Gå til innhold

Du som er/har vært kristen, hva er/var kristendommen for deg?

Anbefalte innlegg

Vi snakker og diskuterer mye om kristendom her. Men det er jo så enormt stor forskjell på hva kristendommen betyr for mennesker.

Noen kan være hardbakka MCkarer, som kjører rundt, doper seg, stjeler, voldtar (jeg sier ikke at MC folk voldtar, prøver bare å gjøre denne gitte karen veldig fæl:) - men samtidig mener han er personlig kristen

Noen sier de tror på Gud, og der stopper det. Man blar litt i bibelen, går i kirken i ny og ne, og eller lever livet som de ønsker.

Så har man de som tenker "kristelig" 24/7, alt de snakker om er Jesus, jesus jesus... De gir hva de har til menigheten, de er med på alt, de bruker all sin tid på "kristne ting"

Også har man nok like mange andre alternativer som det finnes kristne

For min del, jeg har gått bort fra kristendommen.. ganske nylig, en prosess de siste få årene.

Kristendommen for meg bestod av medlemskap i en karismatisk menighet som hadde mange meninger om hva som var rett og galt. På ungdomsmøtene kunne temaet for eksempel være gjennomsyret av at man skal avstå fra onani (jeg hadde dårlig samvittighet etter hvert runk i hele tenårene)

Alkohol var helt klart en ultra-fyfy ting, jeg var full for første gang som ca 20 åring (og er nesten bitter på all moroa jeg gikk glipp av i tenårene :)

Jeg var på bønnemøter, var med på evangelisering, reiste på leirer, ba, leste bibelen, skulle bli evangelist når jeg ble stor...

Det var deler av min historie, hvordan er det med dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ærlig si jeg er kristen. Jeg kommer hverken fra en kristen familie og har heller ikke fått noe særlig opplæring rundt dette heller. Jeg er ikke en "full time" kristen, men ber opptil flere ganger daglig. En slags typisk "norskkristen", som går i kirken i julen og på 17.mai.

Men i det siste har jeg virkelig blitt en mer troende, altså mer kristen. Svært få vet dette og grunnet dette er at jeg hadde en ikke så veldig heldig opplevelse fra vei hjem fra et konfirmasjonsmøte i sjømannskirken i Spania. Jeg tviholdt altså på en bønnekrans jeg hadde fått samme dag, og lovet Gud jeg skulle bli flinkere til å be. Hver dag, regelmessig og ikke bare når jeg var i trøbbel. Hehe.

Alkohol har aldri vært et problem, noe jeg er ytterst glad for. Jeg er klar for å leve resten av mitt ungdomsliv fullt og helt ut!

Kan jeg tolerere dette, kan Gud og. :)

Endret av J.Kristine
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kristen og her ikke vært det på snart førti år. Jeg har ingen tilbøyligheter til å tro på noe som ikke har et minstemål av håndfasthet (Med håndfasthet mener jeg bevis, reperterbare bevis. For meg gjelder ikke det religiøse kaller personlige bevis, da jeg VET utmerket godt at du kan lure hjernen til å se det du vil se og da ser du det til slutt også... enten i form av "tegn" der du selv setter svar kriteriene ettersom de kommer eller i form av "syn", der de samme "svar kriteriene" gjelder. Hva andre måtte oppleve tar jeg også med en klype salt....) og trives godt med det. Det har vist seg å være rett for meg. Å hoppe på grunnløse forklaringer har aldri vært noe for meg, noe som sikkert kan ha noe med jobbene jeg har hatt, først en masse år som feilsøker på elektriske/elektroniske feil på tog og så som test ingeniør på prototyper og ingen av stedene kunne jeg tro... Jeg måtte ha håndfaste bevis, gjerne repeterbare bevis.

Men jeg har vært kristen en gang. Jeg begynte å tvile som tretten åring og den tvilen ble bare større og større til jeg som femten seksten åring endelig klarte å fri meg fra tankefengslet, som jeg kaller religion. Jeg visste ikke at jeg var ateist da, men har levd som en fri mann siden da og det var utrolig deilig å slippe å måtte ta høyde for dårlig samvittighet for noe så naturlig som å nappe litt i løken (som faktisk sikrer frisk sed og er helt naturlig å gjøre) og lignende ting kristendommens doktriner ser på som "synd". Er det noe jeg ikke savner så er det den kunstige og unaturlige "synden" de kristne blir pålagt å tro på. Det blir som å la seg smitte med AIDS (ekvalenten til arvesynd) og fly og håpe noen finner en kur mot det, i form av jesus... Totalt unyttig når en kan forbli frisk og sunn uten denne selvpålagte sykdommen....

