Gå til innhold

14-åring skal kanskje kjøpe aksjer (TRENGER SVAR !)

Stalthy

Anbefalte innlegg

2% hver dag hørtes kanskje litt for vanvittig ut. Men når ting skal være sagt så greier flere daytradere fint en 3-sifra avkastning hvert år. Leste blant annet Oddmund Grøtte tradet riktig 89% av tilfellene over 4 år eller noe. Blir fort en del prosenter av det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo han danske skalpern som økte porteføljen fra 29 000 til 4 200 000 kroner ved årets slutt. Tror dog ikke han klarte å opprettholde veksttakten og han hadde ganske store drawbacks såvidt jeg husker. Men uansett innenfor trading kan man tjene MYE penger fort hvis man finner de rette mekanismene å trade, jobber hardt og er disiplinert.

Artikkel om han her.

Lenke til kommentar

Er det "juks" å drive med gearing? Hvis ikke ser jeg ikke hvordan det er relevant.

Han tok åpenbart ikke så forferdelig høy risiko så lenge han tradet innenfor reglene sine. Hvis ikke hadde han blitt wipet ut iløpet av de 25 000 handlene sine. Man kan få ganske lange loosing-streaks når man trader så hyppig, men det at man allikevel vokser så hurtig tyder på at man har en god money management. Du overlever ikke i det lange løp med å ta for mye risiko, før eller senere mister du store deler av eller hele egenkapitalen. (Nå snakker jeg altså fra om etter at han startet med de 29 000 kronene, ikke hva han gjorde før dette, da tok han riktig nok for mye risiko ved dette og ble straffet for det.)

Lenke til kommentar

Og ut fra dette sidesporet er deres svar til Trådstarter hva? At han ikke skal prøve seg i markedet fordi han ikke vil lære noe? Det er nettopp det som er målet her, ikke enorm avkastning. Han får ikke stor avkastning på 1000 kroner uansett om han setter pengene i aksjer, fond eller på høyrentekonto. Jeg vil påstå at den interessen og læringskurven han kan få er mye mer verdt enn evt. alternativkostnad.

Endret av Tindron
Lenke til kommentar

Ingen påstand, men mål.

Jeg har lært meg å sette høye mål og det gjør hele livet mer spennende å leve.

I min personlige oversikt så tar jeg også ut skatt på et daglig plan, dette reinvesteres ikke. Jeg bruker heller aldri hele beløpet som står på depoet. På dager som vi har sett i det siste halve året så har jeg en "regel" om å maks bruke halve beløpet, dette for å kunne snitte seg ned ved plutselig fall i aksjekursen.

Rent matematisk så er regnestykket ditt riktig ved å kun regne brt fortjeneste og reinvestere hele beløpet hver dag med gårsdagens gevinst. I mitt tilfelle er det mye flere faktorer jeg må ta hensyn til.

Jeg lever delvis av aksjehandel, det blir derfor tatt ut en god del beløp fra depot iløpet av et år. Dette er gevinst som heller ikke "reinvesteres" på børs, men i goder som reise, familie, lån etc.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Og ut fra dette sidesporet er deres svar til Trådstarter hva? At han ikke skal prøve seg i markedet fordi han ikke vil lære noe? Det er nettopp det som er målet her, ikke enorm avkastning. Han får ikke stor avkastning på 1000 kroner uansett om han setter pengene i aksjer, fond eller på høyrentekonto. Jeg vil påstå at den interessen og læringskurven han kan få er mye mer verdt enn evt. alternativkostnad.

Les gjennom tråden før du skal leke forumpoliti. Konklusjonen du kommer med har vært nevnt flere ganger allerede, blant annet av undertegnede.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal ikke være aldersgrense på aksjer nei. Begynte selv da jeg var 16-17 år. Har du tenkt å bruke et par tusenlapper kun så er det mye smartere å sette pengene inn på BSU. Kurtasje (avgifter) vil spise opp alt av avkastning. Dersom du likevel vil kjøpe aksjer så er firmaer som Aker Solutions, Seadrill, Acergy, Petroleum Geo-Services, Yara osv sikre selskaper som ikke akkurat går konkurs neste, men som heller fint kan doble seg på noen års sikt. Sett deg ned og følg aksjemarkedet et år først. Plukk deg ut 2-3 aksjer som du følger med ekstra på. Følg kurs fra dag til dag. Når du har følgt meg en stund så finner du ut når en aksjer er "billig" og når den har steget for mye. Legg merke til hvilke nyheter som påvirker aksjens kurs. Lykke til.

Det er 18-årsgrense på å åpne en akjse-konto så det er vel egentlig en aldersgrense ettersom akjsene ikke kan stå i ditt navn før du er 18?

Glem det leste ikke riktig :p

Det er bare kunder over 18 år som kan få tilgang til Aksjehandel på Internett.
Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Skal ikke være aldersgrense på aksjer nei. Begynte selv da jeg var 16-17 år. Har du tenkt å bruke et par tusenlapper kun så er det mye smartere å sette pengene inn på BSU. Kurtasje (avgifter) vil spise opp alt av avkastning. Dersom du likevel vil kjøpe aksjer så er firmaer som Aker Solutions, Seadrill, Acergy, Petroleum Geo-Services, Yara osv sikre selskaper som ikke akkurat går konkurs neste, men som heller fint kan doble seg på noen års sikt. Sett deg ned og følg aksjemarkedet et år først. Plukk deg ut 2-3 aksjer som du følger med ekstra på. Følg kurs fra dag til dag. Når du har følgt meg en stund så finner du ut når en aksjer er "billig" og når den har steget for mye. Legg merke til hvilke nyheter som påvirker aksjens kurs. Lykke til.

Det er 18-årsgrense på å åpne en akjse-konto så det er vel egentlig en aldersgrense ettersom akjsene ikke kan stå i ditt navn før du er 18?

Glem det leste ikke riktig :p

Det er bare kunder over 18 år som kan få tilgang til Aksjehandel på Internett.

Det er delvis korrekt at det er 18 år aldersgrense for å handle over internett. Noen meglerhus, jeg vet Dnb Markets, krever at man er 18.

Jeg tror Nordnet ikke krever det. Og jeg vet Etrade, eller Saxo-etrade som det heter nå, ikke krever det heller.

Etrade er kanskje veldig fint for deg. De har et velkomsttilbud der du får aksjer for 500 kr! Eneste forutsetning er at du foretar en handel. Kurtasjen er 49 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...