den en god del til foto, men foretrekker å koble på en ekstern skjerm (en Dell 24")

I og med at det er TN panel i Laptopen er det ganske dårlig innsynsvinkel, og mye dårlige farger enn hva det er i dellskjermen min.

Desverre har de fleste laptops TN-panel (er usikker på hva apple bruker i sine, men så at macbook var utelukket uansett).

Litt dårlig oppløsning, men med å fløtte oppgavelinja til siden på skjermen så du har full høyde å jobbe på er ikke dette noe veldig stort problem.

Alt i alt veldig godt fornøyd med laptopen, men som sagt 3 minus med farger, oppløsning og innsynsvinkel.

Lenke til kommentar

Ja skjerm problemet er nok der uansett i denne pris klassen.

Er jo bare foto på hobby, så er jo ikke slik stress heller, og som sagt tiligere har stasjonær hjemme med bedre skjerm og kalibrering, så er egentlig bare for og ha noe på farten, da jeg er halve året ute i jobb.

Viktigste er at jeg slipper og sitte og vente på PS og LR når jeg holder på.

Ok hadde faktisk ikke fått med meg at den levertes med 430 og 5650.

Trodde det var enten 430 og 5450 eller 450 og 5650.

Klart de 1500kr er jo en SSD disk det...

Og ett sekund er jo ikke allverden, men lir jo noe i løpe av ett år :innocent:

Eneste jeg må finne ut nå er 13" eller 14" er veldig i tvil der, vet ikke helt om jeg klarer meg uten cd-rom.

Ikke det, alt ligger jo på nett i dag så er jo ikke noe problem sånn sett, men er jo det når man plutselig skal brenne en cd til bilen på farta hva da...

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Jøss - det gikk litt fortere, ja... Fikk leveringsbekreftelse på mail for en time siden. Riktignok har ikke Posten scannet pakken inn ennå, men forhåpentligvis dukker en korrekt spesifisert laptop opp fortere enn ventet.  :) Vet da F om streiken får noen innvirkning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...