Stigma Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Hei, Jeg har vært litt usikker på hva AMD64 og i386 faktisk refererer til. Ofte kan du velge forksjellige versjoner av programvare med disse annoteringene. Jeg regner med at det benevner hva slags CPU instruksjonssett som programmet er lager for å kunne bruke, men betyr AMD64 i praksis alle CPUer med 64bit støtte, eller er det kun AMD prosessoreer med 64bit? Det er "AMD64" som forvirrer meg litt - jeg vet ikke om navnet bare kommer av at AMD var først ute med 64bit og dermed la grunnlaget for 64bit instruksjonssettene som brukes eller om AMD64 faktisk bare er for AMD prosessorer. Kort sagt, når du får spørsmål om AMD64 vs. i386, er det i praksis bare spørsmål om du vil ha 32bit eller 64bit versjonen? Kunne en Core2 prosessor kjørt et program med AMD64 instruksjoner for eksempel? Jeg regner med det er tilfellet, men om noen kunne bekreftet det (gjerne med et godt utfyllende svar) så slipper jeg å være usikker og basere meg på anntagelser vedrørende dette i fremtiden På forhånd takk, hvis noen gidder å svare på noe som kanskje er et litt dumt/åpenlyst spørsmål -Stigma Endret 28. mai 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Wikipedia er en kjekk plass for slik informasjon. AMD var først med 64-bit utvidelse av den kjente i386 arkitekturen. Intel fulgte opp med noe som er svært likt, men de har naturligvis et annet navn på det. Ingen vil merke forskjellen i praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå