Gå til innhold

Hvordan føre kjøregodtgjørelse? + andre ting...


Anbefalte innlegg

Enkeltpersonforetak under 50.000kr året. Kun Enhetsregisteret.

Temaet er : Fradrag på skatten...

 

Spørsmål 1 :

Bilkostnader

Bruker innehaver/deltaker bil i næringen, kan man ha fradragsrett for bilholdet. Det er to modeller for fradragsføring, avhengig av bruken, kjørelengde og biltype.

 

Næringsdrivende som får godkjent egen bil som yrkesbil kan gjøre fradrag for alle faktiske kostnader ved bilholdet i virksomhetens regnskap. Eventuell privat bruk skal tilbakeføres. Kjøres imidlertid bilen under 6000 km i året i næring, skal det føres en km sats på kr 3,65 (3,70 i Tromsø) per kilometer per år i stedet for å kostnadsføre faktiske kostnader. I spesielle tilfeller vil kostnadene til kjøretøy som kjøres under 6000 km i næring, kunne utgiftsføres. Kjøring i yrket bør dokumenteres med kjørebok.

Det blir litt kjøring på meg med min private bil, så jeg må finne den mest fornuftige måten å få skattefradrag for bilbruken på...

 

Jeg vil neppe kjøre opp mot 6000km, så jeg kan ikke føre alle utgifter på firmaet og trekke fra privat bruk...

Jeg må føre kjørebok med 3,65kr pr km... Jeg kan ikke ta mer pr km.?

 

Rett og slett, forslag til hvordan dette bør gjøres fornuftig...

 

 

Spørsmål 2 :

Samme spørsmål som 1. egentlig, bare angående mobiltelefon...

Jeg har smarttelefon som et redskap innen næringen (ordre, faktura, timelogging, kjørebok)

å synes det skal være mulig å utgiftsføre hele mobiltelefonen (inkl nedbetalingen på telefonen og mnd pris på abbonnementet) å helle trekke fra privat bruk...

 

 

Spørsmål 3 :

Leiekostnader

 

Spørsmål:

Jeg har et enkeltpersonforetak. Trenger nå å leie et lite verkstedlokale m/kontor. Kan utgiftene til dette trekkes fra inntekten?

Svar:

 

Så lenge dette lokalet er utenfor din faste bopel kan du utgiftsføre hele leiekostnaden. Leiekostnader anses som en driftskostnad og føres vanligvis på konto 6300.

Jeg har et uthus jeg vil leie ut til bedriften som kontor/verksted, men det hører til min eiendom..

betyr Bopel Huset man bor og sover i, eller eiendommen man eier...?

 

 

Eller skal jeg ringe bedin å spørre... Viste ikke om "narviktelefonen" jeg... :roll:

Endret av Tore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Kjøregodtgjørelse utgiftsføres slik:

 

Debet 7080 Bruk av privatbil i næring Kredit 2057 Bruk av privatbil i næring

 

Og for ryddighetens skyld bør kjøregodtgjørelsen også betales ut i konkrete penger fra foretakets konto til din private, slik:

Debet 2061 Uttak kontanter til privat Kredit 1920 Bankkonto,

samtidig som alle kostnadene med bilen betales fra din private konto.

 

Slik reglene er nå, så skal man betale full firmabilskatt (28% skatt av 30% av bilens listepris, pluss diverse andre spesialregler) om bilen brukes mer enn 6000 km i næring, men med en begrensningsregel som sier at beløpet man får lagt til i inntekten og skatte av, ikke skal være mer enn 75% av de samlede bilutgiftene. Det vil i praksis si at det lønner seg dårlig å kjøre mer enn 6000 km i næring, og samtidig bruke bilen privat, med mindre den private bruken er veldig omfattende (mer enn 75% av bilbruken privat, og samtidig mer enn 6000 km i næring). Poenget jeg vil fram til er at kjøregodtgjørelse på 3,65 høyst sannsynlig er den gunstigste løsningen, kontra å kjøre mer enn 6000 i næring og noe, men ikke veldig mye, privat.

 

2) Spørsmålet om mobiltelefon og bredbånd er besvart flere ganger her på forumet, både av meg og andre. Kort sagt, alle telefonutgiftene kan utgiftsføres og betales av foretaket, samt at du ved årsoppgjøret inntektsfører et beløp på 4000 (6000 om du har mer enn et abonnement; mobil, fasttelefon, bredbånd..). Alle teletorg/innholdstjenester etc skal i teorien trekkes ut fra regningene og legges til dette sjablongbeløpet, men hvor mange som gjør det i praksis er en annen sak... Dette er samme reglene som for lønnsmottakere med fri telefon fra arbeidsgiver.

 

Det over gjelder abonnementet, innkjøpskostnadene med telefonen er en annen sak, som i likhet med alle andre ting som brukes både i foretaket og privat skal fordeles i henhold til bruken. Teleselskapene med sin subsidiering av telefoner er jo veldig glade i å blande sammen innkjøpskostnader og brukskostnader, noe som forsåvidt kan være en god ting: Koster telefonen f.eks. 1 krone i innkjøp, og fordelingen næring/privat er 50/50, så blir det 50 øre på hver, samt at hele det dyre abonnementet (som inkluderer, men ikke spesifiserer, nedbetaling av telefonen) minus sjablongbeløpet kan utgiftsføres på foretaket.

 

3) Å leie et uthus av deg selv ser jeg ikke noe poeng i. Selv om denne utgiften vil være fradragsberettiget for foretaket, så er inntekten for deg som privatperson så vidt jeg vet skattepliktig, med andre ord ender det som et unødig komplisert nullsum-spill. Da blir det mer gunstig å føre uthuset inn i foretaket som et driftsmiddel, enten på saldogruppe H (Bygg og anlegg) eller I (forretningsbygg), slik at det kan avskrives, og vedlikeholdskostnadene fradragsføres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...