Gå til innhold

Hjelp med å handle på Ebay ?


Anbefalte innlegg

1) hvor er det du man burde handle på ebay, ebay.com eller den norske nettsiden, er det det samme ?

 

2) Er det seriøst og kan du være sikker du får produktet?

 

3) hvor langt tid tar det før produktet sendes til Norge ?

 

3) hvordan registrerer man størrelsene osv.?

 

4) hvor mye koster alt til sammen , frakt+ toll+ moms osv? kan det til sammen bli dyrere enn selveste varen ?

 

Hvi jeg f.eks skulle kjøpe noe for ca. 600 kr, hvor mye kan den koste når den lander på norsk jord?

 

Fint om noen kunne svare folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, mamma synes jeg handler litt for mye på ebay - venter 8 pakker i posten nå! Fin side, men jeg har også vært uheldig:

 

Har vært borti to svindelsaker, en hvor jeg vant en iPhone 3gs. Trodde det skulle være enklere med kommunikasjon på norsk-dansk, men det stemte ikke. Jeg fikk åpnet en sak i paypal og fikk alle pengene tilbake... Puh!

 

- svindelsak nr 2.:

Denne er akkurat avsluttet, kjøpte Google nexus one den 7. februar, ventet Jeg åpnet en sak i paypal, ventet og vant fram gjennom paypal, MEN pga paypal ikke kunne få ut penger fra selger, ble det ikke overført noe til meg.

<<<PAYPAL ER IKKE EN GARANTI !!!>>>

-mange som tror dette! - Jeg var innom allt fra politi til forbrukerrådet, endte opp hos postbanken. Fant ut at jeg kunne bruke visa som jeg kunne få igjen penger gjennom. Jeg fikk heldigvis tilbake allt 14. mai, ikke fra paypal, men visa/postbanken! :thumbup:

 

-det er de mest populære varene som det er størst risiko og by på ang svindel! -ja det er mye svindel der ute!

 

Har også kjøpt 2 andre iphones, ingen av dem fungerte helt fint.. selv om de var solgt som "mint condition"... :(

-byttet batteri på den ene -er nå i bruk, og solgte den andre her i Norge...

 

Mine regler:

  • hvis selger har mindre enn 100% positiv tilbakemeldinger når han har 100 tilbakemeldinger blir han forkastet
  • Kjøper ikke fra noen med mindre enn 100 salg/kjøp
  • Sjekker alltid negative tilbakemeldinger -søker fram varen jeg skal kjøpe (ofte at selger har solgt flere av samme vare)!
  • Prøver å holde meg under 200nok (grense for mva)
  • Prøver å finne selgere med MANGE tilbakemeldinger og høy %
  • Lurer jeg på noe, så spør jeg!

 

  1. ebay.no er vel bare varer som kan sendes til Norge... og siden allt annet er uinteressant så er vel det i orden (selv bruker jeg ebay.com og sorterer (advanced search - only show items - avaiable to - norway), men tror det er det samme som å bruke ebay.no?
  2. Noen er seriøse... men bruk knollen, gå bort hvis du fatter mistanke, spør selger, husk du har ikke kjøpt varen før du har bekreftet dette! - en selger som oppfordrer til kjøp på mail, ville jeg vært forsiktig med..
  3. 2uker -ish.... jeg har ventet opptil 3 uker....
  4. Kan være dyrere enn varen ja... Kjøpte en iphone engang, fikk vite fraktpris etterpå.. Han hadde satt den til 100usd, men jeg nektet og betale..(hadde spurt om fraktpris på forhånd, fikk ikke svar på dette) etter dette vet jeg alltid fraktpris før kjøpet!
    I ditt tilfelle vil jeg anta (1 usd = 6.5 nok):
    600nok
    frakt: ca 40 usd = 260 nok (frakten er oppgitt hvis den kan sendes til Norge)
    mva: 600*0,25 = 150 nok
    Sum: 600+260+150 = 1000 nok

 

Og et lite tips etter kjøpet og mottatt vare... prøve varen litt før du legger inn tilbakemelding!

