Gå til innhold

Nytt 7D eller brukt 1D Mark III


Anbefalte innlegg

Tja overskriften sier vel sitt... kamera brukes stort sett til actionfotos

I dag har jeg en 30D som jeg har vært strålende fornøyd med, og som fortsatt skal brukes, men trenger enda et hus da mitt gamle 350D har

takket for seg.

 

Ser at prisen på nyt 7D og brukt D1 mark3 er nesten det samme(om man leter litt)

 

Noen som har noen innspill??

Endret av PCen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da finner du billig brukt 1DmkIII - til 11.5k håper jeg det ikke er for slitt.. :)

 

1DmkIII har overlegen skuddtakt, autofokus og byggekvalitet, men er stor og tung.

 

7D har fancy ting som LCD-linjer i søkeren, film og annet, men 1DmkIII er et proffkamera med bedre basisting.

 

Gidder du å drasse på 1DmkIII, og trenger værtetting, skuddtakt og enormt buffer - så er det den. :)

 

Vidvinkel - alle EF-objektiver vil bli merkbart videre på 1DmkIII enn på 7D, men du får med 1.3x cropfaktor ikke fullt så vid vinkel som det ville vært på fullframe, og du kan ikke bruke de videste EF-S-objektiver som 7D kan.

 

..Og ja - tross markant mindre pixler skulle 7D være best av de to på høy ISO, med den nyere sensoren.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke [..] EF-S-objektiver som 7D kan.

 

Dette er et viktig poeng. Du skriver ikke hva slags optikk du har, men hvis mye av den er tilpasset crop må du legge på en del penger for å bytte ut glasset..

 

For å ta meg selv som eksempel: Jeg sikler på 5DmkII, men da må jeg bytte ut alt glasset jeg har.. (Tamron 17-50, Sigma 30, Sigma 50-150 og Canon 60..)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hva slags objektiver kan jeg ikke bruke på fullformat og hvorfor??

 

Ingen EF-S objektiver passer på fullformat, og tredjeparts optikk beregnet for cropkameraer vil gi kraftig vignettering selv om du får satt de på. De to du nevner vil fungere fint på fullformat, men vil få en annen bildevinkel. 1D Mark III er ikke fullformat, men har de samme begrensningene (men noe mindre vignettering på tredjeparts optikk bergent for crop).

 

Er du fornøyd med 30D som actionkamera så er 7D også bra nok. Brukt i forhold til nytt er aldri enkelt, personlig ville jeg valgt nytt gitt at det er bra nok. Jeg kjøpte 7D i februar/mars når jeg oppdaget at det ikke kom noen 60D da heller. Jeg skulle gjerne hatt sensoren (og autofokusen) til 1D MK IV i et 50D/7D lignende hus, men ville ikke kjøpt en 1D selv om jeg hadde hatt råd på grunn av størrelse og vekt.

 

Edit: Rettet skrivefeil, forøvrig godt fornøyd med 7D så langt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

EF-S og annen optikk beregnet for crop vil ha for liten bildesirkel - bildet vil ikke dekke hele sensoren. EF-S-objektiver vil, dersom du nå skulle klare å tvinge et på (det passer nemlig ikke), kunne stikke så mye ut bak at speilet slår borti. Sigma kaller sin crop-optikk for "DC".

1D, med sin 1.3x crop-sensor, skal kun ha objektiver som også passer på fullframe.

Lenke til kommentar

Da finner du billig brukt 1DmkIII - til 11.5k håper jeg det ikke er for slitt.. :)

 

1DmkIII har overlegen skuddtakt, autofokus og byggekvalitet, men er stor og tung.

 

7D har fancy ting som LCD-linjer i søkeren, film og annet, men 1DmkIII er et proffkamera med bedre basisting.

 

Gidder du å drasse på 1DmkIII, og trenger værtetting, skuddtakt og enormt buffer - så er det den. :)

 

Vidvinkel - alle EF-objektiver vil bli merkbart videre på 1DmkIII enn på 7D, men du får med 1.3x cropfaktor ikke fullt så vid vinkel som det ville vært på fullframe, og du kan ikke bruke de videste EF-S-objektiver som 7D kan.

 

..Og ja - tross markant mindre pixler skulle 7D være best av de to på høy ISO, med den nyere sensoren.

 

Nå er vel ikke værtettingen på 7D noe særlig dårligere da, skuddtakten på en 7D er heller ikke så værst :cool:

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke værtettingen på 7D noe særlig dårligere da, skuddtakten på en 7D er heller ikke så værst :cool:

Nja - den ekstra værtettingen, kunne jeg nok ha skrevet. Det er vel noe lignende at 7D tåler høljregn, men at 1D også tåler troperegn i snøstorm. Eller noe. For de fleste tåler begge mer enn fotografen - bare pass på at objektivet også er værtettet.

Det er ellers en forskjell opp fra 8fps tl 10fps, og bufferet på 1DmkIII er merkbart større..

 

Men - enig - for de flestes formål leverer 7D varen på begge områder - selv om proffhuset har det lille ekstra begge steder.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...