Jeg har oppdratt ungene mine uten noen tro. Er det noe de spør om så er jeg nøye på at jeg svarer de med sannhet så langt vi i dag kjenner den sannheten og da sier det seg selv at religiøs tro, som basserer seg på påstander, faller imellom ganske fort. Hjemme hos oss blir ting som ærlighet (herunder stjele, lyve, undra, unvike, osv (Nei, en trenger ikke de ti bud for å gjøre det!)), oppriktighet og det positive satt veldig høyt, samt at jeg hele tiden lærer dem til å ha et kritisk og rasjonelt syn på ting bassert på logikk og ikke på tro. Jeg forsøker å lære dem å se på ting fra flere sider og ikke bare hoppe til den siden de liker best. Og det har vi lyktes med så langt. De kan tro på hva pokker de vil, det eneste jeg har forlangt, og forlanger, er at de skal se an det de måtte tro på på en skikkelig måte og at det må være et minstemål av sannhet i det. (Jada, igjen faller religion utenfor pgs påstandene der...). Hvis de en dag kommer til å tro på en gud så er det opp til dem, det er altså ikke jeg som har lært dem dette uten å spørre dem først, noe jeg finner viktig, da barn ikke er disipler av voksne, men egne individer som også kan få være med å bestemme deres eget liv. Så langt har dette funket bra, på alle seks.... :)

Lenke til kommentar

Ordet kristen er idag omtrent meningsløst.

Spør du 10 folk på gata får du 10 forskjellige forklaringer. Det er naturlig da vi lever i et postmodernistisk samfunn hvor enhver definerer sin egen virkelighet. Det er bruk-og-kast samfunn i forhold til ideer.

Sett dere ned noen uker og studer Jesu lignelser i evangeliene og finn ut hva det vil si å være kristen. Det vil danne et godt grunnlag for mange av trådene rundt kristenliv på diskusjon.no

Lenke til kommentar

Ordet kristen er idag omtrent meningsløst.

Spør du 10 folk på gata får du 10 forskjellige forklaringer. Det er naturlig da vi lever i et postmodernistisk samfunn hvor enhver definerer sin egen virkelighet. Det er bruk-og-kast samfunn i forhold til ideer.

Sett dere ned noen uker og studer Jesu lignelser i evangeliene og finn ut hva det vil si å være kristen. Det vil danne et godt grunnlag for mange av trådene rundt kristenliv på diskusjon.no

Hvem bruk og kast samfunn? Har jeg ikke merket noe til hjemme hos meg, så dette tror jeg er en generalisering fra kristent hold, en slags "der ser du hvordan det går når folk blir sekulære" greie fra kristenpropagandaen... For det en ingen som bruker og kaster en dritt hjemme hos oss ihvertfall, det er helt umulig med seks unger...

Sette meg ned i noen uker og studer jesus lignelser? Du er klar over hva du sier? Du tror vist at disse ligneslene er spesielt intelligente eller meget sigende du, eller noe slik, og derfor verdt en studie, men for meg er de ikke det. Alt jeg ser i de lignelsene er rip off fra andre religioner og plagiat av eldre ordtak og ikke noe nytt og bane brytende i det hele tatt og hvis det er å være kristen så er det ihvertfall ikke noe for meg! (ikke at det er det uansett, men ihvertfall ikke når det ikke byr på noe mer orginalt enn jesus sine lignelser liksom)

Nei, hadde det vært noe tak i denne jesus fyren hadde han kommet med menneske rettighetene, yttrings frihet og likestilling, DA hadde jeg hatt respekt for fyren. Isteden var han bare et plagiat av sin tid, der slaveri var en grei ting så lenge du ikke slo ihjel slaven din (hvis det tok to dager var det greit å slå ham ihjel da...) og sykdommer ble drevet inn i griser. (Noe grisen sikkert var glad for...) . Her har vi altså en fyr som etter sigende har makten til å bli kvitt blindhet og andre sykdommer for godt, men hva klarer stakkaren? Jo, han klarte bare å kurere et par blinde.... Og dette er helten i kristendommen? Dette er fyren du vil ha oss til å studere i noen uker? ......? Ikke en fyr som er verdt mer enn et par minutter i mine øyne, da jeg kan stable på bena flere lister med folk som imponerte meg langt mer enn denne fyren, påstandene om mirakler til tross!

Du må da kunne finne en fyr som er bedre enn dette jalremann? Virkelig?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det jeg mener med bruk-og-kast samfunn er at mange mennesker henter enkelte tanker eller verdier fra ulike tankestrømninger (alle slags ismer) og lever etter dem. Litt fra vesten, litt fra østen. Alt som får meg til å bli mest lykkelig tar man så har man sin egen sannhet som funker for seg selv. Dette er post-modernisme i et nøtteskall som gjenspeiler opinionen.

Jesus var forrsten for menneskerettigheter, ytringsfrihet og likestilling. Dette er et resultat av "å elske sin neste som seg selv". Jesus var på jorden i kort tid og la kun et fundament. William Wilberforce, gjorde slutt på slaveriet basert på Jesu lære. Jesus forholdte seg til kvinner på en spesiell måte i en tid hvor dette var ikke var politisk korrekt. Jesus undertrykte ikke menneskers meninger, han utfordret dem.

Endret av jalremann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...