 

Var det noe mer du ville spørre om?? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- svindelsak nr 2.:

Denne er akkurat avsluttet, kjøpte Google nexus one den 7. februar, ventet Jeg åpnet en sak i paypal, ventet og vant fram gjennom paypal, MEN pga paypal ikke kunne få ut penger fra selger, ble det ikke overført noe til meg.

<<<PAYPAL ER IKKE EN GARANTI !!!>>>

-mange som tror dette! - Jeg var innom allt fra politi til forbrukerrådet, endte opp hos postbanken. Fant ut at jeg kunne bruke visa som jeg kunne få igjen penger gjennom. Jeg fikk heldigvis tilbake allt 14. mai, ikke fra paypal, men visa/postbanken! :thumbup:

 

Kan du si litt mere om denne saken? Ble nemlig selv svindlet for 70 000,- over Paypal (noe de ikke vil gi meg en krone tilbake for) og lurer på om Visa kan hjelpe meg (som jeg betalte med). What to do lizzom?

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

OI, den svir!

 

Vel, hele historien kommer her:

 

7feb: Vinner ikke budrunden på ebay, har stilt kjøper sp.mål, så han kontakter meg og sier han har en telefon til, -jeg skulle bare overføre pengene... betaler og venter på at varen skal sendes.

(dette kommer jeg aldri i verden til å gjøre igjen)...

 

18.feb åpner jeg en sak i paypal, det var flere auksjoner som lå ute samtidig og jeg kontaktet andre kjøpere for å få vite om de var i samme situasjon, fikk da vite at de ikke fikk tak i selger de heller.

- fristen for at motparten skal svare går ut..

 

ca 2 uker etter(?): Jeg kontakter postbanken, sender inn et skjema - tror det var et reklamasjons-skjema av noe slag... Fristen var gått ut, men siden jeg hadde brukt tid for å løse saken gjennom paypal først, så gikk det bra...

Det blir åpnet en ny sak i paypal - ender uten svar...

Etter dette er det bare mye venting, et par telefoner til postbanken... (All info måtte jeg skaffe selv :thumbdown: )

Får vite en dato da saken skal avgjøres og pengene kom inn på konto 14.mai!

 

Sikkerhet på ebay:

-eBay buyer protection: Link

-visa. Her er det kortutsteder som setter reglene

-Paypal, men her tror jeg selger frivillig må betale tilbake..??

 

Jeg ville iallfall kontaktet banken din/de du fikk kortet fra, og ta det videre derfra!

 

- lykke til! :yes:

Lenke til kommentar

1) hvor er det du man burde handle på ebay, ebay.com eller den norske nettsiden, er det det samme ?

 

Det er det samme.

 

2) Er det seriøst og kan du være sikker du får produktet?

 

Om butikken du vil handle hos på ebay har gode tilbakemeldinger, bak brukernavnet til selgeren vil det stå et tall, med en stjerne bak eller noe.. trykk på tallet og du vil komme til en side med tilbakemeldinger og sånn...

så vil det stå et prosenttall der en plass og... 100% betyr at alle som har kjøpt derfra har vært fornøyde... og også 98% og sånn. jeg stoler på de. noen er alltids litt pripne..

 

3) hvor langt tid tar det før produktet sendes til Norge ?

 

Kommer an på hvor du handler fra og hva slags shipping-metode du velger å bruke. Men tar vanligvis rundt 2 uker.

 

3) hvordan registrerer man størrelsene osv.?

 

Er det ikke noe valg nårman bestiller for å velge størrelse, så kjøper du bare tingen, og du vil da få en mulighet til å sende en melding til selgeren sammen med bestillingen din. da skriver du bare der hva slags størrelse du vil ha. Husk å les nøye hva som står før du kjøper produktet. Det er alltidsoppgitt hva slags størrelse plagget er i, eller hva slags størrelser du kan velge imellom.

 

4) hvor mye koster alt til sammen , frakt+ toll+ moms osv? kan det til sammen bli dyrere enn selveste varen ?

 

Japp. Det står vanligvis hvor mye det vil koste i frakt til Norge. Nederst på siden vil det stå 'shipping and handlig' trykk der og finn ut. Står det ikke noe sånt noe, sender du bare en melding til selgeren og spør, før du kjøper noe.

Men pass opp for folk som prøver å svindle deg, ved å fks selge en vare til 1 dollar, men frakta er på 30 dollar :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...