Gå til innhold

Finne penger på bakken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

haha, da skal jeg ta danskebåten. Bare for å sjekke hvor mye penger jeg kan finne.

Hadde jeg funnet pengene på gata så hadde jeg tatt dem. Og 150 tusen får plass i en lommebok hvis den er stor. Jeg fikk plass i lomma da. Dem var så slettne og fine at dem tok minimalt med plass : D ca 2 cm tjukk bunke med tusenlapper er det ikke hver dag man har i lomma. Hvertfall ikke til eget forbruk : P

Lenke til kommentar

Har vel funnet 100 lapper og 50 lapper ved et par annledninger. Gidder ikke plukke opp noe mindre en 10kroninger, med mindre jeg mangler penger til noe spessielt. Bedre å leite etter penger i bilen, pleier alltid å finne 2-300 kroner i småpenger etter litt rydding :)

Lenke til kommentar

Meste jeg har funnet var etter en dude som råkjørte forbi meg og en kompis med ett eller annet på taket som vi ikke så hva var. 10 minutter senere så vi en veske på bakken, og når vi åpnet den lå det 11.000 kroner og mange dokumenter i, samt alle kortene til vedkommende :p ærlige som vi var, ringte vi vedkommende og det viste seg at det var han som råkjørte, og at han i hastverk hadde lagt vesken på taket når han skulle åpne bilen, men glemte å ta den inn i bilen igjen. Vi fikk lusne 200 kroner på deling etter funnet :hrm:

Lenke til kommentar

Har funnet en del penger i lapp form rundt omkring. Fant en gang en lommebok på bussen med litt over tusen kr i kontant, med bankort og sertfikat. fikk faren min til å finne nr. til personen, og vi fikk gitt han lommeboken med alle verdisakene i. Ingen finner lønn da... :S

Lenke til kommentar

Etter hittegodsloven § 9 har finneren krav på godtgjørelse av eieren før han tilbakeleverer tingen. Ved uenighet avgjør politiet størrrelsen på finnerlønna. Hittegodsloven § 9 inneholder også retningslinjer for beregningen av finnerlønna.

§ 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn.

Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer.

Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.

Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel.

http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#9

Så du hadde krav på finnerlønn.

Lenke til kommentar

Etter hittegodsloven § 9 har finneren krav på godtgjørelse av eieren før han tilbakeleverer tingen. Ved uenighet avgjør politiet størrrelsen på finnerlønna. Hittegodsloven § 9 inneholder også retningslinjer for beregningen av finnerlønna.

§ 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn.

Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer.

Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.

Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel.

http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#9

Så du hadde krav på finnerlønn.

jeg orket ikke å kreve finnerlønn, ivertfall ikke når jeg ikke viste det var en lov som sa at jeg skulle ha det :p jeg var klar over at det var ca.10% som var vanlig å gi, men får huske at jeg har krav på det neste gang ;)

Lenke til kommentar

Noe sier meg at trådstarteren har for drålig kroppsholding. Se mer opp mann :o

Ellers har jeg funnet smågreier, det har vel alle. Fra lykke tiøringen når jeg var 5 til en postbankblokk med noe som var mye penger den gangen, 2000.- for over 15 år siden. Tilhørte jo en liten drittunge, 10åring, så kunne egentlig ikke gjøre annet enn å levere den inn til postbanken, ingen finnerlønn. Men jeg får vel min lønn i himmelen, som ikke finnes....

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Ga 50 kroner til en tigger en gang, rett etterpå fant jeg en hundrings på bakken. :D

Karma?

Fant to 500'lapper utenfor skolegården, vurderte ikke å levere dem i resepsjon engang. da hadde de nok ropt opp på speakeren og hundrevis av elever hadde hevdet at de tilhørte dem.

Penger funnet er penger vunnet :)

Lenke til kommentar

Har blant annet funnet en 200-lapp på vei til jobb en lørdag morgen. Seddelen var våt siden det hadde regnet. Men siden jeg gikk alene der tok jeg den opp å brukte den til å handle lunsj den dagen;)

Ellers fant jeg ett par hundre kroner i gata for en stund siden, sikkert noen som hadde mista de, men jeg så meg rundt og tok de bare opp.

Lenke til kommentar

Fant 600kr i setene på hurtigruta.

Hvor går grensen for når folk finner det nødvendig å gjøre en innsats for at hittegodset finner sin eier? 100-og 200-lapper hadde jeg nok beholdt uten å tenke så mye over det. 500-lapper er i gråsonen. En tusing hadde jeg nok gått til politiet med.

Finner jeg penger, tar jeg de uansett hvor mye det er. Hadde jeg funnet 1 million kroner i skogen, hadde jeg tatt de med meg hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...