Gå til innhold

Feriepenger eller vanlig lønn?

kerti

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i Oslo Kommune, og begynte der i september i fjor. Før dette var jeg sykemeldt, så jeg har ikke opparbeidet meg så mye feriepenger (da NAV kun betaler feriepenger for de 48 første dagene av sykemeldingsperioden). Jeg hadde derfor regnet med at jeg fikk ganske lite feriepenger fra oslo kommune i år, da feriepengegrunnlaget mitt var ca 100 000. Snakket med ei om dette i går, og hun mente det at hvis man hadde såpass lavt feriepengegrunnlag, slik at man fikk mindre feriepenger enn det man vanligvis får i lønn, så vil man heller få en skattefri lønning i juni, istedet for feriepengene. Lurer på om noen her vet om det stemmer? Det hadde jo hjulpet meg VELDIG mye hvis det gjorde det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

Hvis han tjener 15.000 etter skatt til vanlig, og bare får 10.000 i feriepenger så blir det jo straff for han siden han har vært syk, og det blir jo ikke rett.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen her vet om det stemmer? Det hadde jo hjulpet meg VELDIG mye hvis det gjorde det ;)

Det stemmer ikke.

Du vil uansett få utbetalt feriepengene du opparbeidet deg i fjor i år (som er 12% av 100 000 hvis du har 5 uker ferie) uten forskuddstrekk av skatt.

Hvis du tar ut 5 uker ferie i år, vil du få lønn for de resterende 11 mnd (nøyaktig 12 mnd minus 5 uker). Du vil ikke få utbetalt lønn for de 5 ukene du tar ferie.

Hvis du ikke tar ut ferie i år får du utbetalt lønn for 12 mnd som det trekkes forskuddsskatt fra (i tillegg til at du får utbetalt feriepenger uten forskuddstrekk).

Noen nyttige linker:

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Okey, takk for svar. Skal se i tariffavtalen om det står noe. Greia er at jeg må ihvertfall ta 3 uker ferie, da arbeidsstedet mitt er stengt i tre uker, så jeg kommer uansett til å tape endel penger på det her ser det ut til.

Lenke til kommentar

nå skal det og nevnes at du er pålagt og ta ut 5 uker ferie , det er leger ikke tillat og "selge" feriedagene eller overføre dager til neste år . 3 av de har du krav på skal være i fellesferien .

Riktig, men den finnes endel unntak, blant annet § 5. (5) som gjelder trådstarter. Slik jeg forstår trådstarter stenger virksomheten i tre uker dermed må han ta ferie da, men han la være å ta de resterende 2 ukene hvis han ikke får nok feriepenger til å dekke tap av lønn.

"

§ 5. Feriefritidens lengde

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

"

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Et spørsmål:

Man betaler ikke skatt på de utbetalte feriepengene (fordi det har man betalt gjennom de andre mnd året før). Men hvis man ikke har feriepenger og tar ut bare 2 av 4 uker, blir det null skatt i juni da? Spørsmålet er altså om 0% skatt den mnd feriepengene blir utbetalt i er knyttet til utbetalings-mnd eller bare feriepengene? Evnt justeringer av skatten kommer jo uansett til likningsoppgjøret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...